  • 11. Data: 2015-04-28 14:59:37
    Temat: Re: Zakup auta od żony - procedury i co dalej?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Velman wrote:

    > Mamy rozdzielność majątkową.
    > Auto jest importowane. Import był robiony przez żonę przed tym jak
    > wyszła za mnie.
    > Czyli jak:
    > 1. umowa kupna sprzedaży np. na 300 złotych (auto ma 15 lat)
    > 2. urząd komunikacji i zmiana właściciela
    > 3. rezygnacja z ubezpieczenia OC przez żonę
    > 4. ubezpieczyciel zwraca jej niewykorzystany cash
    > 5. ja wykupuję ubezpieczenie OC
    > 6. koniec operacji
    > Taka ma być ścieżka?

    1. umowa darowizny.
    najprościej.

  • 12. Data: 2015-04-28 15:03:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    szerszen wrote:

    > Podatku od darowizny nie ma w tym wypadku, pod warunkiem zgłoszenia jej
    > do US, bo jak się tego nie zrobi, a trafi się jakiś dociekliwy
    > urzędnik, to i podatek może być i kara.

    zwolnienie jest do kwoty 9637 zl bez koniecznosci zglaszania czegokolwiek.

    Jedyna uwaga to taka, ze te 9637 to jest piecioletnie okienko,
    czyli w zadnym momencie w czasie w przedziale 5 lat nie powinno sie
    przekroczyc 9637 zl.

    O ile nie bylo innych darowizn np. żona nie wyciągnęła męża na obiad do
    knajpy i nie zapłaciła całego rachunku, można spokojnie zrobić darowiznę.

    W zasadzie nic nie trzeba robic, zeby podpasc US. To sie dzieje
    automatycznie z definicji, nawet jak czlowiek nie oddycha.

  • 13. Data: 2015-04-29 10:04:21
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Tue, 28 Apr 2015 08:03:05 -0500
    witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > W zasadzie nic nie trzeba robic, zeby podpasc US. To sie dzieje
    > automatycznie z definicji, nawet jak czlowiek nie oddycha.

    Dlatego lepiej zgłosić kwotę nawet poniżej tych ustawowych 9637, niż
    nie zgłosić ;)

    --
    pozdrawiam
    szerszen

  • 14. Data: 2015-04-29 17:08:09
    Temat: Re: Re: Zakup auta od żony - procedury i co dalej?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Apr 2015, witek wrote:

    [...]
    > to o czm myślisz oficjalnie nazywa się rozszerzeniem lub ograniczeniem
    > ustawowej wspólnoty majątkowej i załatwia się u notariusza.
    > Nie mylić z intercyzą czy też umową o rozdzielności majątkowej.

    Ja Cię przepraszam, ale nijak.
    Ani ustawowa nazwa, ani potoczna, nie zawiera takiego podziału.
    W przepisie KRiO różnica między "zawartą przed" a "zawartą w trakcie"
    wygląda tak:
    +++ cytat
    Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa.
    --- koniec

    Jedyna faktyczna różnica ujawnia się w przepisach wykonawczych
    i sprowadza się do wyższych kosztów, przysługujących adwokatowi.

    > Intercyzę zawiera się przed ślubem,

    Przypomnę, że *nie ma* ustawowej definicji intercyzy, i jest to
    tylko (i aż) słownikowa, powszechnie przyjęta nazwa umowy majątkowej,
    do tego działającej "w obie strony" (może wspólność majątkową
    rozszerzać jak i zawężać, z tym wyłączniem, że z grubsza ustawa
    wyklucza skuteczność dla niektórych przyszłych przychodów)

    > umowę o rozdzielności majątkowej, bo ślubie
    > i dotyczy całości istniejącego jak i przyszłego majątku.

    I tu ja bym poprosił o podanie podstawy prawnej.
    Literalnie.

    > rozszeczenie czy ograniczenie ustawowej wspólnoty majątkowej dotyczy
    > konkretnej rzeczy (lub też całości majątku odrębnego jednej strony).

    Ale podział na ryby i śledzie sprawdza się tak sobie, skoro przepis
    który to reguluje jest JEDEN!

    Tak z przezorności procesowej, wobec faktu że sama nazwa "intercyza"
    nie ma umocowania w ustawie, parę losów z googla:
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Intercyza-w-malzenst
    wie-drozsza-niz-przed-slubem-7221086.html
    http://nf.pl/przedsiebiorca/wszystko-co-musisz-wiedz
    iec-przed-zawarciem-intercyzy,,49346,240

    > Tak wiem, czasami rzeczywistość nie przystaje do teorii i panie w urzedach
    > takie cuda przepuszczają

    A to owszem, "świadomość prawna" urzędników zajmujących się prawem
    potrafi być "pod psem".

    > niż przez pół dnia tłumaczyć co ma zrobić z tym papierkiem od
    > natariusza, o ktorym nigdy na jednodniowym szkoleniu przed przyjęciem do
    > pracy nie słyszała.

    O toto, tu nie można się nie zgodzić :)

    pzdr, Gotfryd