  • 1. Data: 2003-01-16 17:23:44
    Temat: Prawo pracy - pare pytan
    Od: Zimnoręki DysoN <d...@i...pl>

    Niedlugo bede mial rozprawe w sadzie pracy o wyplate zaleglego
    wynagrodzenia (ja pozwalem mojego pracodawce) i mam pare pytan.
    Sprawa jest ewidentna i moge sie spodziewac wyroku korzystnego dla mnie
    ale tu sie problemy dopiero zaczynaja. Ze strony pracodawcy raczej nikt
    sie nie zjawi na rozprawie (zreszta firma jest w tej chwili fizycznie
    zamknieta i nie pracuje w niej nikt juz od jakiegos czasu, zarzad
    odwolany, telefony nie dzialaja itp; z prawnego punktu widzenia firma
    caly czas funkcjonuje, nie jest pod zadna kuratela czy w stanie
    upadlosci itp) wiec, zalozmy, ze sedzia wyda wyrok nakazujacy wyplate
    zaleglych swiadczen, po 2 tygodniach zdaje sie wyrok sie uprawomocni, co
    wtedy mam zrobic by odzyskac moje pieniadze ?

    Jest to spolka z o. o. i slyszalem cos takiego ze wlasciele odpowiadaja
    za dlugi spolki z wlasnej kieszeni do wysokosci kapitalu zakladoweho
    spolki.
    Jest to prawda czy nie ?

    No i jesli z konta firmy nie bede mogl dostac zaleglych pieniedzy to co
    mam wtedy zrobic ? Pozwac cywilnie wlascicieli ? Dodam ze nie znam
    adresow zamieszkania wlascicieli spolki i teoretycznie nie wiem jak sie
    z nimi skontaktowac.

    Prosze o uwagi :)

    --
    DysoN mailto:d...@i...pl ICQ UIN 31267896
    Spójrzmy na ciąg cyfr: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Gdzie ukryła się

  • 2. Data: 2003-01-16 19:48:44
    Temat: Re: Prawo pracy - pare pytan
    Od: "Thommo" <t...@s...home.pl>

    witam, tak się skłąd że mam taki sam problem. W pewnym momencie myslałam, że
    opisujesz moją historię ):
    ale ad rem...
    jak się twój wyrok uprawomocni, to idziesz z nim do komornika i on wszczyna
    postępowanie egzekucyjne z majątku spółki. Jesli nie uda mu się wyegzekwować
    zasądzonej ci kwoty, to wyda postanowienie, w którym stwierdzi, że egzekucja
    jest bezskuteczna. Z takim "papierem" możesz:
    1. Wystąpić na drogę sądową o zaspokojenie z majątku osobistego członków
    zarządu (postaraj się ustalić miejsce zamieszkania członka zarządu, prezesa,
    lub tej osoby z której majątku uważasz że byś uzyskał zabezpieczenie, pewne
    wskazówki znajdziesz w wypisie z KRS-u, który jest jawny)
    2. Możesz złożyć wniosek o upadłość spółki, jeśli wiesz że działają, pomimo
    iż w sposób długotrwały zaprzestali płacenia długów, a obecny majątek spółki
    nie wystarcza na pokrycie jej zobowiązań ( tutaj wagi nabiera postanowienie
    komornika o bezskuteczności egzekucji)
    3. Składasz wniosek do Biura Terenowego Gwarantowanego Funduszu Świadczeń
    Pracowniczych i czekasz....czekasz....czekasz na kasę, ale to trwa, bo żeby
    ci ją wyplącili, to spółka musi być w likwidacji albo upadłości albo jej
    wniosek do upadłość został odrzucony przez sąd.

    pozdrawiam
    magda

  • 3. Data: 2003-01-16 21:15:20
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > zaleglych swiadczen, po 2 tygodniach zdaje sie wyrok sie uprawomocni, co
    > wtedy mam zrobic by odzyskac moje pieniadze ?

    Jezeli sad zasadzi Ci wynagrodzenie to nada z urzedu tego orzeczeniu
    rygor natychmiastowej wykonalnosci (ale tylko za jeden miesiac
    wynagrodzenia) i z tym idziesz do komornika, a on egzekwuje (jak jest z
    czego).
    Co do pozostalej czesci musisz zlozyc wniosek o nadanie wyrokowi
    klazuli wykonalnosci. Sad powinien zrobic to w ciagu 3 dni od zlozenia
    tego wniosku.

    > Jest to spolka z o. o. i slyszalem cos takiego ze wlasciele odpowiadaja
    > za dlugi spolki z wlasnej kieszeni do wysokosci kapitalu zakladoweho
    > spolki.
    > Jest to prawda czy nie ?

    Nie odpowiadaja z wlasnej kieszeni.Spolka jest osoba prawna i sama
    odpowiada za swoje zobowiazania - czyli tez za wynagrodzenie za prace.

> [...]
    > mam wtedy zrobic ? Pozwac cywilnie wlascicieli ? Dodam ze nie znam
    > adresow zamieszkania wlascicieli spolki i teoretycznie nie wiem jak sie

    Nic nie mozesz zrobic. Ewentalnie mozesz zglosic sprawe na policje/ do
    prokuratora gdyz nie wyplacenie wynagrodzenia to wykroczenie przeciw
    prawom pracownika (art.282 Kodeksu Pracy), ale to chyba zbyt
    duzo nie da.

    Konrad

    ps. jezeli sie gdzies pomylilem to prosze o naprawienie bledow :)