  • 1. Data: 2008-01-22 12:27:29
    Temat: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?
    Od: "Pawel" <asdfghjkl098765(malpa)gmail.com>

    Czesc,

    Jestem tu nowy i od razu z pytaniem:

    Kupilem sobie laptopa niedawno (przy okazji - odradzam komukolwiek kupowanie
    produktow polskiej firmy www.ca.pl , wyjatkowy badziew przy cenie jak za
    normalny sprzet) i oczywiscie okazalo sie ze padl po ok. 8 miesiacach,
    natomiast po okolo 3 juz zaczynal szwankowac, np. wylaczal sie samoczynnie i
    bez ostrzezenia, wylaczal sie ekran itd.

    Gwarancji niby 2 lata.

    Po tych 8 miesiacach oddalem do serwisu, wczesniej probojac wyjac dysk
    twardy - bo nie chcialem oddawac z dyskiem z danymi (chyba mam prawo do
    poufnosci?). W instrukcji nie jest napisane jak wyjac ten dysk - wiec
    odkrecalem wszystkie srubki, takze te na ktorych byla naklejka "nie zrywac
    utrata gwarancji" czy jakos tak.

    Teraz serwis chce ode mnie ok. 2200 PLN za rozne naprawy (np. wymiana
    padnietej karty graficznej). To oczywiscie przekracza wartosc takiego
    rocznego laptopa. Poza tym - nie wiem skad wzieli takie ceny, ze ta karta
    graficzna kosztuje u nich 750 PLN, podczas gdy w normalnym sklepie jakies
    300 PLN - ale nie o to chodzi.

    Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek
    powoduje jej utrate jest legalny? To jakis kompletny absurd - czesc z nich
    po prostu i tak sie uszkodzila podczas przesuwania kompa po stole, po prostu
    przetarla - a przeciez nie bede go chyba wieszac na sznurku zeby czasem
    jakas naklejka sie nie uszkodzila jak stoi na biurku. Poza tym - jak wyjac
    dysk bez odkrecania srubek skoro w instrukcji nie jest napisane jak to sie
    robi?

    Czy to nie jest taki sam bezzasadny, nieprawdziwy zapis jak czasami sie
    jeszcze widzi przy kasie kartke z napisem "po odejsciu od kasy reklamacji
    nie uwzgledniamy" - ktory o ile wiem jest po prostu wbrew polskiemu prawu.

    Jesli nikt nie bedzie w stanie odpowiedziec - moze jakies miejsce gdzie moge
    poczytac jakies ustawy na ten temat? A moze znajdzie sie jakis prawnik,
    ktory chcialby taka sprawe w sadzie ewentualnie poprowadzic w moim imieniu?

    Dziekuje za podpowiedzi i pozdrawiam. Pawel

  • 2. Data: 2008-01-22 12:50:30
    Od: "Piotr C." <n...@m...com>

    Pawel wrote:
    > Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek
    > powoduje jej utrate jest legalny?

    Z tego co wiem jest legalny, sama gwarancja jest dobrowolna.
    Możesz natomiast reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową i
    wtedy, jeśli nie zostanie wykazany związek przyczynowo-skutkowy
    ingerencji w sprzęt z jego usterką, uszkodzenie musi zostać naprawione
    nieodpłatnie. Odpowiedzialność trwa 2 lata od daty zakupu.

    P.

  • 3. Data: 2008-01-22 12:54:49
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Tue, 22 Jan 2008 16:57:29 +0430, Pawel napisał(a):

    > Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek
    > powoduje jej utrate jest legalny?

    Tak jest legalny. Gwarancja jest udzielana z dobrej woli gwaranta. Nie musi
    on jej udzielać, a jeżeli mimo to bierze na siebie to zobowiązanie, to
    ustala jego warunki. Ty podpisując kartę gwarancyjną i reklamując sprzęt na
    gwarancji potwierdzasz, że znasz i akceptujesz warunki gwarancji. Jeżeli w
    warunkach gwarancji było zastrzeżenie, że zerwanie plomb skutkuje utratą
    gwarancji, to należało ich nie zrywać.
    Pozostaje Ci spróbować reklamować sprzęt z tytułu niezgodności z umową z
    ustawy o sprzedaży konsumenckiej lub rękojmi gdy był kupiony na firmę (o
    ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej
    usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi
    wiedzieć, że komp był już w serwisie - no chyba, że w tym pośredniczył,
    albo sam jest gwarantem. Inna sprawa, czy ze względu na ślady rozbierania
    sprzętu nie odrzuci Twoich roszczeń jako bezzasadnych.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 4. Data: 2008-01-22 13:02:28
    Od: "Pawel" <asdfghjkl098765(malpa)gmail.com>

    > Z tego co wiem jest legalny, sama gwarancja jest dobrowolna.

    No tak - ale czy nie tak samo jak umowa kupna-sprzedazy, ale przeciez ona
    jest opisana w kodeksie (cywilnym chyba?) i jest obwarowana odpowiednimi
    przepisami dodatkowymi - mimo to sprzedawca wywiesi ci np. kartke "po
    odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie" co podobno jest nielegalne -
    o takie cos mi wlasnie chodzi....

    > Możesz natomiast reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową i

    W sensie - z umowa kupna-sprzedazy?

    > wtedy, jeśli nie zostanie wykazany związek przyczynowo-skutkowy ingerencji
    > w sprzęt z jego usterką, uszkodzenie musi zostać naprawione nieodpłatnie.
    > Odpowiedzialność trwa 2 lata od daty zakupu.

    Czy to z tytulu rekojmi?

    Pozdrawiam>PN

  • 5. Data: 2008-01-22 13:41:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 22.01.2008 Przemysław Bernat <p...@p...com> napisał/a:
    > ile nie została wyłączona). Wprawdzie nie można reklamować tej samej
    > usterki z gwarancji, a potem z tytułu niezgodności, ale sprzedawca nie musi

    Co tego zabrania?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2008-01-22 13:55:58
    Od: "Pawel" <asdfghjkl098765(malpa)gmail.com>

    > Co tego zabrania?

    Hmm, a wiec mozna tak zrobic? Czyli nie zgadzam sie na naprawe poza
    gwarancja wg. ich cennika - i reklamuje to samo z tytulu rekojmi za
    produkt - a jesli sprzedawca nie zgadza sie na przyjecie reklamacji i
    naprawe lub wymiane towaru - to ide do sadu...no wlasnie jakiego? Normalny
    lokalny sad? Czy musze pocalowac pare klamek jak np. jakis rzecznik
    konsumenta czy cokolwiek?

    Nie odpuszcze im tego - bo to granda, komp za 4000 PLN psuje sie jak tandeta
    z bazaru a sprzedawca i producent (w tym przypadku jedna firma - Karen
    notebook) - umywa rece!

    Pozdr.P.

  • 7. Data: 2008-01-22 14:04:36
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Tue, 22 Jan 2008 21:41:00 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Co tego zabrania?

    To rzeczywiście dobre pytanie. Przekonany byłem, że tak właśnie jest, ale
    ustawa o sprzedaży konsumenckiej nic na ten temat nie mówi. Poproszę kogoś
    o rozwianie moich wątpliwości. Może coś mi się pomyliło.

    Co ciekawe na sprzedawcy spoczywa obowiązek sprawdzenia plomb na sprzęcie,
    jeżeli udzielana jest gwarancja:

    "2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem
    dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na
    towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan
    plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń."

    To chyba jednoznacznie określa, czy gwarancja może zależeć od stanu plomb.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 8. Data: 2008-01-22 14:12:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Bernat pisze:

    > To rzeczywiście dobre pytanie. Przekonany byłem, że tak właśnie jest, ale
    > ustawa o sprzedaży konsumenckiej nic na ten temat nie mówi. Poproszę kogoś
    > o rozwianie moich wątpliwości. Może coś mi się pomyliło.

    Warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy jest to, aby został on
    poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady.
    Jeśli zatem gwarancję chcemy realizować u gwaranta, a nie u sprzedawcy,
    a po nieskutecznej reklamacji z tytułu gwarancji chcemy dochodzić
    roszczenia od sprzedawcy, to może się okazać, że 2-miesięczny termin już
    minął.

    Jeśli natomiast gwarant=sprzedawca, to fakt reklamowania z tytułu
    gwarancji jest już poinformowaniem sprzedawcy o wadzie, więc w tym
    przypadku przeszkód kolejnej reklamacji z tytułu niezgodności z umową
    nie widzę.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2008-01-22 14:13:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > poinformowany o usterce w ciągu 2 miesięcy od chwili powstania wady.

    Właściwie nie chodzi tutaj o wystąpienie wady, tylko o zauważenie
    niezgodności z umową.

  • 10. Data: 2008-01-22 14:14:39
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Tue, 22 Jan 2008 15:12:02 +0100, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > gwarancji jest już poinformowaniem sprzedawcy o wadzie, więc w tym
    > przypadku przeszkód kolejnej reklamacji z tytułu niezgodności z umową

    Brzmi to sensownie. Dziękuję bardzo za wyjaśnienie.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek