  • 1. Data: 2007-06-01 23:39:52
    Temat: Wypożyczenie samochodu od osoby prywatnej
    Od: AL <t...@t...pl>

    Sprawa wyglada nastepujaco:
    - mialam kolizje - nie moja wina - ale juz od 1.5 tygodnia ciagnie sie
    sprawa z ubezpieczalnia sprawcy (PZU).

    Likwidacja szkody z OC sprawcy - zaczyna sie przeciagac (z winy
    f.ubezpieczeniowej - wciaz nowe warunki a ja pisze kolejne odwolania :(

    Do tej pory podbieralam samochod mezowi, ale nie moge korzystac wciaz z
    samochodu meza, bo jemu tez jest potrzebny - i zaczynaja sie komplikacje
    w zalatwianiu wielu spraw sluzbowych (rodzinnych zreszta rowniez).

    Rozwazam wynajecie samochodu zastepczego - gdyz srodek lokomocji jest mi
    potrzebny do pracy - mam zapis w umowie o prace (umowa na czas
    nieokreslony) o zachowaniu mobilnosci.
    A wypozyczenie samochodu zastepczego jest to zgodne z KC Art. 361. § 1 i
    2 . (PZU twierdzi, ze samochod zastepczy przysluguje tylko firmie - co
    jest m.in. niezgodne z KC oraz stanowiskiem Rzecznika Ubezpieczonych,
    wiec sprawe odzyskania kosztow zostawiam na pozniej - jak skoncze sprawe
    z przywroceniem mojego samochodu do stanu sprzed wypadku).

    Wynajecie samochodu z firmy wypozyczajacej samochody wiaze sie z duzym
    kosztem (moim).
    Znajomy zaproponowal mi na czas trwania ceregieli z ubezpieczalnia oraz
    naprawy auta - wypozyczenie jednego ze swoich samochodow, za niewielka -
    w porownaniu do wypozyczalni - odplatnoscia.

    Osoba wypozyczajaca, jak rowniez ja, to osoby fizyczne, nie prowadzace
    dzialalnosci gospodarczej.
    Chcemy zawrzec umowe wypozyczenia samochodu z ustalona kwota i terminem
    i wszystko zalatwic zgodnie z prawem (ew.podatki), tak by na koncu moc
    calosc tej kwoty przedstawic zakladowi ubezpieczen.

    Jakie kroki powinien poczynic wypozyczajacy by moc zawrzec taka umowe?

    Czy wystarczy z umowa wypozyczenia, podpisana przez dwie strony, udac
    sie do US? Pewnie osoba wypozyczajaca bedzie musiala odprowadzic podatek ?
    Czy taki podatek rozliczany jest na koncu roku, czy placi sie go na biezaco?

    Chcialabym wszelkie sprawy papierkowe zalatwic samodzielnie - w jak
    najwiekszym stopniu, nie klopoczac zbytnio osoby wypozyczajacej mi
    samochod - gdyz bardzo zalezy mi na tym ukladzie.

    Jakie kroki w pierwszej chwili powinnam wykonac:
    1. podpisac umowe z osoba wypozyczajaca,
    2. ..........

    --
    pozdrawiam
    Anna

  • 2. Data: 2007-06-06 12:29:02
    Temat: Re: Wypożyczenie samochodu od osoby prywatnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Jun 2007, AL wrote:

> [...]
    >
    > Czy wystarczy z umowa wypozyczenia, podpisana przez dwie strony, udac sie do

    A po co się udawać?

    > Pewnie osoba wypozyczajaca bedzie musiala odprowadzic podatek ?

    Jak na mój gust:
    - oczywiście :) (dochodowy)
    - w rachubę wchodzą DWA podatki.
    Ja tam bym proponował przejrzeć w archiwach .podatki sprawy związane
    z obowiązkiem prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów VAT.
    Bo podejrzewam iż wynajmujący na zostanie VATowcem chęci nie ma (i mocno
    by to było nieopłacalne), ale *obowiązek ewidencjonowania* istnieje (cele
    sprawdzania, czy nie przekroczono limitu kwotowego zwolnienia z VAT).

    > Czy taki podatek rozliczany jest na koncu roku, czy placi sie go na biezaco?

    Zaliczki na bieżąco.

    A w ogóle sprawy podatkowe są NTG - jest oddzielna grupa.
    Co do .prawo to nie wiem jak się ma wynajem np. do ubezpieczenia pojazdu.

    pzdr, Gotfryd