  • 1. Data: 2010-04-23 09:19:19
    Temat: Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica korespondencji
    Od: jQ <j...@g...com>

    We wspólnocie, w której mieszkam, od jakiegoś czasu trwa konflikt
    między zarządem a częścią mieszkańców. Jako jeden z nich, nabrałem
    podejrzeń, że zarząd nie informuje mieszkańców o pewnych swoich
    działaniach, szczególnie o czynionych wydatkach. Skontaktowałem się z
    administratorem, który potwierdził moje podejrzenia. Przekazał mi
    faktury wystawione na wspólnotę oraz dwa pisma - jedno od zarządu
    (chwilowo jednoosobowego) do administratora, drugie od administratora
    do zarządu. Faktury te i pisma powieliłem i wrzuciłem każdemu z
    członków wspólnoty do skrzynki pocztowej, w tym również zarządowi.
    Dziś dowiedziałem się od administratora, że zarząd "wszczął śledztwo",
    próbując ustalić źródło przecieku.
    Zgodnie z ustawą o własności lokali mi, jak i każdemu z członków
    wspólnoty przysługuje prawo kontroli pracy zarządu. Czy zatem
    korespondencję między zarządem a administratorem wspólnoty obejmują
    przepisy o ochronie tajemnicy korespondencji, czy też należy ją
    traktować jako korespondencję publiczną, do której dostęp może mieć
    każdy z członków wspólnoty? Czy miałem prawo opublikować tą
    korespondencję, aby powiadomić członków wspólnoty o działaniach
    zarządu?

  • 2. Data: 2010-04-23 10:49:08
    Od: Adam Kłobukowski <a...@k...pl>

    W dniu 23.04.2010 11:19, jQ pisze:
> [...]
    > każdy z członków wspólnoty? Czy miałem prawo opublikować tą
    > korespondencję, aby powiadomić członków wspólnoty o działaniach

    Tajemnica korespondencji polega na tym że nikt (bez zezwolenia sądu) nie
    może zaglądać do nadanej do Ciebie korespondencji. Korespondencja którą
    odebrałeś, jest twoją własności i możesz z nią robić co ci się żywnie
    podoba, kopiować, udostępniać komu chcesz, zrobić z niej plakaty i
    oplakatować klatki schodowe, zrobić artystyczny kolaż, lub wrzucić do
    niszczarki.

    Jeżeli ktoś przekazał Ci swoją korespondencję (np. administracja
    przekazała Ci kopię pisma które dostała od zarządu) - to też to jest w
    tym momencie twoja własność, którą możesz dowolnie rozporządzać, chyba
    że przekazujący coś sobie zastrzegł.

    Adam Kłobukowski

  • 3. Data: 2010-04-23 11:56:19
    Od: jQ <j...@g...com>

> [...]
    > podoba, kopiować, udostępniać komu chcesz, zrobić z niej plakaty i
    > oplakatować klatki schodowe, zrobić artystyczny kolaż, lub wrzucić do

    Dzięki. Potwierdziłeś moje przypuszczenia :) No to mogę spać
    spokojnie.

  • 4. Data: 2010-04-23 11:59:19
    Od: jQ <j...@g...com>

    On 23 Kwi, 13:56, jQ <j...@g...com> wrote:

    > Dzięki. Potwierdziłeś moje przypuszczenia :) No to mogę spać
    > spokojnie.

    Zapytam też o taką rzecz - czy administrator może odmówić mi
    udostępnienia korespondencji wysłanej z konta e-mail zarządu (mamy
    takie, oficjalnie podane do wiadomości wspólnoty) na konto publiczne
    administratora? Jest chyba różnica między taką korespondencją, a np.
    korespondencją wysłaną z prywatnego konta członka zarządu na prywatne
    konto księgowej.

  • 5. Data: 2010-04-23 13:13:25
    Od: gacek <g...@w...pl>

    jQ wrote:
> [...]
    > administratora? Jest chyba różnica między taką korespondencją, a np.
    > korespondencją wysłaną z prywatnego konta członka zarządu na prywatne

    Z tego że ty masz prawo kontrolować zarząd nie płynie chyba obowiązek
    dla administratora żeby przekazywać tobie co sobie zażyczysz. Po
    ostatnim razie "babki" musiały się z użerać, więc teraz mają w nosie.

    gacek

  • 6. Data: 2010-04-23 13:20:01
    Od: Adam Kłobukowski <a...@k...pl>

    W dniu 23.04.2010 13:59, jQ pisze:

> [...]
    > administratora? Jest chyba różnica między taką korespondencją, a np.
    > korespondencją wysłaną z prywatnego konta członka zarządu na prywatne

    Tajemnica korespondencji obejmuje całą korespondencje, niezależnie od
    odbiorcy. Przy czym, tak naprawdę chodzi o jej przesył W momencie
    odebrania, korespondencja może stać się dokumentem i to czy
    Administracja ci ją udostępni zależy od jej woli i/lub umów z nią
    zawartych. Przy czym, firmy mają obowiązek rejestrowania całej
    przychodzącej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

    Adam Kłobukowski

  • 7. Data: 2010-04-23 15:01:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 23-04-2010 15:20, Adam Kłobukowski pisze:
    > Przy czym, firmy mają obowiązek rejestrowania całej
    > przychodzącej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

    Tak a propos - jaki przepis nakłada na firmy taki obowiązek??

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2010-04-24 18:33:44
    Od: " 666" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Otóż jak ktoś się uprze, to wezwie Cię przed oblicze prokuratora.

    Wrzucanie do skrzynki pocztowej nie gwarantuje, że korespondencja jest
    skierowana do właściciela lokalu, bo mieszkanie może być np. wynajmowane.

    Druga sprawa czy administrator miał prawo udostępnić Tobie nawet jako
    właścicielowi dokumentację wspólnoty.
    Takie prawo miałby zarząd lub zarządca.

  • 9. Data: 2010-04-25 07:28:24
    Od: "jQ" <j...@s...eu>

    > Wrzucanie do skrzynki pocztowej nie gwarantuje, że korespondencja jest
    > skierowana do właściciela lokalu, bo mieszkanie może być np. wynajmowane.
    Jak słusznie stwierdził Adam, korespondencja jaką otrzymuję na mój adres staje
    się moją własnością, i miałem prawo zrobić z nią co tylko chciałem. Po drugie -
    była to korespondncja służbowa, a więc publikując ją nie naruszyłem niczyich
    dóbr osobistych.

    > Druga sprawa czy administrator miał prawo udostępnić Tobie nawet jako
    > właścicielowi dokumentację wspólnoty.
    > Takie prawo miałby zarząd lub zarządca.
    Uważam, ze tak. Jako członek wspólnoty mam pełne prawo mieć dostęp do wszelkiej
    dokumentacji zarządu, a taką jest tez korespondencja zarządu z administracją. Co
    więcej, były to pisma poruszające kwestię finansów wspólnoty, a więc w interesie
    moim i innych członków wspólnoty było opublikowanie jej. Ponadto to chyba zarząd
    łamie prawo, utrudniając mi dostęp do tych informacji, prawda?

  • 10. Data: 2010-04-26 16:18:58
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    jQ pisze:

    > Jak słusznie stwierdził Adam, korespondencja jaką otrzymuję na mój adres
    > staje się moją własnością, i miałem prawo zrobić z nią co tylko
    > chciałem.

    Wg. Ciebie jak pod Twój adres przyjdzie przesyłka adresowana do Marka
    Nowackiego to masz prawo robić z nią co tylko chcesz?