  • 1. Data: 2004-01-26 18:31:21
    Temat: ZUS-pytanie
    Od: "Daniel Ryciak" <d...@i...pl>

    Witam serdecznie
    Nie jestem pewien czy to właściwa grupa, ale postanowiłem zaryzykować. Moje
    humanistyczne wykształcenie sprawia, że czasami poddaję się przy próbach
    zrozumienia pewnych sformułowań prawnych. Otóż problem jest następujący :
    moja mama stara się o wcześniejszą emeryturę i w tym celu jest zmuszona do
    częstych odwiedzin w lokalnym oddziale ZUS-u. Wydawało się, że wszystkie
    możliwe dokumenty zostały złożone, i to nawet w kilku egzemplarzach.
    Niestety, okazuje się, że jednak Wszechwładny Urząd oczekuje jeszcze jednego
    dokumentu ( przynajmniej mam nadzieję, że to będzie ostatni ). Otóż, żądają
    "szczątkowych dokumentów zatrudnienia w firmie X". Moja mama złożyła
    oczywiście świadectwo pracy, dokumenty świadczące o likwidacji spółki ( nie
    mam pojęcia po co ), oraz jeszcze kilka zaświadczeń. Dlatego też nie
    potrafię zrozumieć o co chodzi ZUS-owi. Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić
    przynajmniej co ZUS rozumie pod pojęciem "szczątkowych dokumentów
    potwierdzających zatrudnienie" ? Z góry serdecznie dziękuję.

  • 2. Data: 2004-01-26 19:14:15
    Temat: Re: ZUS-pytanie
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Złożenie wszystkich dokumentów jest w interesie przyszłego emeryta i
    oburzanie się na pisma ZUS wzywające do przedstawienia jakiegoś
    zaświadczenia nie ma sensu.

    Być może z okresu zatrudnienia w firmie X brak świadectwa pracy lub brak w
    nim informacji, które tam powinny się znaleźć, np.
    - o korzystaniu (lub nie) z urlopów bezpłatnych i wychowawczych,
    - po 14.11.1991 r. okresy nieskładkowe (zwolnienia lekarskie, zasiłek
    opiekuńczy),
    - przed 15.11.1991 r. wymiar czasu pracy.

    Może stwierdzono niezgodności w zaświadczeniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniu
    (ZUS Rp-7) wydanym przez firmę X.

    Skompletowanie dokumentacji należy do ubiegającego się o świadczenie.

    Przy braku dokumentacji (np. z powodu powodzi) czasem możliwe jest przyjęcie
    przez ZUS oświadczenia 2 wiarygodnych świadków o okresie zatrudnienia (nie
    dotyczy wysokości wynagrodzenia).

    wa

  • 3. Data: 2004-01-27 15:39:30
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    waczek wrote:

    > Witam,
    >
    > Złożenie wszystkich dokumentów jest w interesie przyszłego emeryta i
    > oburzanie się na pisma ZUS wzywające do przedstawienia jakiegoś
    > zaświadczenia nie ma sensu.

    Jest SKANDALEM, ze "przysli emeryci" maja dostarzac ZUS-owi
    jakies tam dokumenty sprzed lat.

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-01-27 17:17:16
    Od: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>

    bosz wrote:

    > Jest SKANDALEM, ze "przyszli emeryci" maja dostarczac ZUS-owi
    > jakies tam dokumenty sprzed lat.

    Nie wiem czy piszesz powaznie, czy ma to byc ironia, ale na przyklad ja
    dokladnie tak uwazam. Jest to skandal, bo tego rodzaju dokumenty powinny
    byc dostepne z roznego rodzaju archiwow. A jesli nie sa dostepne to
    trudno, powinno byc wystarczajace oswiadczenie przyszlego emeryta w
    danej kwestii.

    marekz

  • 5. Data: 2004-01-28 12:00:06
    Od: "Daniel Ryciak" <d...@i...pl>

    Witam
    Dziękuję za informacje. Przyznam jednak szczerze, że sympatii do tej
    instytucji nie poczuję chyba nigdy.
    Z poważaniem