  • 1. Data: 2004-11-25 20:49:22
    Temat: Wykorzystywanie legalne czy nielegalne?
    Od: "lukesh" <l...@N...gazeta.pl>

    Witam!
    Chciałbym się dowiedzieć, czy opieranie się w swoich projektach
    (publikacjach, prezentacjach itp.) na pracach innych (np. ksiązkach), w
    których zostało wyraźnie zaznaczone, iż kopiowanie w całości lub w części
    dozwolone jest jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora (właściciela praw
    autorskich), nie poprzedodzne otrzymaniem takiej, pisemnej zgody jest w
    pełni legalne? Nie chodzi mi tutaj o powielanie tego samego tekstu, lecz
    tylko wykorzystywanie go jako materiał pomocniczy.
    Bardzo proszę o rozwianie moich wątpliwości.
    Pozdrawiam,
    Łukasz.

  • 2. Data: 2004-11-25 21:12:43
    Temat: Re: Wykorzystywanie legalne czy nielegalne?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    lukesh wrote:

    > autorskich), nie poprzedodzne otrzymaniem takiej, pisemnej zgody jest w
    > pełni legalne? Nie chodzi mi tutaj o powielanie tego samego tekstu, lecz
    > tylko wykorzystywanie go jako materiał pomocniczy.

    To może tak: czy musisz latać prosić swoich byłych nauczycieli na zgodę
    na piśmie na wykorzystanie wiedzy, którą od nich uzyskałeś?

    O ile nie kopiujesz treści, wiedzę uzyskaną z publikacji możesz dowolnie
    wykorzystywać. A jak w bilbiografii się powołasz na daną publikację, to
    jeszcze robisz darmową jej reklamę.

  • 3. Data: 2004-11-26 10:22:19
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

    > O ile nie kopiujesz treści, wiedzę uzyskaną z publikacji możesz dowolnie
    > wykorzystywać.

    A dobrym zwyczajem jest wskazanie źródeł , więc jeśli napiszesz
    opracowanie własne to moze byc złamanie prawa , jesli napiszesz źródło
    to MZ nie ma problemu.

    VG

  • 4. Data: 2004-11-26 10:33:48
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > tylko wykorzystywanie go jako materiał pomocniczy.
    > Bardzo proszę o rozwianie moich wątpliwości.

    zauwaz ze bardzo czesto na portalach np relaz.pl przy artykulach jest
    diopisek, opracowany na podstawie
    powiedzmy onet.pl. mozesz korzystac tylko po swojemu musisz napisac.

    P.

  • 5. Data: 2004-11-26 12:31:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Van Gogush wrote:

    > A dobrym zwyczajem jest wskazanie źródeł , więc jeśli napiszesz
    > opracowanie własne to moze byc złamanie prawa ,

    Podstawa prawna?

    > jesli napiszesz źródło to MZ nie ma problemu.

    To się właśnie nazywa 'bibliografia', o której wspomniałem.

    Inna sprawa, że wskazywanie wszystkich źródeł wiedzy może być...
    ośmieszaniem się. Np. wiedzę o ortografii i gramatyce musiał skądś mieć.
    Jeśli gdzieś w artykule coś liczył - skąd zna matematykę? ;->

  • 6. Data: 2004-11-26 12:40:56
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

    > Podstawa prawna?

    art. 158 & 1 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o Prawie Autorskim i
    Prawach Pokrewnych, "kto przwywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w
    błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo
    artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
    albo pozbawienia wolności do lat 3."

    > Inna sprawa, że wskazywanie wszystkich źródeł wiedzy może być...
    > ośmieszaniem

    Ale chyba nie mówimy tutaj o wiedzy powszechnie dostępnej(2+2).

    VG

  • 7. Data: 2004-11-26 13:13:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Van Gogush wrote:

> [...]
    > błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo
    > artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności

    Autorstwo utworu to nie wiedza. Mylisz dwa pojęcia. Pomijając informacje
    niejawne, wiedzę można dowolnie publikować.

    > Ale chyba nie mówimy tutaj o wiedzy powszechnie dostępnej(2+2).

    Jak coś zostaje opublikowane, też staje się wiedzą publicznie dostępną.

  • 8. Data: 2004-11-26 14:32:09
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

    > Autorstwo utworu to nie wiedza. Mylisz dwa pojęcia. Pomijając informacje
    > niejawne, wiedzę można dowolnie publikować.

    Zgadza się prawo autorskie nie chroni odkryć naukowych, mogą one być
    swobodnie wykorzystywane ALE z zachowaniem praw osobistych - powołanie
    na źródło!

    > Jak coś zostaje opublikowane, też staje się wiedzą publicznie dostępną.

    j.w.

    VG

  • 9. Data: 2004-11-26 15:18:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Van Gogush wrote:

    > Zgadza się prawo autorskie nie chroni odkryć naukowych, mogą one być
    > swobodnie wykorzystywane ALE z zachowaniem praw osobistych - powołanie
    > na źródło!

    Znaczy się to mało, że nazwę twierdzenie Pitagorasa po imieniu? Jeszcze
    muszę podać ksiażkę i jej autora, gdzie o nim wyczytałem? Czy może
    nazwisko nauczyciela matematyki z pierwszej klasy podstawówki?

  • 10. Data: 2004-11-26 21:39:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <co5ggi$h9o$1@inews.gazeta.pl>, lukesh wrote:
> [...]
    > tylko wykorzystywanie go jako materiał pomocniczy.
    > Bardzo proszę o rozwianie moich wątpliwości.

    Nie, nie zawsze konieczna jest formalna zgoda. Zawsze to nalezy podać
    autora cytowanego fragmentu. To zaś, czy i ile można wykorzystać z takiego
    fargmentu, zależy głównie od charakteru twojej pracy, sposobów jej
    poźniejszego wykorzystania i funkcji tych fragmentów w twojej pracy. W
    szczególności, takiej zgody nie potrzeba jeśli praca ma charakter np.
    analizy krytycznej, czy też opracowania jakiegoś zagadnienia, a cytowane
    fragmenty ilustrują omawiane zagadnienia.

    --
    Marcin