  • 1. Data: 2004-11-25 20:45:24
    Temat: mieszkanie-darowizna
    Od: "kotek" <p...@o...pl>

    Witam!
    Słyszałem, że jest możliwośc przekazania w darowiźnie mieszkania w linii na
    przykład ojciec - syn.
    Jeżeli to pierwsza darowizna i mieszkanie nie przekracza jakiegos metrazu i
    syn zobowiazuje sie mieszkac i nie sprzedawac przez x lat to podobno nie
    placi sie podatku?
    Czy to prawda?I jakie dokładnie trzeba spełnić warunki?
    Pozdrawiam i z góry dziekuje za pomoc!!!

  • 2. Data: 2004-11-26 08:07:57
    Temat: Re: mieszkanie-darowizna
    Od: Jacek Ostrowski <j...@h...pl>

    kotek napisał(a):
> [...]
    > placi sie podatku?
    > Czy to prawda?I jakie dokładnie trzeba spełnić warunki?
    > Pozdrawiam i z góry dziekuje za pomoc!!!

    Przyłączam się do pytania, ale w szczególności interesuje mnie
    przekazanie wkładu w spółdzielni mieszkaniowej. Czy to podlega podatkowi
    od spadków i darowizn? Kiedy zaczynam czytać akty prawne, to czuję się
    jak w dżungli. Doszukałem się tylko, że jest limit ok. 10 tys. zł od
    jednej osoby z pierwszej grupy podatkowej. Czy to jest właściwy przepis
    na ten temat?

    Pozdrawiam

    J.

  • 3. Data: 2004-11-26 09:22:19
    Od: " Ja" <b...@N...gazeta.pl>

    kotek <p...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > placi sie podatku?
    > Czy to prawda?I jakie dokładnie trzeba spełnić warunki?
    > Pozdrawiam i z góry dziekuje za pomoc!!!

    Ulga przewidziana w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
    Obdarowany nie może być właścicielem innego lokalu stanowiącego odrębną
    nieruchomość, domu mieszkalnego, własnościowego prawa do lokalu. w
    podarowanym lokalu zamieszkuje (bądź zamieszka) i zobowiązuje się
    zamieszkiwać przez okres lat 5 co najmniej. Ulga obowiązuje do 110 m. kw.
    p.u. - powyżej mieszkanie opodatkowane jest na zasadach ogólnych.

    W kacie notarialnym składasz takie oświadczenie i notariusz nie pobiera
    podatku. Możesz też przed okresem 5 lat się pozbyć mieszkania, ale musisz w
    Skarbowym wykazać, że szczególne warunki życiowe Cie do tego zmusiły i takie
    tam bzdety - wtedy też nie zpałacisz podatku.

    pozdrawiam.

    b.

  • 4. Data: 2004-11-26 09:31:27
    Od: " Ja" <b...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > jak w dżungli. Doszukałem się tylko, że jest limit ok. 10 tys. zł od
    > jednej osoby z pierwszej grupy podatkowej. Czy to jest właściwy przepis

    Nabycie wkładu w spółdzielni mieszkaniowej opodatkowane jest na zasadach
    ogólnych, czyli tak jak się doszukałeś. Zwolnione od podatku jest nabycie
    wkłądów w spółdzielni... rolniczej produkcyjnej tudzież kółku rolniczym.
    (art.4 ust.1 pkt.3)

    regards

    b.

  • 5. Data: 2004-11-26 16:07:42
    Od: "kotek" <p...@o...pl>

> [...]
    takie
    > tam bzdety - wtedy też nie zpałacisz podatku.

    Wielkie dzieki za pomoc!
    Pozdrawiam!