    From: Mateusz <a...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Umowa dożywocia a roszczenia rodziny
    Date: Sun, 10 Jul 2005 15:48:13 +0000 (UTC)

    Problem przedstawia się następująco:

    Teściowie przenieśli 9 lat temu na moją żonę własność domu i
    gospodarstwa rolnego w zamian za dożywotnie utrzymanie i pochówek.
    Zostało także ustalone prawo do korzystania przez nich z części domu
    (konkretnie parteru). Żona w akcie notarialnym oświadcza, że
    nieruchomość będzie stanowić nadal zorganizowaną całość gospodarczą -
    gospodarstwo rolne.

    Pytania:
    1. Obecnie teściowa (już wdowa) oświadczyła, że już dawno postanowili z
    mężem, że ziemia (część uprawna, poza działką z domem) będzie
    podzielona między braci mojej żony. Czy istnieje taka możliwość? Czy
    bracia żony mogą się domagać ziemi lub spłaty

    2. Czy ziemia obecnie rolna, może być sprzedana? To moim zdaniem kłóci
    się z zapisem, że całość pozostanie gospodarstwem. A jeśli się ją
    przekwalifikuje na działki budowlane?

    3. Czy dożywocie można spłacić? W akcie notarialnym jest zapis:
    "Strony określiły wartość nieruchomości na kwotę x zł, a miesięczną
    wartość prawa dożycwocia na kwotę x zł, co przy wieku młodszej z
    uprawnionych (55 lat), daje skapitalizowaną kwotę x zł"

    Czy to oznacza, że można zapłacić taką kwotę i dać sobie spokój z
    wykonywaniem dożywocia? Nie wydaje mi się, ale pytam, bo po coś to
    napisano. W dodatku jeśli podzielę wartość dożywocia przez kwotę
    miesięczną to wychodzi mi okres 11 lat - a co dalej?

    4. Czy po śmierci teściowej żona zostaje jedynym właścicielem
    nieruchomości, czy też jej bracia mają prawo do jakiejś części w
    spadku? Na mój rozum nie, bo przecież własność została przeniesiona.

    Z góry dzięki, jeśli ktoś pokusi się o przeczytanie tego i odpowiedź

    --
    Mateusz Prichacz