  • 1. Data: 2003-01-16 18:35:27
    Temat: ****Wydawnictwo- pytanie ?*****
    Od: "Marcinowicz" <o...@w...pl>

    Witam!

    Mam pytanie dotyczące PUBLIKACJI aktów prawnych autorstwa Sejmu RP.

    A mianowicie:

    Jestem studentem prawa i od jakiegoś czasu praktykuję w małej kancelarii
    radcowskiej. W pracy mam dostęp do LEXa, jednak w domu go nie posiadam
    (jestem jednym z nielicznych zwolenników legalnego oprogramowania;),
    ponieważ jest za drogi. W związku z tym kiedy potrzebowałem jakiejś ustawy
    szukałem jej w internecie, wrzucałem do Worda i redagowałem w taki sposób,
    który umożliwia łatwą nawigację i wyszukiwanie. Po jakimś czasie
    zgromadziłem pokaźną liczbę kodeksów, ustaw i rozporządzeń (skopiowanych po
    z rp.pl, z LEXa, a po trosze z innych źródeł). Zaznaczam, że z orginalnego
    układu tekstu nic nie zostało i oczywiście nie zastosowałem też żadnych
    elementów graficznych z ww. źródeł.
    Z tak zebranymi materiałami postanowiłem coś zrobić, a że znam całkiem
    dobrze html, stworzyłem w nim bazę danych zebranych przeze mnie aktów z
    możliwością jej przeszukiwania z zastosowaniem różnych kryteriów (coś na
    wzór lexa, lecz oczywiście w duużo prostszej postaci).

    MERITUM:
    1.Czy mogę sprzedawać takie wydawnictwo?
    2. Jak je zarejestrować jako moje?
    3. Czy muszę wnioskować gdzieś o numer ISBN?
    4. Ile kosztowałby proces doprowadzenia tego tworu do postaci handlowej
    (tzn. ile musiałbym zainwestować, żeby móc legalnie sprzedawać taką rzecz?)

    Warto dodać, że mogę wykorzystać fakt posiadania przez mojego ojca spółki
    komandytowej, w której przedmiot działania mogę wpisać "22.11.Z Wydawanie
    książek "(nie znalazłem w PKD wydawania wydawnictw multimedialnych...), co
    umożliwi mi wystawianie faktury VAT.

    byłbym BARDZO wdzięczny za odpowiedź! :-))

    czekam z niecierpliwością

    Marcin

  • 2. Data: 2003-01-17 13:25:30
    Temat: Re: ****Wydawnictwo- pytanie ?*****
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcinowicz" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > MERITUM:
    > 1.Czy mogę sprzedawać takie wydawnictwo?
    Oczywiście. Pewnie "zgromadziłeś" też prawo autorskie, gdzie wyraźnie możesz
    przeczytać, że akty prawne mu nie podlegają. A jak sam piszesz, to Ty jesteś
    autorem wyłącznie układu i formy graficznej. Publikacje w Polsce nie
    podlegają też koncesjonowaniu, więc nie bardzo rozumiem, w czym problem.
    > 2. Jak je zarejestrować jako moje?
    Przyznajesz się do autorstwa, tak jak na książkach jest nazwisko autora, tak
    Ty piszesz, że wyboru dokonał, przygotował układ i opracował... Autorzy
    książek (także wyborów tekstów) też nie rejestrują każdorazowo tego faktu.
    Chroni Cię samo prawo autorskie, automatycznie. Musisz się tylko podpisać
    pod tym, co zrobiłeś.
    > 3. Czy muszę wnioskować gdzieś o numer ISBN?
    Zgodnie z moją wiedzą ISBN dotyczy tylko książek, ale wszystko na ten temat
    znajdziesz na stronie biblioteki narodowej.
    > 4. Ile kosztowałby proces doprowadzenia tego tworu do postaci handlowej
    > (tzn. ile musiałbym zainwestować, żeby móc legalnie sprzedawać taką
    rzecz?)
    Nie musisz nikomu płacić za prawa autorskie, nie musisz kupować żadnych
    licencji, produkcja książek (także tych w formie elektronicznej) nie wymaga
    zezwoleń, ani koncesji. Jeśli chcesz to sprzedawać na płytach bądź
    dyskietkach, to wchodzi Ci tylko bezpośredni koszt wytworzenia.

    Dostrzegam natomiast problem innego typu. Takie zbiory aktów prawnych można
    znaleźć za darmo, w sieci (sejm, rzeczpospolita). Lex konkuruje ciągłymi
    uaktualnieniami, a to już wymaga ciągłej, nieprzerwanej, pracy.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia,
    Marta

  • 3. Data: 2003-01-18 16:01:05
    Od: "Kancelaria" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > znaleźć za darmo, w sieci (sejm, rzeczpospolita). Lex konkuruje ciągłymi
    > uaktualnieniami, a to już wymaga ciągłej, nieprzerwanej, pracy.

    Dziękuję:-)

    Szczerze mówiąc chciałem się upewnić, bo nie wierzyłem, że to takie
    proste:-)