    From: "dan" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Urlop wychowawczy i wypoczynkowy dla ojca
    Date: Wed, 29 Jun 2005 19:15:26 +0200

    Chciałbym wybrać
    > zaległy urlop wypoczynkowy a po nim iść na rok na urlop wychowawczy. Mam z
    > ostatnich 5 lat ponad 87 dni zaległych. Wiem, że zgodnie z KP urlop
    > przepada po 3 latach, tylko jak ten okres jest liczony (pełne lata,
    > liczone z dokładnością co do miesiąca)?

    Po trzech latach od konca roku kalendarzowego, w ktorym nabyles prawo do
    urlopu. Wiec urlop nabyty w roku 2000 przedawnil sie z dniem 31 grudnia
    2003, ten nabyty w roku 2001 przedawnil sie 31 grudnia 2001. Miesiace nie
    maja tu znaczenia bo urlop nabywasz z poczatkiem kazdego roku w calosci (z
    wyjatkiem pierwszego roku pracy).

    Czy jeżeli pisałem wnioski urlopowe bez
    > podania za jaki rok chcę go odebrać to w pierwszej kolejności zostaje mi
    > udzielony urlop zaległy?

    Tak, najpierw udzielany jest urlop zalegly, niezalenie od tego co wpisywales
    na wniosku.

    > W okresach między świętami pracodawca dawał nam dni wolne, bez wypisywania
    > przez nas wniosków (dyrektor ustnie oświadczał pracownikom o wolnych
    > dniach). Teraz w zestawieniu urlopów wpisał że w tym czasie brałem urlop,
    > czy jest to zgodne z prawem?

    Nie, wniosek jest konieczny. Dyskusyjne jest czy jesli urlop wykorzystywany
    jest zgodnie z planem urlopu czy wowczas tez potrzeba wniosku. Co do zasady
    wniosek jest konieczny (z wyjatkiem urlopu udzielanego w okresie
    wyupowiedzenia)

    > Chciałbym w najbliższych dniach dać pracodawcy wniosek o wybranie
    > zaległego urlopu wypoczynkowego (wraz z przysługującym za ten rok). Czy
    > pracodawca musi mi udzielić urlopu w całości czy tylko za lata zaległe?

    Nie ma obowiazku udzielac na raz urlopu zaleglego z biezacym. Natomiast ma
    obowiazek udzielic jednym ciagiem urlopu biezacego, chyba ze zlozysz wniosek
    o podzial na czesci (przynajmniej jedna czesc nie moze trwac krocej niz 14
    dni)

    Jednocześnie
    > chciałbym też dać podanie o urlop wychowawczy, jednak w KP przeczytałem że
    > podanie takie należy dać 2 tygodnie przed planowanym terminem rozpoczęcia
    > urlopu. Czy można dać wniosek o taki urlop z datą przyszłościową, np. 2
    > miesięczną?

    Raczej nie. Zwiazane jest to z ochrona przed wypowiedzeniem stosunku pracy,
    ktora rozpoczyna sie od dnia zlozenia wniosku. Stad stosunkowo krotki termin
    od zlozenia wniosku do rozpoczecia urlopu. Moze byc klopot gdyby pracodawca
    wypowiedzial umowe o prace po zlozeniu przez ciebie wniosku z 2 miesiecznym
    wyprzedzeniem Powstaloby pytanie czy ochrona trwa od zlozenia wniosku
    poprzedzajacego 2 m-ce urlop, czy dopiero od 2 tyg. przed jego rozpoczeciem.
    Sklanialbym sie za pierwszym rozwiazaniem ale trudno powiedziec jak ocenilby
    to sad.

    Wiem ze jeżeli dam wniosek tylko o urlop wypoczynkowy pracodawca
    > odmówi, tłumacząc się terminami na oddanie poszczególnych projektów.
    > Dlatego muszę dać obydwa podania na raz aby wymusić na pracodawcy
    > pozytywne rozpatrzenie ww podań.

    Urlop zalegly udziela sie do konca pierwszego kwartalu roku nastepujacego po
    nabyciu do niego prawa. Nieudzielenie tego urlopu w tym terminie stanowi
    wykroczenie za ktore pracodawca odpowiada kara grzywny. Wiec tego zaleglego
    nie powinien odmowic. Pozostaly to juz jego dobra wola. Co do terminu
    musicie sie porozumiec. Chyba ze jest plan urlopowy to udziela sie urlopu
    biezacego w terminach okreslonych w planie. Ale pracodawca moze z naglych
    nieprzewidywalnych potrzeb, dokonac przesun iec w planie.

    > Czy na wniosku można napisać w ciągu jakiego czasu chciałbym dostać
    > odpowiedz, czy są do tego ustalone ramy czasowe zgodne z prawem?

    Nie ma takich ram. Termin dyktuje zwyczaj panujacy w zakladzie.

    > Jak rozwiązać sprawę dotyczącą wniosków urlopowych?
    >

    > W sierpniu 2002 roku skończyłem studia licencjackie. Jak należy rozliczyć
    > urlop wypoczynkowy za tamten rok? Czy dobrze wyliczyłem:

    Przysluguje Ci urlop uzupelniajacy do wyzszego wymiaru tj 26 dni. Za 2002 r.
    przysluguje ci wiec 26 dni .Proporcji nie stosuje sie.

    Dan.