  • 21. Data: 2003-01-26 19:51:43
    Temat: Re: Umowa o dzieło- zleceniodawca osoba fizyczna
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    A jednak sie mylilem .......
    Zainteresowanych przepraszam - polwgalem na zdaniu osoby, ktora mi tak
    kiedys powiedziala, a znala sie (toeretycznie) na tym .....

    http://arch.rp.pl/a/rz/2000/01/20000129/200001290037
    .html

    --
    Jacek

  • 22. Data: 2003-01-26 22:55:49
    Od: t...@p...onet.pl

    > A przepraszam,chyba nie wyczailem ironii w twoim poscie :)

    Jaka tam ironia, po prostu stwierdziłem, co moim zdaniem wynika wprost z
    ustawy "prawo działalności gospodarczej". Działalność sprzątaczki pasuje do
    definicji działalności gospodarczej w rzeczonej ustawie.

    Wspomniany przez Ciebie Art. 7 brzmi następująco: "Przedsiębiorca może podjąć
    działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców. Zasady
    wpisu do rejestru przedsiębiorców określają przepisy odrębnej ustawy."

    Nie bardzo rozumiem, jak z tego wynika, że sprzątaczka nie musi rejestrować
    działalności. Może chodziło Ci o inny artykuł?

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski

  • 23. Data: 2003-01-26 23:55:31
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > Zainteresowanych przepraszam - polwgalem na zdaniu osoby, ktora mi tak
    > kiedys powiedziala, a znala sie (toeretycznie) na tym .....

    Znajdujący się pod tym linkiem artykuł powołuje się na przepis updof, który
    stwierdza, że do "działalności prowadzonej osobiście" zaliczają się tylko
    usługi (na uod lub u-z) świadczone firmom. To jednak nie oznacza przecież, że w
    ogóle niemożliwe jest zawieranie takich umów między dwoma osobami fizycznymi
    nie prowadzącymi dg.

    Więc może jednak da się zawrzeć taką umowę; podatek płaciłby zleceniobiorca
    (jako ten, kto uzyskał dochód) i ujmowałby to w PICIE jako "inne przychody"?

    O płaceniu 20% zaliczki nie ma mowy, ponieważ art. 41 ust. 1, który to
    reguluje, zaczyna się tak: "Osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby
    prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej...". Czyli
    zleceniodawca nie ma dg -- nie płaci zaliczek.

  • 24. Data: 2003-01-27 19:02:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003 t...@p...onet.pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ w ogóle niemożliwe jest zawieranie takich umów między dwoma osobami

    IMO - owszem, są wyjątki.

    >+ Więc może jednak da się zawrzeć taką umowę; podatek płaciłby zleceniobiorca
    >+ (jako ten, kto uzyskał dochód) i ujmowałby to w PICIE jako "inne przychody"?

    Tak jest, ale tylko w przypadkach wymienionych: chodzi o zapis
    o "zarządzie nieruchomością na rzecz posiadacza" (czy jakoś tak,
    nie chce mi się zaglądać ;]).
    Wg interpretacji które widziałem - możesz sobie nawet zatrudnić
    *pracownika* (czytaj: na umowę o pracę) w charakterze ogrodnika
    (zarząd nieruchomością, czyż nie ??) - i nie będzie to "prowadzenie
    DG" !
    Co do płacenia podatku - nie wiem, kto byłby płatnikiem.
    To nie jest tak że nie prowadząc DG nigdy nie jest się
    zobowiązanym do płacenia zaliczek - patrz np. najem; *sądzę*
    (ale nie wnikałem) że od pensji "ogrodnika osobistego" pewnie
    również płatnik (pensji) byłby płatnikiem podatku...

    [...o zaliczce...]

    IMHO próba tłumaczenia "przecież musi być możliwość" nie jest
    skuteczna :) UoPDoOF ma własne definicje i własną klasyfikację
    dochodów, po to aby wyznaczyć kto co i za co płaci - należałoby
    ocenić do którego paragrafu przypisać.
    I przy takim podejściu sprawa jest prosta: świadczenie
    usługi osobie fizycznej ("ludności") jest DG !!
    *Wtórnie* powoduje to komplikacje (że niby nie przystaje
    do zapisów w prawie gospodarczym itp) - ale z tego raczej
    można wyciągnąć wniosek że "tak nie wolno" niż "nie ma
    podatku"...

    Coż - do przekonania może argumenty:
    - widziałem wyrok (NSA ? SN ?) orzekający że nawet jednokrotne
    wykonanie usługi kwalifikuje się jako DG. Poszło o to,
    że strona umowy sprzedała nie tyle swój samochód - co
    samochód specjalnie "ściągnięty" zza granicy (kupujący
    zeznał, że umawiał się na "ściągnięcie" *przed*
    zakupem - czyli złożył zamówienie). Chyba gdzieś
    go (wyrok) mam, ale w katalogu z 1500 zbiorów :(
    - fakt, że realizujemy umowę o dzieło (z p. widzenia prawa
    cywilnego) jeszcze nie świadczy że podatki zapłacimy
    od umowy o dzieło. Jeśli celem umowy o dzieło (lub
    zlecenie) jest stworzenie "wartości artystycznej"
    lub innej takiej podlegającej pod prawo autorskie,
    to podatek płaci się od sprzedaży własności intelek-
    tualnej (z 50% KUP, co jest powszechnie wiadome).

    Inaczej mówiąc: jeśli w UoPDoOF jest określony rodzaj dochodu,
    to własnie (dla celów podatku) owa ustawa określa że to
    *ten* (np. "intelektualny") a nie inny dochód.

    Dopiero jeśli ustawa tego nie określa, a powołuje się
    na inne określenia - to definicja tych określeń z innych
    ustaw ma znaczenie (tak jest np. dla umowy o dzieło).

    I nie mam pojęcia jak prowadzić DG z p. widzenia podatku
    nie prowadząc jej z p. widzenia przepisów o DG...
    IMHO się nie da - gdzieś złamie się prawo !

    [...]
> [...]
    >+ prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej...". Czyli
    >+ zleceniodawca nie ma dg -- nie płaci zaliczek.

    W myśl tego co napisałem wyżej to byłoby inaczej: zleceniodawca
    nie ma zarejestrowanej DG -> prowadzi DG nielegalnie... :]

    >+ Pozdrawiam

    wzajemnie - Gotfryd

    A tak BTW: w myśl tej zasady (a niech mi ktoś powie, że
    od UoD "autorskich" *nie* liczy się 50% KUP - nie uwierzę)
    wyjaśnienia rzecznika MF nt definicji DG brzmią *mocno*
    nieprzekonująco.
    Właśnie wyrejestrowałem z DG zakres który mam wykonywać
    "osobiście"... !

  • 25. Data: 2003-01-27 19:18:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jan 2003, Sebastian D-D wrote:
    [...]
    >+ > Ten kto wyplacil pienaidze. A niby kto inny by mial ?
    >+ >
    >+ A niby jak OF nie prowadzaca DG ma wystapic przed Urzedem Skarbowym w
    >+ charakterze platnika podatku innej OF bez DG ???

    Akurat występuję przeciw celowi swojej opinii :) (uważam
    że przepisy podatkowe skutecznie blokują takie działania)
    ale to co piszesz to żaden argument :)
    Przy najmie np. wcale nie musisz prowadzić DG...

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2003-01-27 19:35:37
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisa_(a):
> [...]
    > do zapisów w prawie gospodarczym itp) - ale z tego raczej
    > można wyciągnąć wniosek że "tak nie wolno" niż "nie ma

    OK, można się zgodzić, że wg. kwalifikacji z updof taka umowa o dzieło
    jest działalnością gospodarczą w rozumieniu tej ustawy. W polskim prawie
    nie ma powszechnej definicji działalności gospodarczej, ta z pdg też
    jest tylko na potrzeby tej ustawy, nie spełniasz jej wymogów - nie
    prowadzisz działalnośći podlegającej ewidencji/rejestracji itd. Ale z
    interpretacją, że to co nie jest opodatkowane jest zabronione zgodzić
    się nie mogę. :)

    > I nie mam pojęcia jak prowadzić DG z p. widzenia podatku
    > nie prowadząc jej z p. widzenia przepisów o DG...
    > IMHO się nie da - gdzieś złamie się prawo !

    Dlaczego? Prawa się nie łamie, spełniasz definicję z updof a
    niespełniasz z pdg. One nie muszą i jak widać nie oznaczają tego samego
    - rozumiem, że wyrok NSA, o którym pisałeś dotyczył spraw podatkowych, a
    nie np. rejestracji działalności?

    KG

  • 27. Data: 2003-01-27 23:04:39
    Od: t...@p...onet.pl

    > OK, można się zgodzić, że wg. kwalifikacji z updof taka umowa o dzieło
    > jest działalnością gospodarczą w rozumieniu tej ustawy.

    Dlaczego? Updof mówi przecież tylko, że taka umowa o działo NIE
    jest "działalnością wykonywaną osobiście". Nie mówi, że jest to działalność
    gospodarcza.

> [...]
    > prowadzisz działalnośći podlegającej ewidencji/rejestracji itd. Ale z
    > interpretacją, że to co nie jest opodatkowane jest zabronione zgodzić

    Dokładnie. Gotfryd w swoim poście sugeruje, że jeśli updof nie wymienia w
    artykule zaczynającym się od "Źródłami przychodów są: ..." umowy o dzieło
    zawieranej między dwoma osobami fizycznymi, to takie coś w ogóle jest
    nielegalne. A przecież na końcu tego artykułu jest punkt "Inne źródła". Czyli
    jest otwarta furtka dla innych źródeł przychodów.

    Uszanowanie,

    Tomasz Szynalski

  • 28. Data: 2003-01-27 23:15:18
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > samochód specjalnie "ściągnięty" zza granicy (kupujący
    > zeznał, że umawiał się na "ściągnięcie" *przed*

    Myślę, że ten wyrok nie dotyczył kwestii rejestracji działalności, bo w
    definicji w pdg jest mowa o działalności "ciągłej". Mało wiem o sądach, ale nie
    wierzę, że NSA lub SN mógłby być na tyle kaleki umysłowo, żeby zakwalifikować
    jednorazową sprzedaż samochodu jako działalność ciągłą.

    Może chodziło o to, że była to dg w rozumieniu updof?

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski

  • 29. Data: 2003-01-27 23:35:06
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    t...@p...onet.pl napisa_(a):
    > Dlaczego? Updof mówi przecież tylko, że taka umowa o działo NIE
    > jest "działalnością wykonywaną osobiście". Nie mówi, że jest to działalność
    > gospodarcza.

    Ale nie mówi też, że nie jest ;) ani nie podaje definicji działalności
    gospodarczej. Ale rzeczywiście jeśli umowa o dzieło z inny zamawiającym
    jest działalonością wykonywaną osobiście to trudno uznać, że zmiana
    zamawiającego powoduje, że nagle staje się działalnością gospodarczą...
    Chociaż, kto wie..

    A przecież na końcu tego artykułu jest punkt "Inne źródła". Czyli
    > jest otwarta furtka dla innych źródeł przychodów.

    No jest, czyli może być i tutaj... Czyli jest przychodem, a co z
    obowiązkiem płacenia zaliczki?

    KG

  • 30. Data: 2003-01-28 00:18:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jan 2003 t...@p...onet.pl wrote:
    [...]
    >+ Dlaczego? Updof mówi przecież tylko, że taka umowa o działo NIE
    >+ jest "działalnością wykonywaną osobiście". Nie mówi, że jest to działalność
    >+ gospodarcza.

    A to prawda.
    Trochę nie podoba mi się tylko art.20, konkretnie mam pytanie:
    jak ujawnić takie dochody ? ;)
    [...]
> [...]
    >+ > interpretacją, że to co nie jest opodatkowane jest zabronione zgodzić

    Nie tak :)
    Teza (zamierzona) brzmiała: "gdzieś ci to zaklasyfikują".
    I sugerowałem, że do DG.
    [...]
    >+ nielegalne. A przecież na końcu tego artykułu jest punkt "Inne źródła". Czyli
    >+ jest otwarta furtka dla innych źródeł przychodów.

    OK. Konkretnie gdzie je przypisać, żeby nie narazić się na
    "nieujawnione" ? I czy komuś to się udało ? :)

    >+ Uszanowanie,

    Wzajemnie :) Gotfryd