  • 1. Data: 2008-01-22 12:53:33
    Temat: Odsetki za zwłokę z TPSA
    Od: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>

    TPSA nalicza odsetki za zwłokę w płatności. Przy czym za termin zapłaty TPSA
    uważa termin KSIĘGOWANIA płatności w ich systemie, czyli coś na co za Chiny
    ludowe nie mam żadnego wpływu niezależnie od mojej lucz TPSA dobrej czy złej
    woli.
    Odetki naliczone są ZAWSZE - przynajmniej na moich fakturach. Robiliśmy już
    z żoną różne "testy" np zapłacenie faktury na 10 dni przed terminem i nic to
    nie daje. Zawsze są odsetki.
    Oczywiście w skali mnie są to grosze, ale w skali np 10 mln abonentów 0,10
    zł odsetek daje 1 mln zł co już jest kwotą niebanalną i wygląda na
    zaplanowane łojenie frajerów za pomocą efektu skali.

    Czy taki sposób uznawania płatności jest zgodny z prawem ? Gdzie ewentualnie
    zgłaszać tego typu sprawy aby walczyć z takim naciągactwem ? Rzecznik Praw
    Obywatelskich ? UKE ? UOKiK ?
    Wszystkie te instytucje naraz ?
    Ma ktoś doświadczenia w takich sprawach ?
    --
    Jackare

  • 2. Data: 2008-01-22 12:58:47
    Temat: Re: Odsetki za zwłokę z TPSA
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jackare pisze:
> [...]
    > Rzecznik Praw Obywatelskich ? UKE ? UOKiK ?
    > Wszystkie te instytucje naraz ?
    > Ma ktoś doświadczenia w takich sprawach ?

    Za datę zapłaty należy uznać dzień, kiedy pieniądze znalazły się na
    koncie bankowym TPSA. Jeśli uważasz, że odsetki są niesłusznie
    naliczane, możesz złożyć reklamację. Jeśli odpowiedź będzie odmowna -
    pozostanie m. in. droga sądowa z pozwem o stwierdzenie nieistnienia
    zobowiązania w wysokości spornych odsetek.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-01-22 13:25:02
    Od: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>

    > Za datę zapłaty należy uznać dzień, kiedy pieniądze znalazły się na
    > koncie bankowym TPSA.

    Na jakie podstawie tak twierdzisz ? (regulamin usług TPSA. KC, wyroki
    sądowe, inne)

    Jeśli uważasz, że odsetki są niesłusznie
    > naliczane, możesz złożyć reklamację.
    Jak pisałem tu nie chodzi o moje odsetki których rocznie jest kilka złotych,
    tylko o proceder przysparzający tepsie miliony złotych właśnie dla tego że
    każdy te kilka złotych odpuszcza.

    We wszystkich zobowiązaniach publicznoprawnych jakie mam, datą zobowiązującą
    jest data złożenia przelewu / przekazu a nie data wpływu czy księgowania na
    koncie US czy ZUS bo na to nie mam wpływu. Czemu nie miałoby tak być w
    telekomie zwłaszcza jeżeli ma dominującą pozycję na rynku i charakter
    "operatora narodowego"
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2008-01-22 13:25:38
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Z TPSA to jest mały pikuś.
    Numer to jest dopiero, że taki STOEN i podobne naliczają odsetki od PROGNOZY, i
    egzekwują te przykładowe 17 groszy
    odsetek grożąc odłączeniem prądu nawet, jeśli faktyczne zużycie było mniejsze o
    kilkadziesiąt złotych.
    Innymi słowy kredytuję bydlaków.
    Na energetykę warto UOKiK napuscić.....
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2008-01-22 13:34:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > możesz złożyć reklamację. Jeśli odpowiedź będzie odmowna - pozostanie m.
    > in. droga sądowa z pozwem o stwierdzenie nieistnienia zobowiązania w

    Co do samej zasady masz oczywiście rację, ale w tym konkretnym wypadku nie
    jest to prawda do końca. Logicznie rzecz biorąc nikt się nie będzie
    pieniaczył o 10 groszy i latał z tym po sądach, bo to nie ma sensu. Tak
    więc, gdyby sprawa miała charakter masowy, to warto było by nią
    zainteresować UOKiK przykładowo.

    Sprawdziłem kilka rachunków wstecz i ja odsetek na nich nie mam. Inna
    sprawa, że w moim wypadku rachunki są realizowane poprzez pobranie z konta,
    więc mój przykład może być nieadekwatny do problemu omawianego tutaj.
    Proponował bym, by inne osoby płacące przelewem sprawdziły, czy TP SA
    faktycznie im nie nalicza odsetek.

    Normalnie zlecenie przelewu na dzień wcześniej w normalnym banku powinno
    sprawę ostatecznie załatwić. Przy elektronicznych przepływach przelewów
    realizowanych na kilka dni na przód nie ma w zasadzie możliwości, by taki
    przelew nie dotarł do odbiorcy we właściwym dniu. Natomiast to, kiedy sobie
    TP SA czy bank który ich obsługuje zaksięguje to na koncie, to jest już
    rzecz wtórna, która nie powinna mieć wpływu na wysokość zobowiązania
    klienta.

    Reasumując, to na miejscu pytającego:

    1) Sprawdził bym u kilku innych klientów, czy mają podobne problemy,
    w celu ustalenia, czy problem ma faktycznie charakter masowy,
    czy jest to problem przykładowo w jednego banku z którego z jakiegoś
    powodu przelewy docierają z opóźnieniem.

    2) Zgłosił pisemną reklamację kilku kolejnych "opóźnionych"
    przelewów w swoim banku podnosząc, że wierzyciel utrzymuje,
    iż wysłane terminowo środki nie wpłynęły we właściwym
    terminie na rachunek. Ciekawe co ustali bank. Czy odpowie,
    że środki przekazał terminowo.

    3) Mając w wyniku powyższych ustaleń okaże się, że problem
    występuje niezależnie od banku realizującego przelew oraz
    pomimo terminowego wpływu środków do banku w którym ma
    rachunek TP SA, to:

    - Zwrócił bym się o pisemne wyjaśnienie powyższego faktu do
    Zarządu TP SA (żaden reklamacje!)

    - Gdy wyjaśnienie TP SA sprawy nie wyjaśni, albo w sensownym
    terminie nie nadpłynie, to:

    - Złożył zawiadomienie o przestępstwie do prokuratury
    związku z podejrzeniem, że TP SA celowo wyłudza od
    klientów drobne kwoty pod pozorem naliczania odsetek
    za zwłokę.

    - Powiadomił o sprawie UOKiK oraz UKE.

    Natomiast, jeśli ustalenia faktyczne będą inne, to już trzeba dochodzić
    roszczeń na winnym, czyli banku (który zatrzymał przelew) albo w drodze
    reklamacji w TP SA, jeśli błędnie naliczają odsetki.

  • 6. Data: 2008-01-22 13:35:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jackare pisze:

    > Na jakie podstawie tak twierdzisz ? (regulamin usług TPSA. KC, wyroki
    > sądowe, inne)

    Nie mam możliwości szukać teraz konkretnych orzeczeń, ale roszczenie
    jest spełnione, jeśli dojdzie do wierzyciela w ten sposób, aby mógł nim
    dysponować. A fakt, że TPSA księguje sobie przelewy jeszcze w swoim
    systemie nie ma tutaj znaczenia. Zauważ co by było, gdyby "księgowanie"
    TPSA urządzała sobie 2 razy w roku.

> [...]
    > miałoby tak być w telekomie zwłaszcza jeżeli ma dominującą pozycję na
    > rynku i charakter "operatora narodowego"

    Tak jak piszesz jest tylko w podatkach, ZUSie, sądach i może paru
    innych sytuacjach, które to wyjątki opisane są w odpowiednich ustawach
    lub rozporządzeniach. Pomiędzy innymi podmiotami liczy się dzień wpływu
    środków, a TPSA nie jest tutaj wyjątkiem - i słusznie. Dominująca
    pozycja oraz operator narodowy to chyba jakieś pobożne życzenia, od lat
    obywam się bez TP i mam wszystko lepiej i taniej.

  • 7. Data: 2008-01-22 14:05:58
    Od: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>

    Liwiusz i Robert Tomasik- dzięki za info. Z samej ciekawości to sprawdzę -
    również w rodzinie
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2008-01-23 08:56:36
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    )

> [...]
    > dysponować. A fakt, że TPSA księguje sobie przelewy jeszcze w swoim
    > systemie nie ma tutaj znaczenia. Zauważ co by było, gdyby "księgowanie"

    Sprawdziłem płatności dokonywane w okienku pocztowym, realizowane
    jednocześnie UPC i tepsy. Ciekawa lektura. Świadczy o tym, że tepsa gra w
    bambuko z klientem. Kto wie czy nie celowo. Odsetki to przecież pieniądz
    jest.

    data wpłaty wpływ do UPC wpływ do TP
    12.09.07 14.09.07 17.09.07
    11.10.07 15.10.07 17.10.07
    19.12.07 21.12.07 24.12.07
    14.01.08 16.01.08 18.01.08

    Daty wpływu pobrałem ze stron TP i UPC, więc są wiarygodne. Wiarygodne w
    tym sensie, że podawane przez operatora.

    wiatrak

  • 9. Data: 2008-01-27 00:30:38
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 23 Jan 2008 09:56:36 +0100, "wiatrak" <w...@y...pl>
    wrote:

> [...]
    >bambuko z klientem. Kto wie czy nie celowo. Odsetki to przecież pieniądz

    Ja place TP przelewem bankowym, pierwsza sesja wychodzaca. Moja wplata
    jest widoczna na www TP 2 dni robocze pozniej w trakcie dnia.

    Wplaty, ktore ja dostaje od klientow za posrednictwem poczty sa
    ksiegowane u mnie w banku po 2 dniach roboczych od daty nadania (w
    danych kazdej wplaty przychodzacej z poczty jest data nadania).

    Tak wiec w miare sie zgadza z tym co podajesz:

    Wplata 12.09 (sroda), dochodzi do banku tepsy 14.09 (piatek)
    i odnotowuja na Twoim koncie widocznym na www w poniedzialek 17.09.

    Wplata 11.10 (czwartek) dochodzi do banku 22.10 (poniedzialek)
    i odnotowuja na Twoim koncie w srode 24.10

    Listopad pominales - bylo jakos inaczej? :)

    Wplata 19.12 (sroda), dochodzi do banku 21.12 (piatek)
    i odnotowuja w poniedzialek 24.12.

    Wplata 14.01 (poniedzialek), dochodzi do banku 16.01 (sroda)
    i odnotowuja w piatek 18.01.

    Czasowo sie wszystko zgadza. Tyle ze Tepsa powinna uznac te srodkowa
    date (2 dni po nadaniu - tak jak UPC) jako dzien wplywu naleznosci.
    Wewnetrzne przepisywania tej kwoty na dostepne na www konto Klienta
    nie ma znaczenia.

    WAM
    --
    www.wakacje2008.info