  • 1. Data: 2013-08-28 15:55:09
    Temat: Ubezpieczenie NFZ vs KK
    Od: m...@g...com

    W sąsiednim wątku dyskutowane jest jak skorzystać z "darmowej opieki zdrowotnej" a ja
    bym się na fali podpiął z pytaniem, które mnie nurtuje od jakiegoś czasu.

    Media od czasu do czasu donoszą o ludziach, których (cytuję) "NFZ skazuje na śmierć"
    przez odmowę finansowania jakiegoś leczenia/zabiegu itp..

    Jak to się ma do art. 160 kodeksu karnego - narażenie utraty życia lub zdrowia.

    Zacytuję dwa paragrafy.

    § 1. Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo
    ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    § 2. Jeżeli na sprawcy ciąży obowiązek opieki nad osobą narażoną na
    niebezpieczeństwo, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    W NFZ ktoś personalnie podejmuje decyzję o tym, że nie będzie finansowania. Czy taki
    ktoś w NFZ nie mógłby być oskarżony z tego artykułu KK?

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2013-08-28 16:01:15
    Temat: Re: Ubezpieczenie NFZ vs KK
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-08-28 15:55, m...@g...com pisze:
    > W NFZ ktoś personalnie podejmuje decyzję o tym, że nie będzie finansowania. Czy
    taki ktoś w NFZ nie mógłby być oskarżony z tego artykułu KK?

    Jakiś koszyk świadczeń musi być. W przeciwnym przypadku, przeznaczając
    na leczenie nieskończone środki, można przedłużać życie ludzkie w
    nieskończoność. Zatem państwowy system bez doktora Mengele (tego
    leczymy, tego nie) - istnieć nie może z definicji.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2013-08-28 17:51:52
    Od: m...@g...com

> [...]
    >
    > nieskończoność. Zatem państwowy system bez doktora Mengele (tego
    >
    > leczymy, tego nie) - istnieć nie może z definicji.

    Niby tak, ale czy życie ludzkie nie jest wartością najwyższą? :)
    Wiem.. utopia.
    Ale nie takie było moje pytanie. Czy w sytuacji gdy ktoś w NFZ podejmuje decyzję o
    tym, że tego Pana/tej Pani nie leczymy bo za drogo, to czy taka osoba mogłaby być
    pociągnięta do odpowiedzialności za narażenie tego Pana/Pani na utratę zdrowia lub
    życia z KK. Czytając paragrafy wydaje mi się, że podpada.

  • 4. Data: 2013-08-28 18:25:02
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 28.08.2013 17:51, m...@g...com pisze:
    > Niby tak, ale czy życie ludzkie nie jest wartością najwyższą?:)

    No i? Idziesz nad jeziorem zimą, dwa przeręble, w obu topią się ludzie,
    do każdego masz tak samo daleko, rzucasz się i ratujesz jednego, a
    drugiego tym samym skazujesz na śmierć. Proces i KK? Możliwości masz
    ograniczone i NFZ też ma je ograniczone. Do jednych dobiegną i wyciągną
    z przerębla, a do innych nie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 5. Data: 2013-08-28 21:54:37
    Od: m...@g...com

> [...]
    >
    > drugiego tym samym skazujesz na śmierć. Proces i KK? Możliwości masz
    >
    > ograniczone i NFZ też ma je ograniczone. Do jednych dobiegną i wyciągną

    Niby trafna analogia, ale nie do końca, bo ja jestem w stanie łatwo dowieść, że w
    opisanej sytuacji nie dałbym rady uratować obu osób.
    Mi chodzi o sytuację, gdy nie są wyczerpane wszystkie możliwe środki w tym kraju na
    ratowanie człowieka.
    Jakoś kasa na ratowanie banków i sponsorowanie różnych innych instytucji, które nie
    mają konstytucją niczego zagwarantowane, zawsze się znajdzie. Na premie, nagrody itp.
    (również w NFZecie) też jakoś kasy nie brakuje. No to albo konstytucja jest
    ważniejsza, albo wożenie limuzyną jakiegoś pierdzistołka i fotele po 16tyś. sztuka
    (ilu ludziom możnaby uratować za to życie?).
    Czy nie mogłoby być tak, że do momentu jak w tym kraju będzie chociaż jeden człowiek,
    dla którego zabraknie kasy na leczenie (które mu gwarantuje konstytucja) to na żadne
    zbytki kasy być nie może? Ja wiem.. zapytasz kto zdefiniuje te zbytki.. czy godziwe
    wynagrodzenie dla urzędnika to zbytek itd..

    Ale bez sensu chyba bić pianę bo z tematu lekko odpływamy.

  • 6. Data: 2013-08-29 08:46:23
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 28.08.2013 21:54, m...@g...com pisze:
    > Niby trafna analogia, ale nie do końca, bo ja jestem w stanie łatwo dowieść, że w
    opisanej sytuacji nie dałbym rady uratować obu osób.

    Oni też. Zapotrzebowanie jest większe niż podaż. Jest za mało medyków,
    za mało sprzętu, za mało pieniędzy na działania.

    > Mi chodzi o sytuację, gdy nie są wyczerpane wszystkie możliwe środki w tym kraju na
    ratowanie człowieka.

    Ale są wyczerpane.

    > Jakoś kasa na ratowanie banków i sponsorowanie różnych innych instytucji, które nie
    mają konstytucją niczego zagwarantowane, zawsze się znajdzie.

    No ciężko żebyś cały dzień siedział nad jeziorem czekając na topiących
    się. Czasami pójdziesz również na przyjęcie urodzinowe do babci i utopią
    się obaj.

    Zadaniem wspólnoty zwanej Państwo nie jest jedynie leczenie. To złożony
    mechanizm także działań edukacyjnych, gospodarczych itp. dla dobra całej
    wspólnoty. Upadek gospodarczy może być dla wspólnoty dużo większą
    tragedią niż śmierć jednego obywatela, bo po upadku gospodarczym umrze
    ich o wiele więcej. Nawet jeśli nie z głodu, to choćby dlatego, że po
    upadku gospodarczym środków na leczenie będzie ~0.

    > Na premie, nagrody itp. (również w NFZecie) też jakoś kasy nie brakuje.

    Oczywiście pomijam tu analizę tego, czy dane kwoty zostały przyznane
    zasadnie czy nie, to charytatywnie tego nikt nie obsłuży. Charytatywna
    akcja parafialna na rzecz leczenia pani Gryzeldy z kółka biblijnego może
    odbywać się bez kosztów obsługi (a raczej te koszty zostaną podarowane
    jako cichy wkład w akcję), ale w skali Państwa zarząd musi być. I w
    skali Państwa takie premie to kropelka... A jak zarząd nie będzie
    pracował albo będzie pracował źle (a ciężko wymagać, żeby ktoś przez 40
    lat pracował dla idei) to system się nie utrzyma.

    > No to albo konstytucja jest ważniejsza, albo wożenie limuzyną jakiegoś
    pierdzistołka i fotele po 16tyś. sztuka (ilu ludziom możnaby uratować za to życie?).

    ale fotele to MSZ a nie NFZ....

    > Czy nie mogłoby być tak, że do momentu jak w tym kraju będzie chociaż jeden
    człowiek, dla którego zabraknie kasy na leczenie (które mu gwarantuje konstytucja) to
    na żadne zbytki kasy być nie może?

    No to tak.... Tylko jak sam zauważasz:

    > Ja wiem.. zapytasz kto zdefiniuje te zbytki..

    Niestety obiektywna prawda nie istnieje. Dla celebrytki, która za
    pomachanie cyckiem w TV dostaje 30 tysięcy, krzesło za 16 to drobny
    wydatek, konieczny dla zdrowego siedzenia. A inny by temu urzędnikowi
    podłożył taboret.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2013-08-29 08:53:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Oni też. Zapotrzebowanie jest większe niż podaż. Jest za mało medyków,
    > za mało sprzętu, za mało pieniędzy na działania.

    Tak naprawdę brakuje tylko tego ostatniego.

    > Ale są wyczerpane.

    Są wyczerpane pieniądze. Ile razy się zdarzy, ze kogoś można leczyć, ale
    procedura nie przewiduje na przykład zastosowania określonego leku. W
    sumie nie ma w tym nic dziwnego, każdy podejmujący decyzję o leczeniu ma
    takie dylematy - czy sprzedać dom i pożyć rok dłużej, czy umrzeć
    wcześniej, a dom zostawić dzieciom. Tylko takie decyzje powinien
    podejmować sam zainteresowany, a nie Minister Choroby.

    > Zadaniem wspólnoty zwanej Państwo nie jest jedynie leczenie. To złożony

    Wykreśliłbym słowo "jedynie" i się zgadzam w 100%.

> [...]
    > ich o wiele więcej. Nawet jeśli nie z głodu, to choćby dlatego, że po
    > upadku gospodarczym środków na leczenie będzie ~0.

    Gospodarka bez państwa na pewno nie upadnie.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2013-08-29 14:59:54
    Od: m...@g...com

> [...]
    >
    > ich o wiele więcej. Nawet jeśli nie z głodu, to choćby dlatego, że po
    >
    > upadku gospodarczym środków na leczenie będzie ~0.

    Ja wiem, statystyka. A co byś powiedział, gdyby akurat twojemu dziecku nie dało się
    pomóc, a z drugiej strony co drugi dzień media atakują informacjami o bezsensownych
    zakupach, o marnotrawieniu pieniędzy w każdym możliwym miejscu. Powiedziałbyś, że w
    ten sposób rząd stymuluje wzrost gospodarczy?
    Nie jestem idealistą/marzycielem. Są chyba miejsca na świecie gdzie majątkiem
    wspólnym zarządza się po prostu racjonalnie, a gospodarkę stymuluje się przez niskie
    podatki i proste prawo. A nie przez wysokie podatki i wydawanie zebranych z podatków
    pieniędzy na nikomu niepotrzebne bzdety.

> [...]
    >
    > pracował albo będzie pracował źle (a ciężko wymagać, żeby ktoś przez 40
    >
    > lat pracował dla idei) to system się nie utrzyma.

    Sugerujesz, że obecnie zarząd NFZ pracuje dobrze i należą mu się te wszystkie
    limuzyny i inne gadżety? Czy sugerujesz tylko, że jak ich nie dostaną to się obrażą i
    sobie pójdą?

    pierdzistołka i fotele po 16tyś. sztuka (ilu ludziom możnaby uratować za to życie?).

    > ale fotele to MSZ a nie NFZ....

    Brzmi podobnie :D.
    To już pierdzistołkowi z MSZ nie musi być wstyd, że w jego kraju ludzie zdychają bo
    zabrakło te 50tyś. na leczenie, a on wydaje 320 tyś. na komplet stołków? Tak, wiem..
    kropelka w skali.

  • 9. Data: 2013-08-29 15:18:02
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-08-29 14:59, m...@g...com pisze:

> [...]
    > informacjami o bezsensownych zakupach, o marnotrawieniu pieniędzy
    > w każdym możliwym miejscu. Powiedziałbyś, że w ten sposób rząd

    Ale to odwracanie kota ogonem. Jedno to to, że rządzący mają wiecej niż
    jedno pole, którym powinni sie zajmować, drugie to to, jak powinni to
    robić.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 10. Data: 2013-08-29 16:42:38
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 29.08.2013 08:53, Liwiusz pisze:

    > Tak naprawdę brakuje tylko tego ostatniego.

    No pewnie tak, bo przy pieniądzach dążących do nieskończoności można
    zakupić odpowiednio dużo sprzętu oraz przekupić odpowiednio dużo ludzi,
    żeby zostali medykami. Ale problem deficytu jest ogólny, bo nawet
    prywatnie na rezonans (cena 550zł + 150 kontrast) się czeka miesiąc w
    Zabrzu. W środę jadę do Żor (40km) i tam faktycznie zrobią mi rezonans
    od ręki, ale muszę zapłacić 250zł za wizytę u medyka, żeby się wpisać (o
    ile mnie zakwalifikuje) do mniej więcej półrocznej kolejki na operację.
    Sama operacja w trybie prywatnym kosztuje 10tys.+

    > Są wyczerpane pieniądze.

    Ano o tym mowa.

> [...]
    > wcześniej, a dom zostawić dzieciom. Tylko takie decyzje powinien
    > podejmować sam zainteresowany, a nie Minister Choroby.

    No przecież Sam Zainteresowany może sobie, tak jak ja, zapłacić za
    badania a nawet za operację, jak go stać.

    > Wykreśliłbym słowo "jedynie" i się zgadzam w 100%.

    Ty to wykreśliłbyś wszystko z zadań Państwa zapewne. Na szczęście trochę
    leczenie jest, bo inaczej już bym dawno był martwy.

    > Gospodarka bez państwa na pewno nie upadnie.

    Upadnie upadnie. A raczej zmieni w masowe niewolnictwo i kilku panów.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek