  • 11. Data: 2002-11-13 12:29:07
    Temat: Re: Windows OEM
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

    > A co jeśli dysk nawali i będzie po gwarancji? Będę musiał oddać Windowsa?

    Nie oddać, tylko nie będziesz mógł używać, jeśli dysk nie jest zamontowany w
    komputerze.

    SOTB

  • 12. Data: 2002-11-13 12:47:12
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

    > Dziennikarze różne bzdury piszą biorąc brednie jednej ze stron
    > za rzeczywistość.

    Być może.

    > Nie jest. Mogę go skasować i używać dalej dysk czy inną część do woli.

    Zgadza się, ale nie można (wg licencji) zrobić odwrotnie.

    > Bzdura wierutna. Jeszcze raz powtórzę, bo widzę, że niektórzy nie mogą
    > tego zrozumieć:
    > Umowa OEM pozwala *SPRZEDAWCY* wprowadzać do obrotu egzemplarze utworu
    > - tutaj programu - na takich to a takich warunkach - tutaj: ze sprzętem.
    > Klient nabywa taką wersję programu i może nią swobodnie dysponować,
    > sprzedać, zniszczyć.

    Tu się nie zgodzę. Klient nabywa licencję na użytkowanie. Ponadto (wg
    licencji) jeśli producent programu uzna, że programu używano niezgodnie z
    licencją może "zerwać umowę". (To dopiero absurd)
    Może sprzedać ale, kupujący aby używać legalnie musi (wg licencji) zgodzić
    się na warunki licencji.
    Sprzedający musi przekazać kupującemu wszystkie nośniki, łącznie z kopią
    zapasową jeśli taką sporządził, podręcznikami, licencją oraz sprzętem, z
    którym licencja na użytkowanie programu została nabyta.
    Co do tej swobody dysponowania programem, powiem, że to jest właśnie bzdura.
    Czyżby dekompilacja i deasemblacja też się w to wliczała? Poczytaj licencję
    OEM.

    Zniszczyć? - Owszem.

    I to wszystko? Brzmi trochę arogancko.

    SOTB

  • 13. Data: 2002-11-13 13:24:36
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    SOTB wrote:
    > Zgadza się, ale nie można (wg licencji) zrobić odwrotnie.

    Jeśli taki jest zapis to jest sprzeczny z polskim prawem, a więc nieważny.

    > Tu się nie zgodzę. Klient nabywa licencję na użytkowanie.

    Klient nabywa program. Licencja to warunki jego UŻYTKOWANIA.

    > Może sprzedać ale, kupujący aby używać legalnie musi (wg licencji)
    > zgodzić się na warunki licencji.

    Oczywiście.

    > Sprzedający musi przekazać kupującemu wszystkie nośniki, łącznie z kopią
    > zapasową jeśli taką sporządził, podręcznikami, licencją oraz sprzętem, z
    > którym licencja na użytkowanie programu została nabyta.

    Nie musi. W ustawie o prawach autorskich i pokrewnych nie ma o tym
    żadnej mowy.

    > Co do tej swobody dysponowania programem, powiem, że to jest właśnie bzdura.
    > Czyżby dekompilacja i deasemblacja też się w to wliczała? Poczytaj licencję
    > OEM.

    Mówiłem o swobodzie dysponowania w zakresie obrotu egzemplarzem programu.

    > I to wszystko? Brzmi trochę arogancko.

    A bo już mnie nuży ciągłe tłumaczenie ludziom, że nie są niewolnikami
    twórców i swoje prawa też mają. Na dodatek dobitnie i jednoznacznie
    podane w ustawie.
    Nuży mnie też tłumaczenie, że licencja OEM jest licencją DLA SPRZEDAWCY,
    by mógł sprzedawać program, a nie dla klienta.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 14. Data: 2002-11-13 13:32:02
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@(USUN-TO)interia.pl>

    Użytkownik "Przemysław Kapłon" <k...@w...de> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi się, że tylko
    > wtedy, gdy jest to ten sam sprzęt, z którym system zakupiono w sklepie.

    Generalnie ile wypowiadajacych sie w tym watku tyle opinii - ja postanowilam
    zapytac u zródla - zainteresowanym podaję numer Microsoft - 0 801 308 801

    Streszczajac

    1.wersje OEM sa tylko legalne z konkretnym urzadzeniem znajdujacym sie
    wewnątrz komputera, wiec urządzenia peryferyjne typu mysz odpadają.

    2.Jesli ktos kupuje OEM z nowym komputerem ( ja tak mialam z win 95 ) to
    osoba, która chce ją odkupic ode mnie stanie się legalnym uzytkownikiem
    tylko jesli kupi ode mnie caly komputer bo wersja OEM jest przypisana do
    sprzetu z jakim zostala kupiona - nie mogę wiec np wyinstalowac sobie samego
    twardego dysku i go sprzedac z OEM

    3. Jesli ktos kupuje OEM z dowolnym urzadzeniem wewnętrznym typu pamiec,
    dysk czy cokolwiek i zainstaluje go pózniej u siebie na kompie to licencja
    OEM przechodzi na CALY komputer a dalszy tryb postępowania jest jak w
    punkcie 2

    W razie dalszych pytan proponuje skorzystac wlasnie z podanego numeru
    telefonu:-)) Wybrac 4 - polaczenie z operatorem a następnie zostaniemy
    przełaczeni do dzialu handlowego:-)))

    HaNkA

  • 15. Data: 2002-11-13 14:48:31
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

    Zastanawia mnie, jak wg Elita.pl wygląda LICENCJA przy zakupie Windows OEM?
    Ponieważ wg niego licencja OEM jest umową między producentem a sprzedawcą,
    to JAKA jest umowa między producentem a użytkownikiem i GDZIE ją znaleźć?
    TomekS

  • 16. Data: 2002-11-13 15:05:38
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "TomekS" <t...@d...com.pl> napisał w wiadomości

    JAKA jest umowa między producentem a użytkownikiem i GDZIE ją znaleźć?

    Pokazuje się w czasie instalacji.\\

    Leszek

    GG 1631219

  • 17. Data: 2002-11-13 15:06:25
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

    > Oczywiście.

    > Nie musi. W ustawie o prawach autorskich i pokrewnych nie ma o tym
    > żadnej mowy.

    Pierwsze zdanie (z którym się zgodziłeś) miało w domyśle wiązać się z drugim
    (z którym się nie zgodziłeś).

    Zatem (wg licencji) kupujący zgadza się na warunki licencji, ale
    jednocześnie nie może używać programu jeśli nie otrzymał wszystkich
    nośników, sprzętu, itd.

> [...]
    > Nuży mnie też tłumaczenie, że licencja OEM jest licencją DLA SPRZEDAWCY,
    > by mógł sprzedawać program, a nie dla klienta.

    Słusznie, słusznie. Zawsze warto potrzymać kij z drugiego końca. Ale jak tu
    bronić się przed BSA, którego wyznacznikiem prawa jest licencja. Licencja,
    która jest w tym wypadku umową. Może i prawo stanowi inaczej. W takim razie
    dlaczego każdy instalujący program musi się zgodzić na warunki producenta
    zanim zakończy się instalacja. Jeśli nie akceptujesz - nie zainstalujesz. I
    prawo to nic nie wskóra. Przynajmniej na razie.

    SOTB

  • 18. Data: 2002-11-13 16:36:26
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    Witam

    Temat jest wałkowany dość systematycznie, a to znaczy, że jest ważny. Oto co
    wiem na ten temat:

    Klient nie nabywa programu. Nabywa prawo do jego użytkowania, a zakres tych praw
    określa licencja.
    Tak samo nabywając płytę audio nie kupuje się piosenki, tylko prawo do jej
    słuchania i to w określonych granicach. Na płycie może to być zaznaczone w
    postaci zapisu: "odtwarzanie publiczne, powielanie... itp. zabronione ....
    itd.". Fakt posiadania nośnika jako przedmiotu nie ma tu większego znacznenia.

    W licencji OEM (i nie tylko) nie jest określony z nazwy jej właściciel. Dlatego
    aby być legalnym posiadaczem takiego programu należy posiadać:
    - oryginalny nośnik
    - licencję i/lub certyfikat autentyczności
    - dowód własności (faktura, umowa kupna-sprzedaży, akt darowizny...), na którym
    określono ID produktu i specyfikację sprzętu, z którym go nabyto.
    O prawdziwości wyżej podanych kwestii nie chce mi się dyskutować, ponieważ
    przerabiałem to już parę razy, w tym z organami kontroli.
    Skoro pytasz o SO to przykładowe szczegóły są zawarte choćby w dokładnym opisie
    uprawnień użytkownika wersji OEM zawartej w broszurze dołączonej do takiej
    edycji systemu Windows. Notabene najważniejsze z jej postanowień znajdują się na
    zewnętrznej stronie okładki widocznej i czytelnej bez rozpakowywania.

    Nie jest bezwzględną prawdą, że element systemu (np. HDD), z którym zakupiono
    program musi być zamontowany w komputerze. Może być np. w szufladzie wymiennej
    HDD spoczywającej chwilowo w szafie.

    Licencja OEM jest udzielana dystrybutorowi przez producenta programu i określa
    m.in. na jakich warunkach może on rozprowadzać ten program, aby końcowy nabywca
    był legalnym użytkownikiem. Licencja tego typu (jeśli dotyczy softu) została
    wymyślona po to, aby użytkownika zachęcić do kupna legalnego oprogramowania.
    Zauważ, że dotyczy to głównie porogramowania podstawowego (czytaj:
    najpopularniejszego) i skierowana jest tam, gdzie użytkownik przychodzi
    stosunkowo często - do sprzedawcy sprzętu, któremu z kolei zależy na
    przyciągnięciu klienta. Dlatego opłacała się tak znaczna (ok. 40%) różnica w
    cenie wersji OEM i BOX. Krótko mówiąc - transakcja wiązana.

    Nierozerwalność programu w wersji OEM i sprzętu z nim zakupionego działa tylko w
    jedną stronę - program jest związany ze sprzętem, ale sprzęt z programem nie
    (tego pierwszego nie jestem na 100% pewien).

    Podkreślam:
    Prawa nabywcy-użytkownika określa licencja (może być w programie, na papierze
    lub tak i tak).
    Dokumentem stwierdzającym, że te prawa przysługują danej osobie (prawnej,
    fizycznej), jest dowód własności.

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 19. Data: 2002-11-13 19:08:27
    Temat: Odp: Windows OEM
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

    : http://www.komputerswiat.pl/faq/faq73.asp
    :
    : Kasia :)
    : <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    o tej gazecie pisałem na początku. tylko jeszcze był ciąg dalszy.

    Paweł J

  • 20. Data: 2002-11-13 19:17:50
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

[...]
    chwilowo? to znaczy? jak ewentualnie udowodnić, że jest to chwilowe?

    : przyciągnięciu klienta. Dlatego opłacała się tak znaczna (ok. 40%) różnica
    : cenie wersji OEM i BOX. Krótko mówiąc - transakcja wiązana.
    Licencje OEM mozna dokupić w ciągu 30 dni od zakupu urządzenia.

    : Pozdrawiam
    :JarekT

    a tak z innej beczki. czy sprzedawca sprzedając program OEM osobie, która
    nie jest w stanie udowodnić że będzie to program legalny czyli takiej, która
    nie kupiła komputera nie łamie prawa? bo jeżeli zdaje sobie sprawę z tego że
    to i tak będzie nielegalne czyli poszerza piractwo chcąc zarobić.

    PawełJ