  • 1. Data: 2009-06-30 05:44:03
    Temat: UMOWA O PRACE co powinna zawierac
    Od: "NZSNNW" <n...@o...pl>

    Nowa praca. Nowy pracodawca dla pracownika, nowy pracownik dla pracodawcy.

    Prszę o podpwoiedź:

    1. Kiedy powinna być wręczona umowa pracownikowi do zapoznania się i
    podpisania?
    Pierwszego dnia pracy, wczesniej, później?

    2. Co powina zawierać umowa? Jaki podstawowe informacje?
    Wielkość etetu? Wysokość świadcznia netto czy brutto? Czy powinny być podane
    terminy i formy wypłacania wynagrodzenia? Termin obowiązywania umowy, ważności?

    Proszę o podstawowe informacje dotyczące umowy między pracodawcą a pracobiorcą.

    Z góry dziękuję
    NZSNNW

  • 2. Data: 2009-06-30 06:58:19
    Temat: Re: UMOWA O PRACE co powinna zawierac
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 30 Jun 2009 07:44:03 +0200, NZSNNW napisał(a):

    > . Kiedy powinna być wręczona umowa pracownikowi do zapoznania się i
    > podpisania?
    > Pierwszego dnia pracy, wczesniej, później?

    Najpóźniej pierwszego dnia pracy. Oczywiście wcześniej muszą być wyniki
    badań wstępnych.

    > 2. Co powina zawierać umowa? Jaki podstawowe informacje? Wielkość etetu?
    > Wysokość świadcznia netto czy brutto? Czy powinny być podane terminy i
    > formy wypłacania wynagrodzenia? Termin obowiązywania umowy, ważności?

    Wszystko jest w kodeksie pracy. Wynagrodzenie w kwocie brutto. Termin
    wypłaty wynagrodzenia tylko jeśli nie ma regulaminu wynagradzania.

    Jest jeszcze informacja pracownicza, w której też pracodawca powinien
    parę rzeczy objaśnić.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [Reklama]: Potrzebny tani i dobry fotograf we Wrocławiu?

  • 3. Data: 2009-06-30 08:45:35
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 30 Jun 2009 06:58:19 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Najpóźniej pierwszego dnia pracy.

    W ciągu siedmiu dni od rozpoczęcia pracy ma być zawarta umowa w formie
    pisemnej.

  • 4. Data: 2009-06-30 08:46:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > W ciągu siedmiu dni od rozpoczęcia pracy ma być zawarta umowa w formie
    > pisemnej.

    Najpóźniej pierwszego dnia pracy.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-06-30 08:48:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Herald wrote:

    > W ciągu siedmiu dni od rozpoczęcia pracy ma być zawarta umowa w formie
    > pisemnej.

    Masz na to jakiś przepis?
    Czy inaczej interpretujesz art 29 par 2 i 3 KP

  • 6. Data: 2009-06-30 08:49:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    cef pisze:

    > Masz na to jakiś przepis?
    > Czy inaczej interpretujesz art 29 par 2 i 3 KP

    Pewnie ma jeszcze tekst kodeksu pracy sprzed kilku lat.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-06-30 08:54:27
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 30 Jun 2009 10:46:37 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Najpóźniej pierwszego dnia pracy.

    Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej,
    pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika,
    potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do rodzaju umowy oraz jej
    warunków. Potwierdzenie nie oznacza Umowy.

  • 8. Data: 2009-06-30 09:02:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do rodzaju umowy oraz jej
    > warunków. Potwierdzenie nie oznacza Umowy.

    A skąd zatem wynika Twój 7-dniowy termin?

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-06-30 09:09:01
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 30 Jun 2009 11:02:34 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > A skąd zatem wynika Twój 7-dniowy termin?

    Rzeczywiście, pisałem z głowy (czyli z niczego) i coś takiego było
    drzewiej. Nie mniej 7 dniowy okres od podjęcia pracy dotyczy tych dupereli
    z art. 29 §3.
    Ale przyznasz jednak że Umowa o Prace nie musi być zawarta w formie
    pisemnej w pierwszym dniu pracy - prawda? Wystarczy na ten dzień
    potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia dotyczące tej umowy.

  • 10. Data: 2009-06-30 09:25:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > pisemnej w pierwszym dniu pracy - prawda? Wystarczy na ten dzień
    > potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia dotyczące tej umowy.

    Teoretycznie masz rację. W praktyce jest tak, że albo się dostaje
    umowę na piśmie, albo nie ma się nic, bawet umowy ustnej. Tym samym
    jeśli ktoś się pyta, czy pracując pierwszy dzień może nie mieć umowy, to
    odpowiedź twierdząca nie jest w pełni poprawna z praktycznego punktu
    widzenia.

    Podejrzewam, że nie ma wielu "pedantów prawnych", którzy chcąc być w
    zgodzie z KP pierwszego dnia dają warunki na piśmie, jeśli nie zdążyli
    zawrzeć umowy pisemnej. W praktyce albo ktoś jest bardzo legalny, i
    podpisuje umowę przed rozpoczęciem pracy, albo ma to gdzieś i nie
    zawiera żadnej umowy, a tym bardziej nie potwierdza jej warunków na
    piśmie, a odpowiednią - antydatowaną - umowę strony zawierają później.

    --
    Liwiusz