  • 1. Data: 2005-07-10 15:48:13
    Temat: Umowa dożywocia a roszczenia rodziny
    Od: Mateusz <a...@n...pl>

    Problem przedstawia się następująco:

    Teściowie przenieśli 9 lat temu na moją żonę własność domu i
    gospodarstwa rolnego w zamian za dożywotnie utrzymanie i pochówek.
    Zostało także ustalone prawo do korzystania przez nich z części domu
    (konkretnie parteru). Żona w akcie notarialnym oświadcza, że
    nieruchomość będzie stanowić nadal zorganizowaną całość gospodarczą -
    gospodarstwo rolne.

    Pytania:
    1. Obecnie teściowa (już wdowa) oświadczyła, że już dawno postanowili z
    mężem, że ziemia (część uprawna, poza działką z domem) będzie
    podzielona między braci mojej żony. Czy istnieje taka możliwość? Czy
    bracia żony mogą się domagać ziemi lub spłaty

    2. Czy ziemia obecnie rolna, może być sprzedana? To moim zdaniem kłóci
    się z zapisem, że całość pozostanie gospodarstwem. A jeśli się ją
    przekwalifikuje na działki budowlane?

    3. Czy dożywocie można spłacić? W akcie notarialnym jest zapis:
    "Strony określiły wartość nieruchomości na kwotę x zł, a miesięczną
    wartość prawa dożycwocia na kwotę x zł, co przy wieku młodszej z
    uprawnionych (55 lat), daje skapitalizowaną kwotę x zł"

    Czy to oznacza, że można zapłacić taką kwotę i dać sobie spokój z
    wykonywaniem dożywocia? Nie wydaje mi się, ale pytam, bo po coś to
    napisano. W dodatku jeśli podzielę wartość dożywocia przez kwotę
    miesięczną to wychodzi mi okres 11 lat - a co dalej?

    4. Czy po śmierci teściowej żona zostaje jedynym właścicielem
    nieruchomości, czy też jej bracia mają prawo do jakiejś części w
    spadku? Na mój rozum nie, bo przecież własność została przeniesiona.

    Z góry dzięki, jeśli ktoś pokusi się o przeczytanie tego i odpowiedź

    --
    Mateusz Prichacz

  • 2. Data: 2005-07-10 16:27:52
    Temat: Re: Umowa dożywocia a roszczenia rodziny
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Z góry dzięki, jeśli ktoś pokusi się o przeczytanie tego i odpowiedź

    A kto w tym momencie jest wpisany jako wlasciciel w ksiedze wieczystej ?

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2005-07-10 17:10:25
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Mateusz napisał(a):

> [...]
    > podzielona między braci mojej żony. Czy istnieje taka możliwość? Czy
    > bracia żony mogą się domagać ziemi lub spłaty

    Tylko w trybie art. 913 kc i tylko co do części treściowej.

    > 2. Czy ziemia obecnie rolna, może być sprzedana? To moim zdaniem kłóci
    > się z zapisem, że całość pozostanie gospodarstwem. A jeśli się ją
    > przekwalifikuje na działki budowlane?

    Może. Tylko kto ci kupi działki obciążone dożywociem.

> [...]
    > napisano. W dodatku jeśli podzielę wartość dożywocia przez kwotę
    > miesięczną to wychodzi mi okres 11 lat - a co dalej?

    913 kc.

    > 4. Czy po śmierci teściowej żona zostaje jedynym właścicielem
    > nieruchomości, czy też jej bracia mają prawo do jakiejś części w
    > spadku? Na mój rozum nie, bo przecież własność została przeniesiona.

    Żona zapewne stała się jedynym właścicielem z chwilą podpisania umowy
    dożywocia.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 4. Data: 2005-07-10 19:52:12
    Od: Matys <a...@n...pl>

    > A kto w tym momencie jest wpisany jako wlasciciel w ksiedze
    > wieczystej ?

    No właśnie moja żona. Więc jak sądzę jej bracia nie mają prawa do
    roszczeń?

    --
    Mateusz

  • 5. Data: 2005-07-10 20:05:15
    Od: Matys <a...@n...pl>

    > Tylko w trybie art. 913 kc i tylko co do części teściowej.

    Czyli jak rozumiem, jeśli zostanie rozwiązana sądownie umowa o
    dożywocie. Ale czyją własnością pozostaje wtedy nieruchomość? Wraca do
    teściowej?

    > Może. Tylko kto ci kupi działki obciążone dożywociem.

    No właśnie, ale powiedzmy jeśli sprzeda się część ziemi? Powiedzmy
    hektar z dziesięciu? Trzeba to jakoś specjalnie wyłączać z umowy
    dożywocia?

    > 913 kc.

    Czyli można zamienić dożywocie na dożywotnią rentę w wysokości takiej
    jak określona w akcie notarialnym?

    > Żona zapewne stała się jedynym właścicielem z chwilą podpisania
    > umowy dożywocia.

    Jako jedyna jest w księdze wieczystej. Czyli nie mają prawa

    Dzięki wielkie za wyjaśnienia.

    --
    Mateusz

  • 6. Data: 2005-07-10 20:43:29
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Matys napisał(a):

    > Czyli jak rozumiem, jeśli zostanie rozwiązana sądownie umowa o
    > dożywocie. Ale czyją własnością pozostaje wtedy nieruchomość? Wraca do
    > teściowej?

    Teściowa nie była jedynemy włascicielem nieruchomości. Weedług mnie
    można mówic co najwyżej o połowie. Co do ojca to umowa dozywocia się
    zrealizowała.

    > No właśnie, ale powiedzmy jeśli sprzeda się część ziemi? Powiedzmy
    > hektar z dziesięciu? Trzeba to jakoś specjalnie wyłączać z umowy
    > dożywocia?

    Wydaje mi się że prawo dożywocia będzie obciążac wszytskie wyłączone
    nieruchomości. Ale pewny nie jestem. A w sumie to nie wiem czy to w
    ogóle obciąża nieruchomość. Nie zastnawiałem się.

    > Czyli można zamienić dożywocie na dożywotnią rentę w wysokości takiej
    > jak określona w akcie notarialnym?

    Tak jest tam napisane? Sąd określa aktulaną wartośc umowy dożywocia.

  • 7. Data: 2005-07-10 21:04:22
    Od: Matys <a...@n...pl>

    > Wydaje mi się że prawo dożywocia będzie obciążac wszytskie
    > wyłączone nieruchomości. Ale pewny nie jestem. A w sumie to nie
    > wiem czy to w ogóle obciąża nieruchomość. Nie zastnawiałem się.

    Faktem jest, że już w czasie obowiązywania umowy żona sprzedawała dwie
    działki budowlane wydzielone z nieruchomości. Nie przypominam sobie by
    trzeba było załatwiać jakieś formalności związane z dożywociem.

    > Tak jest tam napisane? Sąd określa aktulaną wartośc umowy
    > dożywocia.

    No napisane jest, że "na dożywotnią rentę odpowiadającą wartości tego
    prawa" czyli faktycznie pewno sąd to ustala. Czyli pewnie bierze pod
    uwagę warunki materialne dożywotnika i określa co mu potrzeba do życia.

    W każdym razie jeszcze raz dzięki. Najważniejsze wiem: nieruchomość
    jest obecnie wyłączną własnością żony i nikomu do niej nie przysługują
    prawa.

    --
    Mateusz

  • 8. Data: 2005-07-11 17:27:38
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > No właśnie moja żona. Więc jak sądzę jej bracia nie mają prawa do
    > roszczeń?

    Nie. Twoja zona jest wyłącznym wlascicielem. W tym momencie tesciowa nie
    moze nic zrobic, chyba ze uzyska znow swoja wlasnosc na drodze sądowej.

    --
    Krzysiek, Krakow