  • 1. Data: 2003-12-09 15:06:16
    Temat: Prawa autorskie
    Od: "::mariusz::" <p...@i...pl>

    Witam serdecznie

    Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu następującego problemu.

    Jestem posiadaczem i zarazem autorem serwisu internetowego który wystawiłem
    na sprzedaż. Osoba która kupiła go domaga sie przedstawienia (tylko
    przedstawienia) praw autorskich dotyczących materiałów zawartych na stronie.

    Wszystko co jest w chwili obecnej na stronie jest mojego autorstwa (mam na
    myśli wszystkie artykuły itp), wyjątek stanowią niektóre pliki graficzne
    które zostały pobrane z ogólnodostępnych stron w sieci. Na stronie z której
    pobierałem pliki (jpg) nie było informacji o zakazie kopiowania a wręcz link
    do ściągnięcia ich. Strona niestety już nie istnieje.

    Nie wiem co mam zrobić, osoba ta straszy mnie poinformowaniem odpowiednich
    organów.

    Jak jest z tymi prawami, co mogę zrobić, czy złamałem prawo?

    Bardzo proszę o pomoc

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-12-09 16:33:32
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: Arek <a...@e...net>

    ::mariusz:: rzecze:
    [..]
    > Jak jest z tymi prawami, co mogę zrobić, czy złamałem prawo?

    Tak, złamałeś prawo. Na Twoje szczęście jest to ścigane z powództwa pokrzywdzonego.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 3. Data: 2003-12-09 18:48:46
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) ::mariusz:: w wiadomości <br4odd$tt9$1@news2.ipartners.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Nie wiem co mam zrobić, osoba ta straszy mnie poinformowaniem odpowiednich
    > organów.

    Jakiś wariat, olej to. Jeśli jesteś pewien, że nie naruszyłeś niczyich
    praw to możesz spać spokojnie. Coś czuję, że w zdaniu następnym
    proponuje Ci obniżenie ceny za ten serwis, co?
    Praw autorskich nie można "przedstawić". Albo Ci przysługują albo nie,
    ale to on musi udowodnić, że Ci nie przysługują. Te organy też będą
    musiały Ci to udowodnić.

    --
    Olgierd
    "Tylko szaleńcy ośmielają się lekceważyć prawa fizyki i biologii. Czymś

  • 4. Data: 2003-12-10 01:16:22
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <br4odd$tt9$1@news2.ipartners.pl>, ::mariusz:: wrote:
> [...]
    > na sprzedaż. Osoba która kupiła go domaga sie przedstawienia (tylko
    > przedstawienia) praw autorskich dotyczących materiałów zawartych na stronie.

    Może co najwyżej wziąć od ciebie oświadczenie, że posiadasz takie prawa. W
    Polsce prawa autorskie nabywa się z mocy ustawy a nie poprzez jakąś
    rejestrację lub ich zastrzeżenie.

> [...]
    > pobierałem pliki (jpg) nie było informacji o zakazie kopiowania a wręcz link
    > do ściągnięcia ich. Strona niestety już nie istnieje.

    Co nie zmienia faktu że jednak nie wszystko jest twojego autorstwa. Fakt,
    że nie mozesz się skontaktować z autorem nie ma nic do rzeczy, podobnie
    jak to że wystawienie czegość na stronie www nie czyni tego dobrem
    publicznym. O ile autor wyraźnie nie napisał, że można z tym robić co się
    chce to tylko on może tym jpegiem (czy innym) dysponować a tobie formalnie
    potrzebna jest jego zgoda jeśli chcesz użyć.

    > Nie wiem co mam zrobić, osoba ta straszy mnie poinformowaniem odpowiednich
    > organów.

    Ściganie przestępstw przeciwko PA następuje na wniosek pokrzywdzonego. MZ
    policja/prokuratura może co najwyżej próbować skontaktować sie z autorem.
    Pewnie im się nie będzie chciało (o ile jest to w ogóle wykonalne). Z
    drugiej strony, za jakiś czas, autor może rozpoznać swoje prace na
    stronach twojego klienta a wtedy może cię czekać niemiła prawnie i
    finansowo niespodzianka.

    > Jak jest z tymi prawami, co mogę zrobić, czy złamałem prawo?

    Formalnie tak.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2003-12-10 01:46:23
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

> [...]

    Może co najwyżej wziąć od ciebie oświadczenie, że posiadasz takie prawa. W
    Polsce prawa autorskie nabywa się z mocy ustawy w momencie powstania
    (powstawania) utworu, a nie poprzez jakąś rejestrację lub ich
    zastrzeżenie.