  • 31. Data: 2003-01-28 00:25:06
    Temat: Re: Umowa o dzieło- zleceniodawca osoba fizyczna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jan 2003 t...@p...onet.pl wrote:

    >+ > - widziałem wyrok (NSA ? SN ?) orzekający że nawet jednokrotne
    >+ > wykonanie usługi kwalifikuje się jako DG. Poszło o to,
    >+ > że strona umowy sprzedała nie tyle swój samochód - co
    >+ > samochód specjalnie "ściągnięty" zza granicy (kupujący
    >+ > zeznał, że umawiał się na "ściągnięcie" *przed*
    >+ > zakupem - czyli złożył zamówienie).
    >+
    >+ Myślę, że ten wyrok nie dotyczył kwestii rejestracji działalności,

    Nie dotyczył.

    >+ bo w
    >+ definicji w pdg jest mowa o działalności "ciągłej". Mało wiem o sądach, ale nie
    >+ wierzę, że NSA lub SN mógłby być na tyle kaleki umysłowo, żeby zakwalifikować
    >+ jednorazową sprzedaż samochodu jako działalność ciągłą.
    >+
    >+ Może chodziło o to, że była to dg w rozumieniu updof?

    Dokładniej chodziło o VAT. "Było DG, bo było to działanie
    'zamierzone' - czyli VAT się należy". Od sprzedaży nieDG
    VATu nie ma ! Chodziło o samochód, "ściągnięty" z Niemiec,
    dowód z zeznań świadka wykazał że działanie było "zamierzone".

    Pytanie brzmi: czy dopuszczalne jest uznanie, że istnieje
    taki zbiór zachowań że *jest* DG w rozumieniu UoPDoOF a *nie
    jest* wg PDG i innych ustaw niepodatkowych.
    Sugeruję że odpowiedź pozytywna oznacza ryzyko bankructwa ZUSu !

    >+ Pozdrawiam,

    Wzajemnie :), Gotfryd

  • 32. Data: 2003-01-28 08:51:37
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > jest* wg PDG i innych ustaw niepodatkowych.
    > Sugeruję że odpowiedź pozytywna oznacza ryzyko bankructwa ZUSu !

    Jakoś nikt nie zwrócił uwagi na nową definicję działalności gospodarczej
    zamieszczona w updof (art. 5a pkt 6) "Ilekroć w ustawie jest mowa o
    pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność gospodarczą w
    rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, z wyjątkiem działalności o której
    mowa w art. 13". Natomiast art. 3 pkt 9 ordynacji stanowi, iż "Ilekroć w ustawie
    jest mowa o działalności gospodarczej rozumie się przez to każdą działalność
    zarobkową w rozumieniu przepisów prawa działalności gospodarczej, wykonywanie
    wolnego zawodu, a także każdą inna działalność zarobkową wykonywaną we własnym
    imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej
    działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność
    - do przedsiębirców". Wynika z tego jasno, że działalność gospodarcza w
    rozumieniu updof jest szerzej pojmowana niż w ustawie o działalności
    gospodarczej. Moim skromnym zdaniem, jeżeli czynności zarobkowe są wykonywane na
    podstawie umowy o dzieło i nie "łapią" się pod art. 13 (czyli nie są wykonywane
    wyłącznie na rzecz osoby prawnej, jednostki org. lub przedsiębiorcy) to stanowią
    działalność gospodarczą w rozumieniu updof, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

    > Wzajemnie :), Gotfryd

    Pozdrawiam
    Ciacho

  • 33. Data: 2003-01-28 20:43:48
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .
> [...]
    > jest* wg PDG i innych ustaw niepodatkowych.
    > Sugeruję że odpowiedź pozytywna oznacza ryzyko bankructwa ZUSu !

    Skoro Ordynacja podatkowa mowi

    Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    [...]

    9) działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność
    zarobkową w rozumieniu przepisów prawa działalności gospodarczej,
    wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową
    wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne
    ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby
    wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

    to chyba istnieje ....

    --
    Jacek

  • 34. Data: 2003-01-29 21:42:18
    Od: t...@p...onet.pl

    Ciacho napisał:

> [...]
    > - do przedsiębirców". Wynika z tego jasno, że działalność gospodarcza w
    > rozumieniu updof jest szerzej pojmowana niż w ustawie o działalności

    Ciacho -- bardzo dobrze, że zacytowałeś definicję dg z updof. Chciałbym zwrócić
    uwagę, że tę definicję spełnia praca sprzątaczki w firmie. "Działalność"
    sprzątaczki jest bowiem działalnością zarobkową, a więc spełnia definicję z
    ordynacji podatkowej. Ponadto nie jest to działalność wykonywana osobiście (wg
    definicji z updof), zatem jest to działalność gospodarcza w rozumieniu updof. A
    więc wygląda na to, że sprzątaczka ma sobie prowadzić podatkową księgę
    przychodów i rozchodów. Ewentualnie może to zlecić biuru rachunkowemu. :-)

> [...]
    stanowią
    > działalność gospodarczą w rozumieniu updof, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

    Tak jest. Teraz powiedz to sprzątaczkom. :-)

    Gotfryd napisał:

> [...]

    Jak już stwierdził Ciacho, definicja z ordynacji podatkowej i updof jest
    SZERSZA niż w pdg. A więc istnieje zbiór zachowań, o którym piszesz. Np. moim
    zdaniem, jednorazowa sprzedaż auta nie jest dg według pdg, ale jest dg według
    updof.

    Problem w tym, że obie definicje są na tyle pojemne, że mieści się w nich praca
    sprzątaczek. Zatem wydaje mi się, że będąc osobą fizyczną mowę o dzieło można
    sobie zawrzeć z inną osobą fizyczną, ale:

    1) może przyczepić się Urząd Skarbowy za to, że np. nie prowadzimy PKPiR -- bo
    definicja dg z updof pasuje prawie do wszystkiego, zatem także do takiej
    działalności (pasuje też do sprzątaczek, ale na nie akurat Urząd przymknie
    oko), a dg wymaga PKPiR lub przynajmniej złożenia wniosku o opodatkowanie
    uproszczone

    2) możemy odpowiadać (nie wiem, kto by to egzekwował) za niezarejestrowanie dg,
    jeśli nasza działalność ma charakter ciągły (czyli zawieramy umowę za umową z
    osobami fizycznymi)

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski

  • 35. Data: 2003-01-29 22:00:28
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    (..)
    > Ponadto nie jest to działalność wykonywana osobiście (wg
    > definicji z updof), zatem jest to działalność gospodarcza w rozumieniu
    updof.
    (..)

    A można wiedzieć jak doszedłeś do takiego wniosku ?
    Czy ta przykładowa sprzątaczka zatrudnia jeszcze jakąś inną
    sprzątaczkę, czy jak ? ;-)

    Pix

  • 36. Data: 2003-01-30 23:24:12
    Od: t...@p...onet.pl

    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > (..)
    > updof.
    > (..)
    >
    > A można wiedzieć jak doszedłeś do takiego wniosku ?

    Na podstawie tej definicji:

[...]

    Zwracam uwagę na fragment "a także każdą inną działalność zarobkową".

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski

  • 37. Data: 2003-01-31 10:10:31
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Na podstawie tej definicji:
    >
    > "Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej rozumie się przez
    (..)

    Zaraz, zaraz - to nie jest definicja z updf, a na taką się powoływałeś ;-)
    Dla celów podatku dochodowego z definicji DG wyklucza się działalność
    wykonywaną osobiście wg art.13, a tam czytamy w pkt.8:

    "Za przychody z działalności wykonywanej osobiście (..) uważa się (..)
    przychody z tytułu osobistego wykonywania usług (..) uzyskiwane
    wyłącznie od osoby prawnej, (..) przedsiębiorcy - jeżeli podatnik wykonuje
    te usługi wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów i tego samego rodzaju
    usług nie wykonuje na rzecz ludności"

    Więc - jeśli sprzątaczka sprząta tylko w firmach i nie działa "na rzecz
    ludności" to w myśl ustawy wykonuje działalność osobiście i tym
    samym nie funkcjonuje jako DG.

    pozd.Pix

  • 38. Data: 2003-01-31 23:19:55
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Więc - jeśli sprzątaczka sprząta tylko w firmach i nie działa "na rzecz
    > ludności" to w myśl ustawy wykonuje działalność osobiście i tym

    W miejscu, które oznaczyłem powyżej znakiem XXX, pominąłeś istotny fragment.
    Pełny punkt brzmi: "przychody z tytułu osobistego wykonywania usług ___na
    podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło___ (...)"

    Sprzątaczka zatrudniona jest najczęściej na umowę o pracę i o taką właśnie
    sytuację mi chodziło.
    Działalność takiej sprzątaczki jest dg według definicji z updof!!!

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski

  • 39. Data: 2003-02-01 01:48:30
    Od: c...@p...onet.pl

    > Sprzątaczka zatrudniona jest najczęściej na umowę o pracę i o taką właśnie
    > sytuację mi chodziło.
    > Działalność takiej sprzątaczki jest dg według definicji z updof!!!

    Jeżeli jest to umowa o pracę to nie jest, art. 13 ani 15. Jest to odrębne żródło
    przychodu i nie mieszajmy tego, proszę :)

    > Pozdrawiam,
    >
    > Tomasz Szynalski

    Również
    Ciacho

  • 40. Data: 2003-02-01 21:29:33
    Od: t...@p...onet.pl

    > Jeżeli jest to umowa o pracę to nie jest, art. 13 ani 15. Jest to odrębne
    żródło
    > przychodu i nie mieszajmy tego, proszę :)

    Ale pasuje do definicji dg, prawda?

    Podsumujmy dyskusję: Nie możemy uniknąć podatku zawierając umowę o dzieło z
    osobą fizyczną, ponieważ Urząd Skarbowy uznałby to przypuszczalnie za
    działalność gospodarczą (definicja dg w updof jest bardzo pojemna).

    Nie możemy uniknąć ZUS-u (jak to sugerował Gotfryd), ponieważ ustawa o systemie
    ubezpieczeń społecznych mówi:

    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów
    o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych

    Te "inne przepisy szczególne" to np. ordynacja podatkowa i updof. W obu
    ustawach umowa o dzieło z osobą fizyczną podpada pod definicję dg.

    Rejestracji dg można by teoretycznie uniknąć, gdyby nasza działalność nie miała
    charakteru ciągłego (zob. definicja w prawie działalności gospodarczej), ale w
    praktyce obowiązki wynikające z updof i ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych wymuszają rejestrację (Urząd Skarbowy i ZUS pewnie nie będą chciały
    z nami gadać w innym przypadku).

    Z podatkowym pozdrowieniem,

    Tomasz Szynalski