  • 1. Data: 2012-02-13 14:02:10
    Temat: Wada budynku wykryta po 3 latach.
    Od: "_THX." <j...@g...pl>

    Konkretnie po 3 latach i 1 miesiącu od aktu notarialnego wyodrębnienia i
    sprzedaży lokalu.
    Wada tzw. ukryta, czyli sprzedawca "podstępnie zataił" (porzez przedstawienie
    dokumentacji powykonawczej niezgodnej z jak się okazało stanem faktycznym,
    odbiegającym także od samego projektu budowlano-architektonicznego: w
    stosunku do projektu i waruknków technicznych wykonanai i odbioru niewłaściwa
    jakość materiałów, zbyt słabe, zbyt cienkie, brak zbrojenia itp.).
    Lepiej pozywać dewelopera z rękojmi (10 lat za wady budynku "podstępnie
    zatajone"), czy z niewłaściwego wykonania umowy (10 lat na warunkach ogólnych?
    Generalnie deweloper wzywany do usunięcia wady, ale odmawia powołując się na
    tylko 3 letnią rekojmię.
    Czekanie na usunięcie wady przez dewelopera mało sensowne, bo wadę trzeba
    usunąć szybko już (wstrzymuje prace wykończeniowe) lub się z nią pogodzić (co
    obniża "na zawsze" wartość nabytego lokalu).
    Roszczenie w granicach 1,5%-2% ceny lokalu.
    THX

  • 2. Data: 2012-02-14 15:11:07
    Temat: Re: Wada budynku wykryta po 3 latach.
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 13-02-2012 15:02, _THX. pisze:
> [...]
    > obniża "na zawsze" wartość nabytego lokalu).
    > Roszczenie w granicach 1,5%-2% ceny lokalu.

    Zgłoś dwa alternatywne względem siebie podstawy prawne żądania, pod
    warunkiem, że z rękojmi chcesz obniżenia ceny.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2012-02-14 21:31:48
    Od: "_THX." <j...@g...pl>

    Dzięki.
    A z niewłaściwego wykonania umowy czego najlepiej żądać - obniżenia ceny, czy
    odszkodowania, czy zadośćuczynienia?

    -----

  • 4. Data: 2012-02-15 09:11:24
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 14-02-2012 22:31, _THX. pisze:
    > Dzięki.
    > A z niewłaściwego wykonania umowy czego najlepiej żądać - obniżenia ceny, czy
    > odszkodowania, czy zadośćuczynienia?

    Z niewłaściwego wykonania umowy żądasz odszkodowania. Czyli w obu
    przypadkach żądasz pieniędzy (tych samych), tylko w oparciu o różną
    podstawę prawną. Szkodą Twoją jest konieczność naprawy - tylko tutaj
    uwaga, powinieneś sam naprawić na własny koszt. I pokazać rachunki za
    naprawę.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2012-02-15 10:45:09
    Od: "_THX." <j...@g...pl>

    Na razie jest ocena rzeczoznawcy (pogrążająca wykonastwo dewelopera) i
    kosztorys naprawy. Wykonanie naprawy teraz wiązałoby się z opóźnionym
    wejściem do lokalu o 3 miesiące (roboty mokre), na co trudno sobie pozwolić z
    wielu względów (rodzinnych itd.).
    Poza tym skąd wziąć paredziesiąt tysięcy na naprawę, zanim się pójdzie do
    sądu.

    -----

  • 6. Data: 2012-02-15 13:49:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Feb 2012, .B:artek. wrote:

    > Z niewłaściwego wykonania umowy żądasz odszkodowania. Czyli w obu przypadkach
    > żądasz pieniędzy (tych samych), tylko w oparciu o różną podstawę prawną.
    > Szkodą Twoją jest konieczność naprawy

    Dotąd zgoda.

    > - tylko tutaj uwaga, powinieneś sam naprawić na własny koszt.

    A tu poproszę o podstawę prawną.
    "wykonanie zastępcze" jest dopuszczalne jeśli wykonawca odmawia wykonania
    lub widać że "nie zdoła".
    Do robót budowlanych stosuje się przepisy umowy o dzieło (co daje
    im priorytet przed zasadami ogólnymi), jakiegoś wyjątku
    w KC nie widzę... coś przeoczyłem?

    > I pokazać rachunki za naprawę.

    A to znowu zgoda (pod warunkiem, że wykonanie zastępcze jest
    uzasadnione).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-02-15 16:17:51
    Od: "_THX." <j...@g...pl>

    No dobra:
    Czy po to, żeby pokazać rachunki za naprawę będziesz burzył ściankę
    (zewnętrzną okładzinę) klinkierową, bo wykonawca dał w środku ściany
    trójwarstwowej 10 cm zamiast 12 cm wełny?
    Albo wymieniał cały styropian w stropach, bo wykonawca dał gorszy gatunek,
    niż umówiony, lub jedną grubą warstwę na styk zamiast dwóch warstw na mijankę
    (załóżmy dla uproszczenia, że niezgodnie z umową i projektem, ale zgodnie z
    mniej wymagającymi normami i warunkami technicznymi, bo za daleko byśmy
    zaszli) ?

    -----

  • 8. Data: 2012-02-15 21:10:39
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

> [...]
    > Do robót budowlanych stosuje się przepisy umowy o dzieło (co daje
    > im priorytet przed zasadami ogólnymi), jakiegoś wyjątku

    Gotfrydzie,

    primo, wykonanie zastępcze - CO DO ZASADY - jest możliwe tylko za zgodą
    sądu, i to jeszcze z ważnych przyczyn udzielonej (przepisy ogólne o
    wykonywaniu zobowiązań w KC). Po drugie, do umowy o roboty budowlane nie
    stosuje się WSZYSTKICH przepisów dotyczących umowy o dzieło - zobacz
    art. 656 KC. A po trzecie, gdzie tu wykonywanie umowy o roboty budowlane
    czy o dzieło, skoro chcemy czegoś od dewelopera na podstawie umowy
    wyodrębniającej lokal?

    --
    .B:artek.

  • 9. Data: 2012-02-15 21:11:40
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 15-02-2012 11:45, _THX. pisze:
> [...]
    > wielu względów (rodzinnych itd.).
    > Poza tym skąd wziąć paredziesiąt tysięcy na naprawę, zanim się pójdzie do

    Koniecznie wystąp z wnioskiem o biegłego sądowego jak już uruchomisz
    proces. Na razie masz tylko nic nie znaczącą opinię.

    --
    .B:artek.

  • 10. Data: 2012-02-15 22:48:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Feb 2012, _THX. wrote:

    > No dobra:
    > Czy po to, żeby pokazać rachunki za naprawę będziesz burzył ściankę

    Czemu z tym pytaniem DO MNIE, skoro wyraźnie piszę że moim
    zdaniem NIE MA PODSTAW do samowolnego naprawiania tego, co
    realizator umowy o roboty budowlane (tudzież o dzieło, bo
    w KC jest odesłanie) wziął i spaprał?

    Weź i jeszcze raz przeczytaj poprzedni post, wolniej ;)

    pzdr, Gotfryd