  • 1. Data: 2005-07-15 09:53:10
    Temat: Wynajmowany lokal a usterki
    Od: "Michal Z." <i...@s...com.pl>

    Witam,
    Wynajmujemy mieszkanie, jednocześnie spłacając je, tak aby po okresie umowy
    najmu (10 lat) stać się jego właścicielami.

    Minęło 6 lat i mamy problem z oknami w jednym z pomieszczeń, w naszym
    mieszkaniu. Ponieważ okna są zrobione z profili aluminiowych, w wyniku
    wysokich temperatur, okno uchylne zaczęło się zacinać i z trudem się otwiera
    lub zamyka. Problemy nasiliły się do tego stopnia, że wczoraj okno uchylne
    nie dało się juz otworzyć.
    W okresie zimowym występują podobne problemy.

    W związku z tym wystosowałem mail-a do najemcy aby zrobił z tym porządek, a
    on mi odpowiedział, że okres gwarancji na te okna dawno już minął, i
    problem, który w jego mniemaniu wynika z eksploatacji, musze rozwiązać sam.

    W umowie najmu nie ma nic co do obowiązków najemcy, za wyjątkiem pobierania
    czynszu. Oczywiście na końcu umowy jest informacja, że we wszelkich sprawach
    nie uregulowanych umową zastosowanie ma Kodeks Cywilny.

    Proszę o informacje, jakie mam prawa w takiej sytuacji i czy mogę żądać od
    najemcy naprawy tych okien?

    Za wszelkie wskazówki i informacje z góry serdecznie dziękuję
    Pozdrawiam
    Michal Z.

  • 2. Data: 2005-07-15 12:13:45
    Temat: Re: Wynajmowany lokal a usterki
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Z." <i...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem nie mają racji. Zgodnie z art. 622 kc wynajmujący powinien
    wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i
    utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Drobne nakłady
    połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Teraz
    powinieneś ustalić, w jaki sposób można to naprawić. jeśli ma to być
    wymiana okien, to obciąża to wynajmującego, bowiem trudno uznać, że jest
    to drobna naprawa.

    Ja bym na Twoim miejscu wdrożył procedurę wynikająca z art. 663 kc.
    Jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają
    wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego
    użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do
    wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu najemca
    może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego. W praktyce
    wzywasz go do usunięcia usterki w podanym terminie i zastrzegasz, że po
    jego upływie zlecisz wykonanie usługi jakiejś firmie, a zapłaconą przez
    siebie należność potracisz z czynszu. Może to spowoduje, że przemyślą
    sprawę.

    Jeśli nie, to wykonał bym to w ten sposób. Wówczas to oni będą musieli
    Ciebie pozywać o zapłatę czynszu,a Ty będziesz mógł przed sadem
    wykazać, że potrąciłeś należność z czynszu. wydaje mi się to
    najrozsądniejszym rozwiązaniem.