  • 1. Data: 2003-05-26 21:11:50
    Temat: Umowa z developerem
    Od: s...@g...pl

    Witam!

    Stoję przed decyzją kupna mieszkania, niepokoi mnie jednak forma umowy
    przedwstępnej z developerem. Oceńcie, proszę czy na podstawie tej umowy
    developer może bezkarnie podnieść cenę mieszkania - szczególnie wątpiliwy jest
    dla mnie zapis dotyczący ustalenia ceny - podaje się tylko wstepną cenę wraz z
    udziałem w gruncie (łącznie z garażem, ale to nie jest nigdzie napisane), bez
    rozpisywania poszczególnych składników ceny. Cena ostateczna jest obliczana na
    podstawie rozliczenia końcowego (inwentaryzacji powykonawczej - nie wiem czy
    mam przez to rozumieć sam obmiar powykonawczy lokalu czy coś w rodzaju
    końcowego rozliczenia kosztów budowy). Sam lokal i przynależności są opisane w
    par. 7 pkt. 5 - wg. developera to wystarczy za opis przedmiotu umowy i
    określenie za co się płaci.
    Co o tym sądzicie? Czy developer nie próbuje wciskać klientowi ciemnoty?

    Pozdrawiam,
    Ostrożny

    Fragment umowy:

    § 1.

    1. Przedmiotem niniejszej umowy jest budowa w celu sprzedaży lokalu
    mieszkalnego w budynku Nr ........ "Zespołu mieszkaniowego XXX", oznaczonego
    tymczasowym numerem ........ na ........ piętrze .......klatka.
    2. "Developer" oświadcza że:
    (...)
    2.4. Doprowadzi do przeniesienia na NABYWCĘ własności lokalu wraz z
    przynależnościami opisanymi w §7 ust. 5 łącznie z proporcjonalnym udziałem w
    prawie własności gruntu oraz w powierzchniach wspólnych budynku.
    (...)

    § 4.

    1. Wstępna cena lokalu mieszkalnego wraz udziałem w gruncie, o których
    mowa w § 1, wynosi: ........................................... złotych brutto,
    słownie:.................................... . Cena zawiera obowiązującą stawkę
    podatku VAT.
    2. Sposób ustalenia powyższej ceny został uzgodniony pomiędzy stronami.
    3. Ostateczna cena lokalu zostanie ustalona w rozliczeniu końcowym i
    zawierać będzie zmiany wynikające:
    3.1. z inwentaryzacji powykonawczej, o której mowa w ust. 4,
    3.2. ze zmiany stawki VAT, o której mowa w ust. 6,
    3.3. z udziału w pomieszczeniu dla Wspólnoty Mieszkaniowej, o którym mowa
    w ust. 7,
    3.4. ze zmian indywidualnych i robót dodatkowych, o których mowa w § 5.
    4. Inwentaryzacja powykonawcza zostanie sporządzona w oparciu o PN-70 B-
    02365. Jest to norma wycofana ze zbioru Polskich Norm (archiwalna), dostępna w
    Polskim Komitecie Normalizacyjnym.
    5. Dla potrzeb ustalenia ostatecznej ceny lokalu po inwentaryzacji
    strony ustalają wartość:
    5.1. 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu na ........... zł netto,
    5.2. 1 m2 balkonu, ogródka na ........... zł netto.

    (...)

    § 7.

    1. "Developer" zobowiązuje się do przeniesienia na NABYWCĘ własności
    lokalu wolnego od jakichkolwiek praw rzeczowych ograniczonych, w szczególności
    wszelkiego rodzaju hipotek, praw lub roszczeń osób trzecich, łącznie z
    proporcjonalnym udziałem w prawie własności gruntu oraz w powierzchniach
    wspólnych budynku, obejmujących miejsce postojowe, poprzez zawarcie umowy
    sprzedaży w formie aktu notarialnego.
    2. (...)
    3. Po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych niniejszą umową
    strony zawrą akt notarialny przed notariuszem prowadzącym obsługę całego
    zadania inwestycyjnego. Strony zawrą akt notarialny niezwłocznie po uzyskaniu
    ostatecznego pozwolenia na użytkowanie budynku oraz zaświadczenia o
    samodzielności lokalu ale nie później niż w ciągu 6 miesięcy od terminu
    wskazanego w § 2 ust. 1.
    4. (...).
    5. Na przedmiotowy lokal o powierzchni użytkowej ............. m2
    składają się: ............ pokoje, kuchnia, łazienka, balkon, miejsce postojowe
    wewnętrzne nr ............... na poziomie -1.

  • 2. Data: 2003-05-26 22:04:41
    Temat: Re: Umowa z developerem
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    <s...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > w ust. 7,
    > 3.4. ze zmian indywidualnych i robót dodatkowych, o których mowa w § 5.

    Tak sporządzona umowa daje możliwość ustalenia dowolnej ceny końcowej
    mieszkania.
    Co mnie obchodzi rozliczenie końcowe. To jest problem dvelopera, czy na tym
    zarobi, czy straci.

    Po drugie, czy umowa mówi kiedy zostanie mieszkanie przekazane.
    Hasło w postaci "po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie" oznacza dokładnie "
    nie wiadomo kiedy", bo developer o pozwolenie na użytkowanie może wystąpić
    za 5 lat.
    Ja wolę konkretną datę, bez wykrętów. To problem developera wyrobić się w
    czasie i złożyć odpowiednie dokumenty tam gdzie trzeba.
    Czy jest napisane, jakie kary poniesie developer w przypadku niewywiązania
    się z umowy.
    I czy jest napisane co będzie, gdy tej kary nie będzie chciał zapłacić.
    Czy jest napisane na jakich warunkach możesz odstąpić od umowy.

    Tak można w nieskończoność.
    Po pierwsze proponuję: umowę do przeczytania dobremu prawnikowi, który
    wygrał chociaż kilka spraw z developerami.
    Po drugie: umowa zawarty tylko i wyłącznie w formie notarialnej.
    Umowa sporządzona na papierku z podpisem twoim i developera może w przypadku
    przekrętów developera posłużyć jako papier śniadaniowy.
    Po trzecie: spróbuj kupić mieszkanie, które już jest gotowe, a nie dopiero
    wybudowane nie wiadomo kiedy.
    Po czwarte sprawdź dziennik budowy z fachowcem, po piąte upewnij się czy
    pzowolenie na budowę jest ostateczne i czy nie było przekrętów już na samym
    początku.
    po szóste sprawdź księgę wieczystą działki i jaki kredyt developer zdążył
    już zaciągnąć pod hipotekę.
    po siódme zażądj wpisu do księgi wieczystej twoich roszczeń
    po ósme módl się, żeby to wszystko się udało.
    Nie widziałem jeszcze budowy bez przekrętów.
    Powodzenia.

  • 3. Data: 2003-05-27 11:52:29
    Od: s...@g...pl

    Dzieki za odpowiedź.

    W tym wypadku mieszkanie jest juz praktycznie gotowe - będzie do odbioru lada
    dzień, więc nie ma niebezpieczeństwa, że po drodze coś nie wyjdzie. Wszystkie
    pozwolenia są ok, na działce nie ma już hipoteki, developer w przeszłości
    raczej żadnych świństw nie robił... Niestety umowa została tak sformułowana, że
    pozostawia wiele niejasności - szczególnie w kwestii ceny ostatecznej. Czy
    developera można posstraszyć jakimiś przepisami prawa, tak aby skłonic go do
    pewnych ustępstw w zapisach umowy?

    pozdrawiam

    Stanley

  • 4. Data: 2003-05-27 12:16:12
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    <s...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > developera można posstraszyć jakimiś przepisami prawa, tak aby skłonic go

    treść umowy można negocjować, najlepiej z dobrym prawnikiem psychologiem.
    Wcale nie musisz podpisywać tego co oni zaproponują.
    Notomiast jak podpiszesz, to klamka zapadła.
    W haśle rozliczenie powykonawcze mieszczą się wszystkie worki betonu, które
    poszły na zupełnie inne cele, byle tylko fakturę mieli.
    Ponieważ mieszkanie już jest gotowe, to ponegocjuj cenę ostatecznę. Tyle to
    i tyle. płatne do... i koniec.
    Niech to nawet będzie trochę więcej, ale bez żadnych ekstra punktów.
    Data podpisania aktu własności też ma być konkretna. Bez punktu mówiącego o
    tym, że może być ona przesunięta jeżeli wystąpią okoliczności niezawinione
    przez developera.
    I ustal sobie kwotę jaką płaci developer za każdy dzień zwłoki.

    Z drugiej strony jak do tej pory nie był świnią to może nie będzie dalej.