  • 11. Data: 2022-01-19 01:04:01
    Temat: Re: "Watykan knebluje biskupów" (Rzepa)
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Raczej wątpię aby samo postępowanie, tj. konkretne czynności
    > wyjaśniające i ich dokumentacja toczyły się w Watykanie. Przecież nie
    > ciągają do Watykanu każdego księdza, którego proces dotyczy.

    Ale nadal to nie proces karny w rozumieniu naszych przepisów. Mam
    wątpliwość, czy gdyby nawet to się udało znaleźć, t oczy byłoby
    użyteczne w procesie. Może prędzej do wskazania osób do przesłuchania.
    Ale dowodem będą ich zeznania, a nie te dokumenty.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2022-01-19 01:41:20
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Pytanie, czy to w ogóle jest przesłuchanie świadków w rozumieniu
    > naszego prawa. Natomiast można na pewno przesłuchać osoby biorące w
    > tym udział. Raczej nie jest to spowiedź święta.

    Dla mnie to jest postępowanie *wewnętrzne* (KRK) mogące nieść skutki
    skarżalne przed (świeckimi) sądami RP3. Usuwanie "hurtem" śladów
    przebiegu takiego *wewnętrznego* postępowanie spod jurysdykcji sądów RP3
    jest mówiąc najbardziej litościwie "dziwne i (łatwo) mogące budzić
    rozmaite wątpliwości". Przykładowo "niezawisłe sądownictwo w państwie
    Watykan" to intrygująca sugestia :-)

    --
    A. Filip

  • 13. Data: 2022-01-19 02:53:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Pytanie, czy to w ogóle jest przesłuchanie świadków w rozumieniu naszego
    > prawa. Natomiast można na pewno przesłuchać osoby biorące w tym udział.
    > Raczej nie jest to spowiedź święta.

    Ale to chyba nie ma znaczenia co to jest, a że są to udokumentowane informacje
    istotne w takiej czy innej karnej sprawie.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2022-01-19 05:04:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > użyteczne w procesie. Może prędzej do wskazania osób do przesłuchania.
    > Ale dowodem będą ich zeznania, a nie te dokumenty.

    No tak. Nie spodziewam się, że sąd będzie polegał na procesie
    kanonicznym czy jak to się tam nazywa, a użyje dokumentów czy innych
    informacji zebranych w tym procesie do ewentualnego uzupełnienia
    informacji już posiadanej. Jak się np. dowie, że jest więcej poszkodowanych,
    albo, tak jak napisałeś, o kimś kogo może warto przesłuchać.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2022-01-19 18:21:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.01.2022 o 01:41, A. Filip pisze:
> [...]
    > jest mówiąc najbardziej litościwie "dziwne i (łatwo) mogące budzić
    > rozmaite wątpliwości". Przykładowo "niezawisłe sądownictwo w państwie

    Ponieważ temat Kościoła Katolickiego wzburza od razu mało merytoryczne
    komentarze, to ja jedynie zwrócę uwagę, że podobnych konstrukcji
    prawnych jest masa. Własne "wewnętrzne" postępowania prowadzą samorządy
    lekarskie, farmaceutyczne, łowieckie itd. (tam są tzw. rzecznicy
    dyscyplinarni) i nie znam przypadku by w postępowaniach karnych
    wykorzystywano składane tam zeznania. W drugą stronę, to rzecznicy
    czasem o przesłuchania występują.

    --
    Robert Tomasik

  • 16. Data: 2022-01-19 18:22:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale to chyba nie ma znaczenia co to jest, a że są to udokumentowane informacje
    > istotne w takiej czy innej karnej sprawie.

    Mam poważną wątpliwość, jaki charakter ma taki dokument.

    --
    Robert Tomasik

  • 17. Data: 2022-01-20 00:49:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > dyscyplinarni) i nie znam przypadku by w postępowaniach karnych
    > wykorzystywano składane tam zeznania. W drugą stronę, to rzecznicy

    Zapewne żaden z tych samorządów nie prowadzi swoich postępowań czy
    ogólnie nie wykazuje się modus operandi, którym charakteryzuje się KRK.
    Zapewne ich członkowie są bardziej kooperatywni w kontaktach z wymiarem
    sprawiedliwości, a zarząd tych samorządów takich kontaktów ani nie
    monitoruje ani nie utrudnia. W przeciwieństwie do KRK członkowie tych
    samorządów to niezależne osoby bez faktycznej (w odróżnieniu od
    formalnej) przynależności do organizacji i zależności opartej na
    hierarchii i posłuszeństwie.

    Jakbyś dał przykład z policją, że nie znasz przypadków, gdzie sąd byłby
    zainteresowany materiałem zgromadzonym w ramach postępowania
    wewnętrznego, to byłaby jakby nieco bliższa analogia. Choć tu też,
    pewnie łatwiej zapytać sądowi policjanta niż księdza.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-01-20 00:51:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Mam poważną wątpliwość, jaki charakter ma taki dokument.

    A jaki charakter miałaby informacja przekazana w trakcie jakiejś rozprawy
    sądowej, że według wiedzy zeznającej (w dowolnym charakterze) tam osoby,
    inna osoba posiada wiedzę dotyczącą prowadzonej sprawy?

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-01-20 18:55:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Zapewne żaden z tych samorządów nie prowadzi swoich postępowań czy
    > ogólnie nie wykazuje się modus operandi, którym charakteryzuje się KRK.

    Prowadzą.

> [...]
    > samorządów to niezależne osoby bez faktycznej (w odróżnieniu od
    > formalnej) przynależności do organizacji i zależności opartej na

    Tu już faktycznie pewnie trochę masz rację. Ale jak rozumiem, my nie
    chcemy na świadka tych księży, a inne osoby świeckie.

> [...]
    > wewnętrznego, to byłaby jakby nieco bliższa analogia. Choć tu też,
    > pewnie łatwiej zapytać sądowi policjanta niż księdza.

    No więc prokurator i sąd nie jest zainteresowany wynikami wewnętrznego
    postępowania. A jeśli już, to przeprowadza się dowód ponownie.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2022-01-20 18:58:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > A jaki charakter miałaby informacja przekazana w trakcie jakiejś rozprawy
    > sądowej, że według wiedzy zeznającej (w dowolnym charakterze) tam osoby,
    > inna osoba posiada wiedzę dotyczącą prowadzonej sprawy?

    To nie jest dobra analogia. Bo postępowanie prowadzone przez Kościół nie
    jest postępowaniem sądowym. Wydaje mi się, ze lepszą analogię będzie
    traktowanie sądu kościelnego, jako sądu polubownego. Ale o ile sądy
    polubowne opierają się na postępowaniach karnych, to nie spotkałem się,
    by w drugą stronę tak to działało.

    --
    Robert Tomasik