  • 1. Data: 2011-06-13 15:14:30
    Temat: Ubezwłasnowolnienie, a kurator
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Witam.

    Teściowa jest powaznie chora. Cukrzyca i Alzheimer, a do tego starczy zespół
    otepienny. Nie jest w stanie sama nic zrobic.
    Nawet czasem z ubraniem sie ma problemy. Wymaga stalej opieki przez cala
    dobe. Ale to nie wszystko. Nie jest w stanie zalatwic zadnej sprawy w zadnym
    urzedzie.
    Gazownia, energetyka itp Chcielismy z zona, zeby nam podpisala upowaznienie
    do reprezentowania jej, ale zaden notariusz nie chcial go podpisac,
    bo tesciowa nie byla w stanie nawet powiedziec, co to za papier. W tej
    sytuacji jedyne wyjscie to jest ubezwlasnowolnienie. Tesciowa mieszka juz
    dwa lata z nami,
    a jej mieszkanie stoi puste. I tu mam pytanie. Chcemy z zona zalozyc sprawe
    w sadzie o ubezwlasnowolnienie, ale podobno (tak slyszelismy)
    po ubezwlasnowolnieniu bedziemy mieli kuratora, ktory nas bedzie caly czas
    kontrolowal, i do ktorergo bedziemy musieli nosic jakies raporty. Czy to
    prawda?

  • 2. Data: 2011-06-13 15:46:10
    Temat: Re: Ubezwłasnowolnienie, a kurator
    Od: grzech <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-13 17:14, Ajgor pisze:
> [...]
    > po ubezwlasnowolnieniu bedziemy mieli kuratora, ktory nas bedzie caly
    > czas kontrolowal, i do ktorergo bedziemy musieli nosic jakies raporty.

    Połowiczna. Osoba ubezwłasnowolniona będzie miała wyznaczonego kuratora,
    lecz może to być osoba najbliższa. Kurator przeważnie raz w roku składa
    sprawozdanie ze swojej działalności do Sądu.

  • 3. Data: 2011-06-13 18:00:02
    Od: mauser50 <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > po ubezwlasnowolnieniu bedziemy mieli kuratora, ktory nas bedzie caly
    > czas kontrolowal, i do ktorergo bedziemy musieli nosic jakies raporty.

    Najpierw trzeba złożyć do Sądu Okręgowego wniosek o całkowite
    ubezwłasnowolnienie opłata Sądowa wynosi 40 zł. Sąd następnie wezwie
    uczestnika postępowania czyli wnioskującego do wniesienia opłaty 450 zł
    celem zabezpieczenia opłaty na powołanie biegłych, których następnie
    powoła. W trakcie postępowania wezwie uczestnika czyli wnioskodawcę o
    wskazanie kuratora na czas tego postępowania. Można wskazać kogoś z
    rodziny. Po wydaniu postanowienia przez Sąd Okręgowy o
    ubezwłasnowolnieniu osoby trzeba czekać 21 dni na uprawomocnienie się
    tego postanowienia. Następnie Sąd Okręgowy przesyła akta do Sądu
    Rejonowego Wydział Rodzinny i Nieletnich gdzie trzeba czekać na
    wyznaczenie wokandy na której zostanie ustanowiony opiekun prawny. W
    moim przypadku trwało wszystko około 10 miesięcy i osoba
    ubezwłasnowolniona nie doczekała orzeczenia o ustanowieniu opiekuna
    prawnego ponieważ zmarła. Wszystkie wniesione opłaty Sadowe przepadają.
    Życzę Wam więcej szczęścia.

    Z poważaniem mauser50

  • 4. Data: 2011-06-13 21:06:32
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "grzech" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup

    > Połowiczna. Osoba ubezwłasnowolniona będzie miała wyznaczonego kuratora,
    > lecz może to być osoba najbliższa. Kurator przeważnie raz w roku składa
    > sprawozdanie ze swojej działalności do Sądu.

    A jeszcze takie pytanko.. Jak pozniej wyglada taka opieka od strony prawnej?
    Czy mamy prawo na
    przyklad raz w roku zostawic mame pod opieka szwagra (jej syna)
    na tydzien, czy dwa, i wyjechac na jakies wczasy, czy zostanie to uznane za
    nie dotrzymanie opieki?
    Na co dzien szwagier sie nia nie intersuje wcale, ale raz na rok sie zgadza
    wziac ja na kilka dni do siebie.
    Chociaz ostatnio z trudem.

  • 5. Data: 2011-06-13 21:28:38
    Od: grzech <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > za nie dotrzymanie opieki?
    > Na co dzien szwagier sie nia nie intersuje wcale, ale raz na rok sie

    Mylisz dwa pojęcia. Ewentualny obowiązek opieki nad chorym wynikający z
    norm społecznych i opiekę lub kuratelę dla osoby całkowicie lub
    częściowo ubezwłasnowolnionej wynikającą z KC. Opiekun lub kurator osoby
    ubezwłasnowolnionej wykonuje za tę osobę czynności prawne. Nie ma
    znaczenia czy z nią mieszka czy nie. Tak więc możesz spokojnie wyjeżdżać.

  • 6. Data: 2011-06-14 13:01:52
    Od: "jotem" <j...@s...com.pl>

    Użytkownik "Ajgor" <n...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kontrolowal, i do ktorergo bedziemy musieli nosic jakies raporty. Czy to

    Warto przeczytać:

    http://malzenstwo.wieszjak.pl/prawa-i-obowiazki-malz
    onkow/257483,Jakie-obowiazki-ma-opiekun-osoby-ubezwl
    asnowolnionej.html

    jotem

  • 7. Data: 2011-06-14 13:16:20
    Od: grzech <s...@p...onet.pl>

    > Warto przeczytać:
    >
    > http://malzenstwo.wieszjak.pl/prawa-i-obowiazki-malz
    onkow/257483,Jakie-obowiazki-ma-opiekun-osoby-ubezwl
    asnowolnionej.html

    > jotem

    Według mnie nie warto, bo co nieco bzdurzą.

  • 8. Data: 2011-06-14 17:21:09
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@N...gazeta.pl>

    Przy okazji:
    Można ubezwłasnowolnić częściowo?
    Np. w przypadku osoby, u której tylko okresowo występują nawroty choroby?

    -----

  • 9. Data: 2011-06-14 21:15:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Jun 2011, ąćęłńóśźż wrote: