  • 1. Data: 2006-11-08 21:54:20
    Temat: Wpis do księgi - jest jakiś termin?
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Witam,

    Czy istnieje jakiś maksymalny termin, jaki ma "państwo" na wpisanie
    własności hipotecznej mieszkania do księgi?
    W dużych miastach sprawy te ciągną się okropnie - a to przecież mocno
    ogranicza dysponowanie własnością.
    Konkretnie - chcemy sprzedać mieszkanie, które od 4 miesięcy czeka
    na wpis. Nabywca nie dostanie kredytu, jesli my nie będziemy mieli wpisu.
    Czyli - nie możemy go sprzedać... :-(

    To jak z tym terminem - istnieje, czy - jak się uda, to się zrobi?

    Dziękuję za ewentualne odpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 >

  • 2. Data: 2006-11-08 22:02:54
    Temat: Re: Wpis do księgi - jest jakiś termin?
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > To jak z tym terminem - istnieje, czy - jak się uda, to się zrobi?

    Nie ma. Ale można napisać pisemko do przewodniczącego wydziału z prośbą o
    przyśpieszanie postępowania, co z reguły trochę pomaga. A jeśli by się sąd
    ślimaczył na potęgę, można złożyć skargę na przewlekłość postępowania (tak
    naprawdę ma o wiele dłuższą i bez sensu nazwę). Kosztuje to 100 zł, akta idą
    do sądu przełożonego i sąd przełożony bada, czy sąd wieczystkoksięgowy nie
    pokpił sobie sprawy. Może też przyznać odszkodowanie, ale to raczej w
    skrajnych wypadkach, bo środki idą z budżetu sądu :)

    Marcin.

  • 3. Data: 2006-11-09 09:40:39
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Hej!

    "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl> napisał w wiadomości

    > pokpił sobie sprawy. Może też przyznać odszkodowanie, ale to raczej w skrajnych
    wypadkach, bo środki idą z budżetu sądu :)

    Czyli równie dobrze mogą to robić 5 lat, co jest realnym ograniczeniem
    dysponowania własnością? <o 5 nie słyszałem, ale o 12 miesiącach i owszem>

  • 4. Data: 2006-11-09 12:18:08
    Od: "PaskaL" <p...@o...pl>

    WitaM
    Zabiorę głos, choć nie zajmuję się bezpośrednio rozwiązaniami
    związanymi z załatwianiem wpisów w księgi wieczyste.
    Pośrednio jest to jednak i moja dziedzina.
    Podam przykład, to może sprawa w jakiś sposób się wyjaśni.
    PRZYKŁAD
    Jeśli osoba posiadająca tytuł prawny do nieruchomości, to znaczy
    nabył nieruchomośc i ma dokument potwierdzający własność w
    postaci aktu notarialnego, bądź przydziału co jednoznacznie
    stwierdza komu przysługuje prawo do nieruchomości. Właścicielowi
    ani kupującym nie jest potrzebny wpis w księgę wieczystą. To jest
    formalność i do sprzedaży wystarczy potwierdzenie złożenia wniosku
    w sądzie. Co oznacza: kopia wniosku+pieczęć sądu o przyjęciu do
    realizacji i jeśli należna jest opłata, to potwierdzenie dokonania
    opłaty sądowej za ten wpis.
    W niczym nie przeszkadza więc dokonanie transakcji zanim wpis nie
    zostanie dokonany.
    Podsumowując:
    Nijak sie ma wpis do realizacji sprzedaży nieruchomości.
    W razie pytań służę pomocą.

    PozdrawiaM

  • 5. Data: 2006-11-09 13:00:39
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > Nijak sie ma wpis do realizacji sprzedaży
    > nieruchomości.
    > W razie pytań służę pomocą.

    Pozwolę sobie się nie zgodzić, zwlaszcza w przypadku, gdy wpis jest
    konstytutywny. czyli m.in. przy ustanowieniu odrębnej własności lokalu.

    Marcin.

  • 6. Data: 2006-11-09 13:20:09
    Od: "PaskaL" <p...@o...pl>

    Ja też pozwolę sobie się nie zgodzić.
    jeśli chodzi o nieruchomości z odrębną własnością (przerabiałam
    taki przypadek) taka transakcja jest możliwa i w niczym nie
    przeszkadza.
    umowa, jeśli nieruchomość jest w trakcie budowy zawarta musi być
    pomiędzy trzema stroinami: kupujący, sprzedający i developer.
    Odrębna własność nie jest więc przeszkodą w dokonaniu transakcji.
    Od dokonania takiej transakcji należy odprowadzić jednak wyższy
    podatek, niż w przypadku sprzedaży po 5 latach.

  • 7. Data: 2006-11-09 14:04:07
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Witam,

    "PaskaL" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    > Podsumowując:
    > Nijak sie ma wpis do realizacji sprzedaży nieruchomości.
    > W razie pytań służę pomocą.

    A jak to wygląda od strony banku. A sprzedaje mieszkanie B, ale
    A nie ma jeszcze wpisu, a B chce wziąć kredyt hipoteczny.

    Dziękuję za odpowiedź.

  • 8. Data: 2006-11-09 14:45:06
    Od: "PaskaL" <p...@o...pl>

    Dla banku nie ma znaczenia wpis.
    To jest bardzo prosta konstrukcja i banki świetnie sobie z tym radzą
    od lat.
    Problem jak sądzę nie tkwi w kredycie i w banku, a w niewiedzy i
    niedoinformowaniu kupującego.
    Jak wyżej napisałam wystarczy potwierdzenie złożenia wniosku do
    sądu i opłacenie go.
    Reszta może iśc normalnym trybem.
    Jeśli taki wniosek nie był jeszcze złożony, to również nie jest
    istotne.
    Ważne w takich przypadkach jest tylko to kto jest właścicielem i na
    jakiej podstawie nabył nieruchomość.
    Dokładniej?
    DOKUMENTY POTRZEBNE DO UBIEGANIA SIĘ O KREDYT HIPOTECZNY NA ZAKUP
    NIERUCHOMOŚCI (dokumenty dotyczące nieruchomości):
    1. akt notarialny, lub podstawa nabycia nieruchomości (przydział na
    lokal, postanowienie o nabyciu spadku)
    2. odpis z KW nie starszy niż miesiąc (bez względu na to jakie wpisy
    powinny być jeszcze umieszczone)
    3. zdjęcia nieruchomości (najczęściej stosowane) lub operat
    szacunkowy wykonany przez rzeczoznawcę majątkowego - tu decyzja banku
    w jakim staramy się o kredyt. Nie należy więc kusić sie o operat,
    bo może nie być nam potrzebny.
    Dodatkowe dokumenty, to dokumenty od kupującego i umowa przedwstępna,
    która nie musi bo dziś nie jest to wymagane już w większości
    banków być sporządzona notarialnie.
    PozdrawiaM

    PS
    Gdyby były jeszcze jakies pytania, to chętnie odpowiem.

  • 9. Data: 2006-11-09 15:27:41
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Witam,

    "PaskaL" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    >1. akt notarialny, lub podstawa nabycia nieruchomości (przydział na
    >lokal, postanowienie o nabyciu spadku)
    >2. odpis z KW nie starszy niż miesiąc (bez względu na to jakie wpisy
    >powinny być jeszcze umieszczone)

    Tutaj - akt + umowa na osobę A (z osobą C), ale odpis będzie przecież jeszcze
    z figurującym C. To nie będzie problemem?

  • 10. Data: 2006-11-09 17:46:49
    Od: "PaskaL" <p...@o...pl>

    Nie ma znaczenia ilu jest współwłaścicieli. Potwierdzeniem
    własności jest sporządzenie aktu notarialnego. To z jego treści
    wynika podział własności na części. Komu i w jakiej wielkości
    przysługuje prawo do nieruchomości.
    Istnieje jeszcze jedno, o czym należy pamiętać, iż bank (prawnik
    weryfikujący dokumenty) może prosić o komplet dokumentów, co
    stanowić może więcej niż jeden dokument. Tytuł własności i jej
    podział nastapić mógł nie w jednym akcie, a w kilku. Wszystkie je
    trzeba więc mieć w posiadaniu. Najlepiej jest przeczytać dokument (w
    tym przypadku akt notarialny) i sprawdzić jakie w nim są zawarte
    informacje. Notariusz powołuje się w nim na wszystkie dostępne i
    właściwe dokumenty. W przeciwnym razie nie mógłby sporządzic tego
    aktu i doprowadzić do jego podpisania.
    Możliwe jest też, bo przeciez nie znam dokładnie sytuacji, ani nie
    mam przed sobą dokumentów i nic z nich nie mogę wyczytać, że:
    Jeśli w jednym z dokumentów prawnych nieruchomośc nabyła tylko
    jedna osoba, a w innym dokonano przepisania części z majątku na inna
    osobę, wówczas potrzebne kupującemu do banku będą oba te
    dokumenty.
    Odpis z Księgi Wieczystej nie ma nic wspólnego z ustanowieniem
    własności.
    Księga Wieczysta, a w zasadziej jej odpis jest tylko potwierdzeniem i
    zapisem sytuacji, które miały miejsce i są ściśle związane z
    nieruchomością.

    WYCIĄG Z ENCYKLOPEDII:

    "Księgi wieczyste - jest to specjalny rodzaj rejestru, który
    przedstawia stan prawny nieruchomości, czyli pozwala autorytatywnie
    ustalić, komu i jakie przysługują prawa do danej nieruchomości.
    Są prowadzone dla nieruchomości a nie dla właścicieli, to znaczy,
    że jedna osoba może być wskazana jako właściciel w kilku księgach
    wieczystych, natomiast to samo prawo własności winno być wykazane w
    jednej i tylko w jednej księdze wieczystej."

    Nie wiem czy te pytania były kierowane do mnie, ale widzę że w
    jakiś sposób pojawiają się następujące po sobie wiadomości.
    Jeśli mogę jakoś jeszcze pomóc, to chętnie to zrobię.

    PozdrawiaM