  • 1. Data: 2008-05-20 17:50:41
    Temat: Tryb uproszczony (kpk) i 3-osobowy skład orzekający(?)
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    W postepowaniu z oskarżenia prywatnego (pomówienie) gdzie jestem
    oskarżony nie stawiłem się na rozprawę (jednak złożyłem wcześniej
    usprawiedliwienie - jak sie okazuje nie uwzględnione).
    Sędzia zadecydowała, że przesłucha świadka pod mojąnieobecność.
    Z kpk wynika, że jest to możlwie w trybie uproszczonym. I w
    postępowaniach z oskarżenia prywatnego nawet przewidziany jest tryb
    uproszczcony (art. 480), jednak równocześnie art. 476 wskazuje że w
    tym trybie sąd rozpoznaje jednoosobowo, tutaj są trzy osoby (sędzia i
    dwóch ławników).
    W takim razie jaki to tryb?

    Być może istotne sązmiany w kpk, sprawa została wytoczona w 2003 roku,
    jednak zaczęła się toczyć przed obecnym sądem w 2006 (taka sygnatura -
    wcześniej sprawa wędrowała od sądu do sądu). Czy na tej podstawie
    można dojść w jakim trybie rozponzawana jest sprawa? I wobec tego czy
    sedzia mogła przeprowadzić przesłuchanie swiadka pod nieobecność
    oskarżonego.

  • 2. Data: 2008-05-20 19:36:40
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    AmtoPm pisze:
> [...]
    > uproszczcony (art. 480), jednak równocześnie art. 476 wskazuje że w
    > tym trybie sąd rozpoznaje jednoosobowo, tutaj są trzy osoby (sędzia i

    jeśli przewód sądowy rozpoczął się przed lipcem 2007 roku to będzie
    skład ławniczy

    > W takim razie jaki to tryb?

    z oskarżenia prywatnego do którego stosuje się przepis o uproszczonym

    mogła
    zresztą w trybie zwyczajnym też może

    KG

  • 3. Data: 2008-05-20 20:09:23
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    On 20 Maj, 21:36, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

> [...]
    > skład ławniczy

    > z oskarżenia prywatnego do którego stosuje się przepis o uproszczonym

    Dzięki za odpowiedź, czyli pomimo, że orzekają 3 osoby to jest to
    postępowanie uproszczone.

    W takim razie dlaczego zawiadomienie na rozprawę mówi o
    "stawiennictwie osobistym obowiązkowym"?
    Ponadto w Pouczeniu jest mowa tylko o tym, że
    1.oskarżony może być doprowadzony jeśli się nie stawi bez
    usprawiedliwienia
    2. informowanie o zmianach adresu
    3. z powodu choroby usprawiedliwione niestawiennictwo wymaga
    zaświadczenia uprawnionego lekarza

    Takie wezwanie tylko wprowadza w błąd oskarżonego, w pouczeniu powinna
    być informacja, że pod nieobecność oskarżonego może być kontynuowana
    przebieg rozprawy. A takiej informacji nie ma.
    mam pytanie czy takie pouczenie w przypadku postępowania w trybie
    uproszczonym powinno być na wezwaniu.

    W istocie okazuje się że stawiennictwo oskarżonego nie jest
    obowiązkowe, co więcej sankcją za nieusprawiedliwione niestawiennictwo
    nie jest doprowadzenie prze policję na rozprawę, a kontynuacja
    postępowania bez oskarżonego (moim zdaniem ta druga sankcja jest
    bardziej istotna bo wpływa na wynik postępowania) . Stąd pytanie o
    zawartość pouczenia.

  • 4. Data: 2008-05-22 00:30:08
    Od: j...@g...com

    On 20 Maj, 22:09, AmtoPm <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > postępowania bez oskarżonego (moim zdaniem ta druga sankcja jest
    > bardziej istotna bo wpływa na wynik postępowania) . Stąd pytanie o

    fakt, że w obu postępowaniach może być prowadzona rozprawa bez
    oskarżonego, czyli na każdym wezwaniu na rozprawę w pouczeniu powinna
    byc taka informacja a nie informacja tylko o mozliwości doprowadzenia
    w przypadku neusprawiedliwionej nieobecności

  • 5. Data: 2008-05-22 07:16:26
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

> [...]
    > postępowania bez oskarżonego (moim zdaniem ta druga sankcja jest
    > bardziej istotna bo wpływa na wynik postępowania) . Stąd pytanie o

    fakt, że także w postępowaniu zwyczajnym rozprawa może być bez udziału
    oskarżonego.
    Czy jednak w pouczeniu nie powinno być takiej informacji, sankcja
    polegajaca na prowadzeniu postępowania bez oskarżonego może być
    bardziej dotkliwa niż doprowadzenie, bo w istocie ogranicza prawo do
    obrony oskarżonego.

    Czyli na wezwaniach w obu rodzajach postępowań powinn być takie
    pouczenie (?)