  • 1. Data: 2012-02-13 13:45:44
    Temat: Allegro - Jak wyegzekwować zawartą umowę?
    Od: JK <j...@i...pl>

    Sprawa dotyczy tej aukcji:
    http://allegro.pl/show_item.php?item=2105623428

    Chodzi o kartę TV do komputera. Karta ta wg.
    opisu umożliwia odbiór TV analogowej, cyfrowej
    (DVB-T) i radia.
    Wybrałem tę kartę bo jest ona kompatybilna z
    linuksem.
    Przed skorzystaniem z opcji "Kup teraz"
    zapytałem sprzedawcę czy jest ona zgodna ze
    standardem TV cyfrowej, który obowiązuje w Polsce.
    Po otrzymaniu twierdzącej odpowiedzi kupiłem
    kartę i otrzymałam ją po kilku dniach (wraz z FV).

    I tu zaczyna się problem. Dostałem nie to co
    licytowałem.
    A mianowicie podobną kartę, tyle że
    umożliwiającą odbiór jedynie analogowej TV.
    Oczywiście niedługo stanie się ona bezużyteczna.

    Pytanie brzmi: Jak postąpić? Odesłać to co
    dostałem, ponosząc przy tym koszty wysyłki,
    czy żądać wypełnienia umowy, czyli
    dostarczenia właściwej karty?

    Czy e-sąd przyda mi się do czegokolwiek?

    JK

  • 2. Data: 2012-02-13 16:10:44
    Temat: Re: Allegro - Jak wyegzekwować zawartą umowę?
    Od: <newz>

    "JK" napisał:
> [...]
    > wysyłki, czy żądać wypełnienia umowy, czyli dostarczenia właściwej karty?
    > Czy e-sąd przyda mi się do czegokolwiek?

    najprościej to odesłać na własny koszt towar w ciągu 10 dni bez podania
    przyczyny i żądać zwrotu pieniędzy za towar.

    trochę trudniej to odesłać towar jako niezgodny z umową i żądać wymiany na
    zgodny, lub zwrot pieniędzy za towar wraz z kosztami przesyłki.

    do obu przypadkach masz do tego prawo.

  • 3. Data: 2012-02-13 17:06:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Feb 2012, JK wrote:

> [...]
    > wysyłki, czy żądać wypełnienia umowy, czyli dostarczenia właściwej karty?

    A w ogóle sprzedawcy spytałeś o co chodzi, czy chcesz zacząć od e-sądu
    tak na dobry początek?
    (skoro nie piszesz o dotychczasowych efektach reklamacji, to tak wychodzi)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-02-13 18:58:51
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2012-02-13 18:06, Gotfryd Smolik news
    pisze:

> [...]
    > chcesz zacząć od e-sądu
    > tak na dobry początek?
    > (skoro nie piszesz o dotychczasowych efektach

    Owszem zapytałem. Przez trzy dni nie było
    reakcji. Dzisiaj się przypomniałem. Już po tym
    jak wysłałem mojego posta na newsy, dostałem
    odpowiedź i deklarację wymiany karty.
    Ale pytanie pozostaje.

    JK

  • 5. Data: 2012-02-14 16:34:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Feb 2012, JK wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    >
    > Owszem zapytałem. Przez trzy dni nie było reakcji. Dzisiaj się przypomniałem.
    > Już po tym jak wysłałem mojego posta na newsy, dostałem odpowiedź

    Na mój gust, odesłanie "w ciemno" byłoby zdecydowanie złym rozwiązaniem.
    Po kolei:
    1. część sprzedawców zastrzega, że reklamację przyjmuje *po uzgodnieniu*.
    W takim układzie nawet "racja sądowa" nie chroni przed skądinąd słusznym
    negatywem. Po prawdzie ten nie zastrzega, ale:
    2. w pozostałych przypadkach takie odesłanie z grubsza pasuje do
    "odstąpienia od umowy", dającym znacznie mniej do gadania klientowi
    i mogącemu wprost prowadzić do sporów o rozpakowanie, ślady
    wkładania do gniazda itede, na deser pozostawiając co najmniej
    wątpliwą sprawę poniesienia kosztów własnej wysyłki
    3. najkorzystniejsze jest to co w sumie Ci się nie podobało, czyli
    oparcie postępowania o niezgodność z umową. A tu wypada dać
    sprzedawcy szansę aby zajął stanowisko: IMVHO, przepisy nie
    uprawniają kupującego do narzucania sprzedawcy *w jaki
    sposób* ma postąpić, aby ustosunkować się do zarzutu
    niezgodności. Przepisy po prostu oddzielnie odnoszą się
    do sprzedaży na odległość i niezgodności z umową, więc
    czepiając się niezgodności trzeba poprzestać na tym (i tylko
    na tym) do czego jesteśmy uprawnieni. Nie można z przepisu
    o odstąpieniu od sprzedaży wziąć uprawnienia do "odesłania
    bo tak" i w przepisie o niezgodności pominąć prawa sprzedawcy
    do określania jak "naprawi" problem - przyroda zna przypadki,
    kiedy sprzedawca dosyłał drugi przedmiot bez innych żądań
    (co ma sens, jeśli koszt przesyłki jest porównywalny
    z ceną).

    Prawdą jest, że takie rozumowanie prowadzi do możliwości przewlekania
    ze strony sprzedawcy, ale bez przesady (jeśli w terminie nie odpowie
    na udowadnialne powiadomienie, to z mocy ustawy uznał reklamację).
    Co najwyżej można flejma wygenerować, jak liczyć termin na
    reklamację w takim razie :D

    pzdr, Gotfryd