  • 41. Data: 2003-02-01 22:56:59
    Temat: Re: Umowa o dzieło- zleceniodawca osoba fizyczna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Feb 2003 t...@p...onet.pl wrote:
    [...ktoś...]
    >+ > Jeżeli jest to umowa o pracę to nie jest, art. 13 ani 15. Jest to odrębne
    >+ > żródło przychodu i nie mieszajmy tego, proszę :)
    >+
    >+ Ale pasuje do definicji dg, prawda?
    >+
    >+ Podsumujmy dyskusję: Nie możemy uniknąć podatku zawierając umowę o dzieło
    >+ z osobą fizyczną,

    Możesz uszczegółowić ? Bo napisałeś że *w ogóle* nie można zawrzeć
    UoD z OF nieDG :), a to by świadczyło o paranoi w przepisach.
    Jeśli myślałeś o rzeczonym "dźwigowym", to:

    >+ ponieważ Urząd Skarbowy uznałby to przypuszczalnie za
    >+ działalność gospodarczą (definicja dg w updof jest bardzo pojemna).

    ...nie sądzę. Prędzej znalazłyby się podstway do twierdzenia
    że to UoP :) (szczególnie jakby jakiś majter albo kierownik
    stał nad głową "wykonawcy").

    >+ Nie możemy uniknąć ZUS-u (jak to sugerował Gotfryd),

    Hm... Już zapomniałem. *Raczej* kwalifikuje się jako UZ (jeśli
    pominąć UoP), a wtedy ZUS jest. Mam nadzieję że nie twierdziłem
    inaczej :)
    Oczywiście przy UoD ZUSu nie ma.

    [...cytat...]
    >+ Te "inne przepisy szczególne" to np. ordynacja podatkowa i updof. W obu
    >+ ustawach umowa o dzieło z osobą fizyczną podpada pod definicję dg.

    Nie, proszę waści.
    Umowa "świadczona wyłącznie *na rzecz* osób prawnych i przedsiębiorców"
    (z wyłączeniem osób fizycznych nie prowadzących DG), wykonywana osobiście
    (tj. bez zatrudnionych) - to jest właśnie "umowa wykonywana osobiście",
    wyłączona z DG !
    Polecam:
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I02.2002.109.
    000001000

    FYI: artykuł jest zeszłoroczny, nie związany z ostanimi "wynalazkami"
    w UoPDoOF, zresztą komentowanych przez rzecznika MF IMHO niezupełnie
    zgodnie z literą ustawy.

    >+ Rejestracji dg można by teoretycznie uniknąć, gdyby nasza działalność nie miała
    >+ charakteru ciągłego

    Ano, tu jest sporne co to znaczy "charakter ciągły" :[
    Umowa zlecenia ma z zasady charakter ciągły, a istnieje.

    >+ Z podatkowym pozdrowieniem,

    Wzajemnie :)
    - Gotfryd

  • 42. Data: 2003-02-02 18:49:32
    Od: t...@p...onet.pl

    > Możesz uszczegółowić ? Bo napisałeś że *w ogóle* nie można zawrzeć
    > UoD z OF nieDG :), a to by świadczyło o paranoi w przepisach.

    Ja tak nie napisałem!
    Można zawrzeć uod między of a firmą.
    Można też zawrzeć uod między dwoma of, ale wtedy fiskus potraktuje to jako
    działalność gospodarczą i nas pociągnie za konsekwencje ;-))

    > Jeśli myślałeś o rzeczonym "dźwigowym", to:

    > ...nie sądzę. Prędzej znalazłyby się podstway do twierdzenia
    > że to UoP :) (szczególnie jakby jakiś majter albo kierownik
    > stał nad głową "wykonawcy").

    No nie, chodziło mi o problem wyjściowy, czyli zawieranie uod między dwiema
    osobami fizycznymi. Pomysł był taki, żeby np. naprawiać zegarki bez dg, po
    prostu podpisując z każdym klientem umowę o dzieło.

    > Hm... Już zapomniałem. *Raczej* kwalifikuje się jako UZ (jeśli
    > pominąć UoP), a wtedy ZUS jest. Mam nadzieję że nie twierdziłem
    > inaczej :)
    > Oczywiście przy UoD ZUSu nie ma.

    No właśnie o to chodzi, że czasami przy uod jest ZUS.

    Jeśli zawieram jako osoba fizyczna uod z firmą, to wszystko OK, bo jest
    do "działalność wykonywana osobiście".
    Jeśli zawieram jako osoba fizyczna uod z inną osobą fizyczną, to nie jest OK,
    bo ZUS potraktuje to jako DG na mocy definicji z updof i każe mi płacić składki.

> [...]
    > (z wyłączeniem osób fizycznych nie prowadzących DG), wykonywana osobiście
    > (tj. bez zatrudnionych) - to jest właśnie "umowa wykonywana osobiście",

    Oczywiście. Ale uod między dwoma osobami fizycznymi nie jest wyłączona, a taka
    właśnie sytuacja była rozważana na początku tego wątku. Przepraszam,
    napisałem "uod z osobą fizyczną", nie precyzując, że osoby fizyczne są "z obu
    stron umowy". Myślałem, że to wynikało z kontekstu.

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski

  • 43. Data: 2003-02-02 19:36:20
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > napisałem "uod z osobą fizyczną", nie precyzując, że osoby fizyczne są "z obu
    > stron umowy". Myślałem, że to wynikało z kontekstu.

    Bo wynikało :) A tak w ogóle to nie chcę nikogo do niczego namawiać, ale... czy
    w przypadku zawarcia jednej umowy o dzieło US musi się o niej dowiedzieć? Moim
    zdaniem... khm khm (nagły atak kaszlu). Reszta jest milczeniem :)

    > Pozdrawiam,
    >
    > Tomasz Szynalski

    Pozdrawiam
    Ciacho

    P.S.
    A przykład prowadzenia działalności (updof), która przecież nie jest
    działalnością według ustawy o działalności gospodarczej - usługi radców prawnych...