    From: s...@g...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Umowa z developerem
    Date: 26 May 2003 23:11:50 +0200

    Witam!

    Stoję przed decyzją kupna mieszkania, niepokoi mnie jednak forma umowy
    przedwstępnej z developerem. Oceńcie, proszę czy na podstawie tej umowy
    developer może bezkarnie podnieść cenę mieszkania - szczególnie wątpiliwy jest
    dla mnie zapis dotyczący ustalenia ceny - podaje się tylko wstepną cenę wraz z
    udziałem w gruncie (łącznie z garażem, ale to nie jest nigdzie napisane), bez
    rozpisywania poszczególnych składników ceny. Cena ostateczna jest obliczana na
    podstawie rozliczenia końcowego (inwentaryzacji powykonawczej - nie wiem czy
    mam przez to rozumieć sam obmiar powykonawczy lokalu czy coś w rodzaju
    końcowego rozliczenia kosztów budowy). Sam lokal i przynależności są opisane w
    par. 7 pkt. 5 - wg. developera to wystarczy za opis przedmiotu umowy i
    określenie za co się płaci.
    Co o tym sądzicie? Czy developer nie próbuje wciskać klientowi ciemnoty?

    Pozdrawiam,
    Ostrożny

    Fragment umowy:

    § 1.

    1. Przedmiotem niniejszej umowy jest budowa w celu sprzedaży lokalu
    mieszkalnego w budynku Nr ........ "Zespołu mieszkaniowego XXX", oznaczonego
    tymczasowym numerem ........ na ........ piętrze .......klatka.
    2. "Developer" oświadcza że:
    (...)
    2.4. Doprowadzi do przeniesienia na NABYWCĘ własności lokalu wraz z
    przynależnościami opisanymi w §7 ust. 5 łącznie z proporcjonalnym udziałem w
    prawie własności gruntu oraz w powierzchniach wspólnych budynku.
    (...)

    § 4.

    1. Wstępna cena lokalu mieszkalnego wraz udziałem w gruncie, o których
    mowa w § 1, wynosi: ........................................... złotych brutto,
    słownie:.................................... . Cena zawiera obowiązującą stawkę
    podatku VAT.
    2. Sposób ustalenia powyższej ceny został uzgodniony pomiędzy stronami.
    3. Ostateczna cena lokalu zostanie ustalona w rozliczeniu końcowym i
    zawierać będzie zmiany wynikające:
    3.1. z inwentaryzacji powykonawczej, o której mowa w ust. 4,
    3.2. ze zmiany stawki VAT, o której mowa w ust. 6,
    3.3. z udziału w pomieszczeniu dla Wspólnoty Mieszkaniowej, o którym mowa
    w ust. 7,
    3.4. ze zmian indywidualnych i robót dodatkowych, o których mowa w § 5.
    4. Inwentaryzacja powykonawcza zostanie sporządzona w oparciu o PN-70 B-
    02365. Jest to norma wycofana ze zbioru Polskich Norm (archiwalna), dostępna w
    Polskim Komitecie Normalizacyjnym.
    5. Dla potrzeb ustalenia ostatecznej ceny lokalu po inwentaryzacji
    strony ustalają wartość:
    5.1. 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu na ........... zł netto,
    5.2. 1 m2 balkonu, ogródka na ........... zł netto.

    (...)

    § 7.

    1. "Developer" zobowiązuje się do przeniesienia na NABYWCĘ własności
    lokalu wolnego od jakichkolwiek praw rzeczowych ograniczonych, w szczególności
    wszelkiego rodzaju hipotek, praw lub roszczeń osób trzecich, łącznie z
    proporcjonalnym udziałem w prawie własności gruntu oraz w powierzchniach
    wspólnych budynku, obejmujących miejsce postojowe, poprzez zawarcie umowy
    sprzedaży w formie aktu notarialnego.
    2. (...)
    3. Po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych niniejszą umową
    strony zawrą akt notarialny przed notariuszem prowadzącym obsługę całego
    zadania inwestycyjnego. Strony zawrą akt notarialny niezwłocznie po uzyskaniu
    ostatecznego pozwolenia na użytkowanie budynku oraz zaświadczenia o
    samodzielności lokalu ale nie później niż w ciągu 6 miesięcy od terminu
    wskazanego w § 2 ust. 1.
    4. (...).
    5. Na przedmiotowy lokal o powierzchni użytkowej ............. m2
    składają się: ............ pokoje, kuchnia, łazienka, balkon, miejsce postojowe
    wewnętrzne nr ............... na poziomie -1.