  • 1. Data: 2003-12-09 19:06:50
    Temat: Zakaz konkurencji.
    Od: "Dorato" <d...@p...onet.pl>

    Witam!
    Przez ostatnie 10 lat współpracowałem z firmą jako przedstawiciel handlowy.
    Nasze wzajemne kontakty oparte były o Umowę Współpracy. Usługodawca
    zamieścił w niej klauzule o zakazie konkurencji podczas trwania umowy oraz
    przez rok po jej wygaśnięciu. 1 grudnia umowa współpracy została rozwiązana
    z przyczyny leżącej po mojej stronie.

    W związku z tym mam pytania:
    1. Czy usługodawca musi ze mną podpisać dodatkową klauzule zakazu
    konkurencji określającą przedmiot oraz teren zakazu konkurencji.
    2. Czy przysługuje mi odszkodowanie za okres zakazu konkurencji.
    3. Czy mimo uwarunkowań umowy usługodawca może odstąpić od przestrzegania
    punktu dotyczącego zakazu konkurencji.
    4. Czy zakaz konkurencji może dotyczyć całej branży?

    Proszę o pilna odpowiedz.

    Pozdrawiam serdecznie
    Doroto

  • 2. Data: 2003-12-09 22:15:36
    Temat: Re: Zakaz konkurencji.
    Od: "Artur" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Dorato" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:br
    56ga$26b$...@k...task.gda.pl...
    > 2. Czy przysługuje mi odszkodowanie za okres zakazu konkurencji.

    zobacz wyrok SN o którym pisze Rzeczpospolita w Nr 286 z 09.12.2003

    artur

  • 3. Data: 2003-12-10 11:15:29
    Od: w...@p...onet.pl

    > Witam!
    > Przez ostatnie 10 lat współpracowałem z firmą jako przedstawiciel handlowy.
    > Nasze wzajemne kontakty oparte były o Umowę Współpracy.

    czyli umowa cywilnoprawna, jak zwał tak zwał. Generalnie nie umowa o pracę.

    > Usługodawca
    > zamieścił w niej klauzule o zakazie konkurencji podczas trwania umowy oraz
    > przez rok po jej wygaśnięciu.

    umowa o zakazie konkurencji w "czystej" postaci może być zawarta pomiędzy
    pracodawcą a pracownikiem. Was nie łaczył stosunek pracy wobec czego nie była
    to umowa o zakazie konkurencji uregulowana w kp., chyba że w waszej umowie jest
    wyraźnie zapisane, że odwołujecie się do kodeksu pracy i "korzystacie" z tej
    umowy, czyli stosujecie do Waszych relacji postanowienia zawarte w kp. Ale nie
    obowiązuje tu żaden automat. Tzn. ochrona przewidziana dla pracowników nie
    rozciąga się na stronę umowy cywilnoprawnej.
    Jeżeli tak nie jest to co najwyżej można to uznać za karę umowną.

> [...]
    > 1. Czy usługodawca musi ze mną podpisać dodatkową klauzule zakazu
    > konkurencji określającą przedmiot oraz teren zakazu konkurencji.

    nie

    > 2. Czy przysługuje mi odszkodowanie za okres zakazu konkurencji.

    nie, z zastrzeżeniem tego co napisałem powyżej oraz zapisów Waszej umowy,
    których nie znam

    > 3. Czy mimo uwarunkowań umowy usługodawca może odstąpić od przestrzegania
    > punktu dotyczącego zakazu konkurencji.

    chyba usługobiorca, czyli Ty. Może za zapłatą umównionej kary.

    > 4. Czy zakaz konkurencji może dotyczyć całej branży?

    Dotyczy działalaności konkurencyjnej. Jeżeli nie określono w umowie co należy
    przez to rozumieć, to w każdym przypadku będzie chodziło o inną sytuację.
    Generalnie do rozstrzygnięcia przez strony a w razie braku porozumienia przez
    sąd - rozwiązanie dla odważnych.

    Spytam z czystej ciekawości - dlaczego podpisujesz umowę nie rozumiejąc jej
    podstawowych zapisów ?

    Paweł

  • 4. Data: 2003-12-10 12:45:43
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik Dorato napisał:

    > Witam!
    > Przez ostatnie 10 lat współpracowałem z firmą jako przedstawiciel handlowy.

    masz / miałeś własną działalność?

    odpowiedz na pytanie, to napiszę więcej, bo w zalezności od tego cyz
    byłaś pracownikiem czy nie, odpowiedzi będą różne.

    pozdrawiam
    marcin

  • 5. Data: 2003-12-10 13:05:45
    Od: w...@p...onet.pl

    > masz / miałeś własną działalność?

    > odpowiedz na pytanie, bo w zalezności od tego cyz
    > byłaś pracownikiem czy nie, odpowiedzi będą różne.

    Z powyższego wynika, że osoba prowadząca DG nie może być pracownikiem. Nie
    widzę związku. Znam wielu pracowników prowadzących takową.

    Paweł

  • 6. Data: 2003-12-10 13:37:03
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik w...@p...onet.pl napisał:

    > Z powyższego wynika, że osoba prowadząca DG nie może być pracownikiem. Nie
    > widzę związku. Znam wielu pracowników prowadzących takową.

    chodziło i o to czy pytający współpracował w ramach prowadzonej
    działalności gospodarczej.

    bo jeśli to była umowa agencyjna ... :)

  • 7. Data: 2003-12-10 13:50:53
    Od: w...@p...onet.pl

    > bo jeśli to była umowa agencyjna ... :)

    Założyłem, że nie bo nazwali to jakoś "umowa o współpracy" czy cuś takiego.
    Jakby była agencyjna to by napisali, ale może faktycznie ? Nie sądzę, żeby nie
    wiedzioał, że jest agentem.
    A poza tym napisał: "1 grudnia umowa współpracy została rozwiązana
    z przyczyny leżącej po mojej stronie." co w świetle Art. 764(6). § 3. czyni
    sprawę przesraną.

    Paweł

    P.S. wiedziałem o co chodzi, tylko jakieś "licho" mnie podkusiło :)

  • 8. Data: 2003-12-10 13:56:21
    Od: "Dorato" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > zobacz wyrok SN o którym pisze Rzeczpospolita w Nr 286 z 09.12.2003

    Dzięki

    --
    Dorato

  • 9. Data: 2003-12-10 13:58:30
    Od: "Dorato" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marcin" <s...@s...friends.id.pl> napisał w wiadomości

    > masz / miałeś własną działalność?

    Tak, mam działalnośc gospodarczą. Nie byłem pracownikiem usługodawcy, byłem
    z nim związany Umową Współpracy.

    > odpowiedz na pytanie, to napiszę więcej, bo w zalezności od tego cyz
    > byłaś pracownikiem czy nie, odpowiedzi będą różne.

    Za odpowiedz będę wdzięczny.

    Pozdrawiam
    Dorato

  • 10. Data: 2003-12-10 13:59:05
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

> [...]

    > Jakby była agencyjna to by napisali, ale może faktycznie ? Nie sądzę, żeby nie

    czy ja wiem, znam z 10 agentów, którzy o tym nie wiedzą, a 758 dojśc
    jasno precyzuje przesłanki.

    > A poza tym napisał: "1 grudnia umowa współpracy została rozwiązana
    > z przyczyny leżącej po mojej stronie." co w świetle Art. 764(6). § 3. czyni
    > sprawę przesraną.

    nie jestem pewien, skoro pytał o teren działania i branżę, co już
    powinno być zapisane w klauzuli o zakazie konkurencji.
    Znalazłem w komentarzu pogląd - potwierdzony przez wybitnych
    przedstawicieli palestry :), że jeżli w umowie konkurencyjnej
    przekroczono dozwolony zakres ograniczenia działalności konkurencyjnej,
    cały zakaz jest nieważny

    > P.S. wiedziałem o co chodzi, tylko jakieś "licho" mnie podkusiło :)

    wiedziałem, że wiedziałeś, ale dziękuję za wskazanie na nieprecyzyjność
    pytania. Uczę się własnie zadawania właściwych pytań, więc każda nauka
    jest cenna.

    pzodrawiam

    marcin