  • 1. Data: 2008-02-20 07:47:11
    Temat: Występ estradowy-umowa
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@_WYTNIJ_o2.pl>

    Wokalista ma przyjechać i pośpiewać parę piosenek na pewnej uroczystości.
    Umowa, którą ma zawrzeć z nim organizator to dzieło czy zlecenie?

  • 2. Data: 2008-02-20 08:04:22
    Temat: Re: Występ estradowy-umowa
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 20 Feb 2008 08:47:11 +0100, Piotr [trzykoty] napisał(a):

    > Wokalista ma przyjechać i pośpiewać parę piosenek na pewnej
    > uroczystości. Umowa, którą ma zawrzeć z nim organizator to dzieło czy
    > zlecenie?

    Dzieło.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o prawie, ale wstydzicie się zapytać

  • 3. Data: 2008-02-20 13:20:29
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 20, 9:04 am, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Dzieło.

    A jaki jest materialny substrat?

  • 4. Data: 2008-02-20 13:23:44
    Od: "Mayko" <M...@m...ik>

    "Paweł Marcisz" <p...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > Dzieło.

    A jaki jest materialny substrat?

    Zeżre golonkę po występie.
    W ramach dzieła.

    --
    Mayko

  • 5. Data: 2008-02-20 14:14:57
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 20 Feb 2008 05:20:29 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

    > A jaki jest materialny substrat?

    Ale dzieło nie oznacza li tylko fizycznie powstałego, materialnie
    dotykalnego przedmiotu.

    "Przedmiotem umowy o dzieło jest wykonanie dzieła będącego osiągnięciem
    określonego z góry efektu. Rezultat ten może mieć zarówno charakter
    materialny (np.: zbudowanie stodoły, wykopanie dołu, uszycie sukienki),
    jak i niematerialny (np.: zrobienie fotografii, namalowanie obrazu),
    utrwalony w jakiejkolwiek formie fizycznej (ucieleśniony) lub
    nieucieleśniony (np.: wykonanie koncertu, przedstawienia)." (J. Bieluk,
    dzieło zamiast zlecenia - co na to ZUS", Monitor prawniczy 1995/4/109)

    "Umowa o dzieło autorskie powinna określać rodzaj dzieła i wymogi
    konieczne do jego skonkretyzowania, tak jak umowa o dzieło materialne,
    która musi skonkretyzować dokładnie przedmiot zamówienia. Nie widać tutaj
    zasadniczej odrębności takich umów. Wydanie egzemplarza utworu nie należy
    do essentialia negotii ani umowy o dzieło autorskie, ani umowy o
    przeniesienie majątkowych praw autorskich. Określenie wynagrodzenia za
    wykonanie dzieła - niezależnie od tego, czy jest to utwór, czy innego
    rodzaju dzieło - jest elementem istotnym każdej umowy o dzieło, natomiast
    nie jest elementem istotnym umowy o przeniesienie majątkowych praw
    autorskich." (E. Traple, Glosa do wyroku SN z 2003 r.)
    itd. itd.

  • 6. Data: 2008-02-20 20:06:42
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 20, 3:14 pm, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Ale dzieło nie oznacza li tylko fizycznie powstałego, materialnie
    > dotykalnego przedmiotu.

    Nie chodzi mi przecież o przedmiot materialny, tylko o substrat
    materialny.

    Co do cytatów, to moja kontra wygląda tak:

    "Rezultat wysiłku i staranności przyjmującego zamówienie z reguły musi
    być ucieleśniony, a więc ma przybierać określoną postać w świecie
    zjawisk zewnętrznych.
    Dzieło musi mieć charakter samoistny, a więc mieć byt niezależny od
    dłużnika."
    Czachórski: "Zobowiązania. Zarys wykładu", wyd. IX, s. 335.

  • 7. Data: 2008-02-20 20:08:23
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 20 Feb 2008 12:06:42 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

> [...]
    > zjawisk zewnętrznych.
    > Dzieło musi mieć charakter samoistny, a więc mieć byt niezależny od

    No i bardzo dobrze pasuje.
    Zresztą: *wszystkie* imprezy estradowe o jakich słyszałem opierały się o
    dzieło.

  • 8. Data: 2008-02-21 16:12:44
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 20, 9:08 pm, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > No i bardzo dobrze pasuje.

    No właśnie że nie, bo występ nie jest niezależny od osoby dłużnika.

    > Zresztą: *wszystkie* imprezy estradowe o jakich słyszałem opierały się o
    > dzieło.

    Och, ta praktyka! ;-)

  • 9. Data: 2008-02-22 07:40:34
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 21 Feb 2008 08:12:44 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

    > No właśnie że nie, bo występ nie jest niezależny od osoby dłużnika.

    Nie???
    Hmm to ciekawe, rozumiem, że masz na myśli klakierów, których powinien
    podstawić zamawiający.

    > Och, ta praktyka! ;-)

    Och, to takie straszne.

  • 10. Data: 2008-02-22 14:34:05
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 22, 8:40 am, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Nie???
    > Hmm to ciekawe, rozumiem, że masz na myśli klakierów, których powinien
    > podstawić zamawiający.

    Nie klakierów, tylko byt samoistny koncertu. Po odjęciu osoby
    wykonującej dzieło nie ma koncertu. Niezależność od osoby dłużnika
    polega na tym, że dzieło może istnieć bez tej osoby.

    > Och, to takie straszne.

    Praktyka bywa błędna. A tutaj o ile mnie pamięć nie myli, spowodowana
    jest interpretacjami przepisów podatkowych dokonanymi przez
    ministerstwo finansów.

    Chociażby przepisy o wadach wskazują na konieczność istnienia
    materialnego substratu. Podobnie obowiązek odebrania dzieła z art. 643.