  • 11. Data: 2023-04-11 15:31:48
    Temat: Re: ZUS pocałował klamkę a właściwie wartowniczkę
    Od: nadir <n...@h...org>

    > No ale tu wina jest po stronie kontroli - nie mają poświadczenia
    > bezpieczeństwa.

    Nie przesadzajmy. Śmieci ktoś odbiera z takich firm, naprawia rury, okna
    czy cokolwiek innego, zdarzają się wypadki, pożary. Przecież nie można
    wymagać poświadczenia bezpieczeństwa od każdego hydraulika, ratownika
    medycznego czy strażaka. Prokuratora też nie wpuszczą jak będzie
    śmiertelny wypadek na terenie zakładu pracy?
    Po za tym do obiektów/pomieszczeń podpadających pod różnego rodzaju
    "tajność" czasem wchodzą osoby nieupoważnione, często bez poświadczeń
    bezpieczeństwa, jedynie co to się takie osoby legitymuje i wpisuje do
    odpowiednich rejestrów. Wiem bo sam to przerabiałem.

    > No właśnie niespecjalnie mi się to podoba, ale nie mam pod ręką przepisu.

    Bo rzadko jest tak, że cały obiekt w 100% podpada pod OIN, raczej są to
    jakieś strefy czy pomieszczenia. Więc może nikt na ten pomysł jeszcze
    nie wpadł i przepisu nie obmyślił?
    Z drugiej strony, jak chce się zachować jakąś wieeeelką tajność to
    czasem lepiej żeby się niektórzy pracownicy nie kontaktowali ze światem
    zewnętrznym i można stworzyć coś na zasadzie pomieszczeń
    hotelowych/gościnnych.

    > Ciekawe, jak to przy pracy zdalnej. Przychodzi kontrola i sprawdzają,
    > czy pracownik na laptopie nie pracuje?

    Nie wiem, może przy pracy zdalnej oni też zdalnie dokonują kontroli?;)

  • 12. Data: 2023-04-12 19:36:08
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2023-04-11 o 15:31, nadir pisze:

> [...]
    > czasem lepiej żeby się niektórzy pracownicy nie kontaktowali ze światem
    > zewnętrznym i można stworzyć coś na zasadzie pomieszczeń

    Czasem sam układ zakładu to informacja niejawna.
    https://youtu.be/0JLxdcI7IaA?t=1288

    Nie powinno tak być, ale może się zdarzyć, że idąc od wartowni do pokoju
    gościnnego, po drodze można korytarzami można uzyskać informację, że za
    tymi drzwiami lub w tym korytarzu są pomieszczenia z informacjami
    niejawnymi, np. opisy na drzwiach, strzałki, tajemnicze opisy strefa
    "A", "B" itd nawet jeśli laikowi nic to nie mówi, to zawodowiec może
    wyciągnąć jakieś wnioski.
    Idealnie by było, gdyby pokoje gościnne były na terenie zakładu, ale w
    budynku, w którym nie ma żadnych informacji niejawnych.

  • 13. Data: 2023-04-12 19:42:23
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    > Ja się zastanawiam, czy w strefie bezpieczeństwa może się znajdować
    > mieszkanie. I po drugie, czy pracownik na zwolnieniu lekarskim może
    > przebywać na terenie zakładu pracy. Ale to tylko takie moje wątpliwości,
    > bo kazus ciekawy.

    Instytut Fizyki PAN ma na swoim terenie pokoje gościnne. Zapewne służą
    one do tego, aby po kosztach własnych zapewnić noclegi zamiejscowym
    naukowcom, którzy przyjechali do Instytutu w celach naukowych. Naukowiec
    może przykładowo rozchorować się w czwartek, lekarz zaleci mu 3 dni
    leżeć i brać leki przeciwgorączkowe więc w piątek sobotę i niedzielę
    naukowiec leży i leczy się w pokoju gościnnym.
    Nie sądzę, aby w takim instytucie były informacje niejawne, ale może są
    jakieś projekty istotne dla bezpieczeństwa państwa.

  • 14. Data: 2023-04-12 19:46:13
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    > bezpieczeństwa, jedynie co to się takie osoby legitymuje i wpisuje do
    > odpowiednich rejestrów. Wiem bo sam to przerabiałem.

    Do prostych awarii może być wewnętrzna ekipa, a do poważniejszych robi
    się wyjątek.
    śmieci to mogą być zaraz obok wartowni, więc taki wjazd 10m za bramę pod
    nadzorem SUFO nie zagraża ujawnieniu IN.

  • 15. Data: 2023-04-12 20:05:16
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2023-04-11 o 00:04, nadir pisze:

    > Zależy co to za strefa? Ale w sumie czemu nie, o ile pracownik,
    > mieszkanie i jego wyposażenie spełnią wymogi bezpieczeństwa.

    Wszystko zależy jaki układ ma budynek, bo może być tak, że pokój
    gościnny dało się zorganizować tylko tak, że aby do niego dojść trzeba
    pokonać korytarz(e), a idąc tym(i) korytarzem(-ami) czytając tabliczki i
    kierunkowskazy, można uzyskać wiedzę, gdzie są informacje niejawne lub
    nawet opisy jaki to dział. Już nawet opis, że dział taki lub owaki może
    być cenną informacją dla obcego wywiadu, że tym akurat się tu zajmują.
    Oczywiście można na drzwiach umieścić tylko numery bez opisów.
    Samo STREFA I, STREFA II, STREFA III niesie za sobą jakąś informację.

    Mieszkanie na ternie zakładu nie musi spełniać wymogów, wystarczy, że
    pomieszczenia gdzie są przetwarzane IN spełniają, typu wyciszenie,
    wygłuszenie, grubość ścian, drzwi z atestem odpowiedniej klasy itd itd
    zabezpieczenie okna, co widać z okna... tj czy na przeciw tego okna są
    inne cywilne okna.

  • 16. Data: 2023-04-12 20:09:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 19:36, Krzysztof kw1618 pisze:

> [...]
    > niejawnymi, np. opisy na drzwiach, strzałki, tajemnicze opisy strefa
    > "A", "B" itd nawet jeśli laikowi nic to nie mówi, to zawodowiec może

    No to jest ewidentnie błąd.

    Gadasz trochę jak jeden pełnomocnik ds informacji niejawnych, który
    wszędzie widział szpiegów i trzeba było widzieć jego minę jak mu
    pokazali, że te informacje które strzegł są całkiem jawnie, legalnie i
    celowo wywieszone na stronie www, tyle że po angielsku;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 17. Data: 2023-04-12 20:27:14
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2023-04-12 o 20:09, Shrek pisze:

> [...]
    > pokazali, że te informacje które strzegł są całkiem jawnie, legalnie i
    > celowo wywieszone na stronie www, tyle że po angielsku;)

    Jeśli coś jest na www to niech sobie będzie, ktoś tak zadecydował, że
    samo to jest jawne. Jednak, trzeba być gotowym na to, że ktoś chce tym
    czy innym sposobem wejść na teren zakładu aby uzyskać informacje
    niejawne. Taki intruz jeśli wie którędy iść... ma prościej, a niestety
    najczęściej ujawnieniu towarzyszy błąd, naiwność czynnika ludzkiego.
    Oczywiście sposobu siłowego też nie należy wykluczać. Wszystko zależy od
    sił i środków i desperacji przeciwnika.

  • 18. Data: 2023-04-12 21:07:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 20:27, Krzysztof kw1618 pisze:

    > Jeśli coś jest na www to niech sobie będzie, ktoś tak zadecydował, że
    > samo to jest jawne.

    Jedni zadecydowali że to jest jawne, drudzy że poufne;)

    > Jednak, trzeba być gotowym na to, że ktoś chce tym
    > czy innym sposobem wejść na teren zakładu aby uzyskać informacje
    > niejawne.

    Więc jak się robi pomiesczenie dla gości to należy je zrobić tak, żeby
    nic w tym pomieszczeniu ani drodze do niego nie ujawniać - chyba taki
    jest cel tego pomieszczenia - prawda?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 19. Data: 2023-04-12 21:21:29
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 12.04.2023 o 19:46, Krzysztof kw1618 pisze:

    > Do prostych awarii może być wewnętrzna ekipa, a do poważniejszych robi
    > się wyjątek.

    Doskonale wiem jak to się odbywa i takim, chociażby, wyjątkiem może być
    kontrola z ZUS-u.

    > śmieci to mogą być zaraz obok wartowni, więc taki wjazd 10m za bramę pod
    > nadzorem SUFO nie zagraża ujawnieniu IN.

    A wpuszczenie kontrolera ZUS 10m za bramę już zagraża?

  • 20. Data: 2023-04-12 21:26:25
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]

    > niejawnymi, np. opisy na drzwiach, strzałki, tajemnicze opisy strefa
    > "A", "B" itd nawet jeśli laikowi nic to nie mówi, to zawodowiec może

    Ale wiedza o pomieszczeniach niejawnych oraz wyciąganie z tego wniosków
    nie jest jeszcze żadnym naruszeniem tajemnicy. Już pomijam, że sami
    pracownicy mają wiedzę o takich pomieszczeniach oraz strefach i to te
    osoby są najczęściej źródłem przecieków.