  • 1. Data: 2006-05-15 15:01:14
    Temat: Umowa przedstępna działki po śmierci sprzedającego - czy jest nadal ważna?
    Od: "Miles" <m...@i...USUNTO.pl>

    Szanowni Forumowicze!

    Kilka miesięcy temu zawarłem umowę przedwstępną kupna działki, w umowie
    było określone że właściwa umowa sprzedaży musi być zawarta nie wcześniej
    niż 02 marca b.r. i właściciel musi dostarczyć warunki zabudowy, nie było
    natomiast określonego ostatecznego terminu zawarcia umowy, był dany zadatek.
    1,5 miesiąca temu osoba ta do mnie dzwoniła, że w ciągu 2 tygodniu wszystko
    będzie "dopięte", jak tylko wróci z podróży zagranicznej. Po bezskutecznej
    próbie kontaktu przez ostatni miesiąc przypadkiem dowiedziałem się, że
    sprzedający w czasie tej podróży miał wypadek, ze skutkiem śmiertelnym
    niestety. Co w tym wypadku robić?
    Czy taka umowa przedstępna kupna-sprzedaży będzie miała ważność po
    postępowaniu spadkowym? Chciałbym tę transakcję dokończyć ze
    sprzedającym -ale niestety nie żyje - czy w tym wypadku będzie zachowana
    ważność wobec przyszłych spadkobierców? Jeżeli nie będzie możliwe
    przeprowadzenie transakcji, to czy można odzyskać zadatek? W tej chwili
    rodzina sprzedającego jest w żałobie i nie wypada w ogóle o takich rzeczach
    wspominać, natomiast chciałbym powiadomić mamę sprzedającego (jedyny kontakt
    do tej rodziny), że taka umowa miała miejsce i aby sąd w sprawie spadkowej
    miał to na uwadze.
    Umowa nie była poświadczona notarialnie, ani nie była sporządzana przez
    notariusza. Zwykła pisemna umowa cywilna, po 1 egzemplarzu dla każdej ze
    stron, przy kilku świadkach.

    pozdrawiam

    Miles

  • 2. Data: 2006-05-16 06:17:21
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Miles napisał(a):
> [...]
    > postępowaniu spadkowym? Chciałbym tę transakcję dokończyć ze
    > sprzedającym -ale niestety nie żyje - czy w tym wypadku będzie zachowana

    Zobowiązanie jest dziedziczne, ale ponieważ była to umowa pisemna nie
    możesz dochodzić przymusowo (przed sądem) jej realizacji - przeniesienia
    własności. W tym zakresie wszystko zależy więc od woli spadkobierców.
    Będziesz mógł odzyskać zadatek.

    KG

  • 3. Data: 2006-05-22 15:40:55
    Od: <t...@v...pl>

    umowa przedwstępna bez określonego terminu zawarcia umowy
    przyrzeczonej jest nieważna.
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-05-22 15:59:44
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    t...@v...pl napisał(a):
    > umowa przedwstępna bez okre?lonego terminu zawarcia umowy
    > przyrzeczonej jest nieważna.

    proponuję przeczytać aktualną treść art.389 kc

    KG