    From: szerszen <s...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zachowek, dziwna sprawa
    Date: Tue, 8 Apr 2014 09:48:42 +0200

    Sprawa dotyczy znajomej, więc być może nie dysponuje wszystkimi danymi, co nie
    zmienia postaci rzeczy, że i tak bardzo mnie zastanawia.

    Jest sobie babcia, nazwijmy ją B. Jest znajoma, która jest wnuczką B, nazwijmy ja Z,
    jest jej ojciec, nazwijmy go O, który jest synem babci, jest też kuzyn K, który jest
    synem drugiego, zmarłego już syna babci.

    B za życia dzieli majątkiem, Z dostaje połowę działki, O mieszkanie i cwany K, który
    ma dostać drugą połowę działki, ale babci zamiast umowy darowizny daje do podpisania
    umowę K-S, co wychodzi na jaw dopiero po śmierci B.

    I teraz najlepsze, K pozywa o zachowek Z i O, jest sprawa sądowa, pomijając już
    stosunki rodzinne Z i O reprezentuje ten sam adwokat, niestety jak dla mnie na grubą
    niekorzyść Z, sprawa kończy się wyrokiem dla mnie niezrozumiałym. Bo to Z ma zapłacić
    zachowek zarówno za swoją część działki, jak i mieszkanie które otrzymał O.

    Argument jest taki, że to ona była ostatnią obdarowaną.

    Pytanie teraz jak to możliwe, że to ona musiała zapłacić zachowek za "wszystkich"?

    Drugie pytanie, czy jest możliwe odzyskanie zachowku który zapłaciła za mieszkanie
    otrzymane przez O?

    Sprawa odbyła się chyba w zeszłym roku, góra w 2012.

    --
    pozdrawiam
    szerszen