  • 11. Data: 2008-06-28 08:28:25
    Temat: Re: Troche ogórkowo - Nieodpłatnie wypełniam ankiete, czy powinienem zaplacic podatek?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jun 2008, januszek wrote:

    > Pytanie do prawnikow, o ktorych pisales: A nie mozna ich bylo im
    > wyprzedac za 1 zl szt?

    Nie, ponieważ stanowią "podmiot powiązany".
    Nieważne czy miałeś na myśli pracowników :) czy prawników.
    Prawdopodobnie takie przypadki miewają miejsce i prawdopodobnie nikt się
    nie czepia, ale rownie prawdopodobnie dokonujący takiej sprzedaży starają
    się dochować *prawnej* formalności, de facto onchodząc przepisy, na
    przykład organizując przetarg nieograniczony o którym nikt nie wie poza
    zainteresowanymi :>

    Natomiast nie jest prawdą, że nie można ich było sprzedać: należało
    sprzedaż je na allegro na zwykłej aukcji "od 1 zł" podmiotom obcym.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-06-28 08:33:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jun 2008, Robert Sadłowski wrote:

    > Twierdze natomiast ze dokonanie legalnej darowizny w tym kraju czesto
    > graniczy z absurdem, bo IMHO absurdem jest juz koniecznosc wyceny przedmiotu
    > przez licencjonowanego rzeczoznawce,

    IMO nie ma takiej potrzeby.
    Możesz wskazać przepis, który nakazuje tak zrobić?
    To już IMO tylko nadinterpretacja "zabezpieczających się na wszystkie
    strony" może spowodować :]

    > wartosc darowanego przedmiotu, a nie np. na podstawie opinii typu:
    >
    > "Na aukcji xxxxyyyzz wystawiono przedmiot w opcji "KUP TERAZ= 50 PLN" o
    > porownywalnych parametrach technicznych".

    Mi się wydaje, że pomieszałeś dwie rzeczy :)
    Sprzedaż W OGÓLE ze sprzedażą dla podmiotów powiązanych, czyli
    pracowników, wspólników i innych takich.

    W tym drugim przypadku, *jeśli w rachubę wchodzi VAT*, to wedle brzmienia
    aktualnej ustawy i mojej wiedzy żadna możliwość wyceny nie wchodzi
    w rachubę - trzeba oddać cały odliczony kiedykolwiek (tj. zarówno przy
    zakupie jak i modernizacjach takiego kompa) VAT i tyle.

    Trzeba było te kompy wystawić na allegro i już :]
    Przy darowaniu szkole *też* nie ma VATu - jest odrębny zapis w ustawie!

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-06-28 08:42:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Nie.

    Kiedy tak :[
    Bzdura na kółkach, ale w odróżnieniu od przepisów od darowizn, kiedy
    to podarowanie drobnej *rzeczy* lub *prawa* (już istniejącego, "gotowego"
    majątku) jest zwolnienie (do 1000 zł w przeciągu 5 lat), dla *usług*
    w dowolnej formie przepisy zwolnienia nie przewidują.
    Potencjalnych podatników chronią prawdopodobnie do spóły trudne
    dowodzenie takich zachowań, zdrowy rozsądek urzędników (jednak)
    działających NIEZGODNIE z przepisami, być może również strach przed
    linczem :> a na koniec prawdopodobienstwo ze sąd by sprawę umorzył
    ze względu na małą szkodliwość społeczną (a w zasadzie ujemną
    szkodliwość :]).
    Niestety Sejm wziął i napisał co napisał :(

    Co do różnicy miedzy darowizną a usługą to mi się podoba przykład
    ze zdjęciem: jak ktoś pójdzie do znajomych na imprezę (wesela nie
    wyłączając) i podejmie się *robić zdjęcia*, to mamy problem
    z podatkami.
    Jak ktoś ale sam od siebie przyjdzie, zrobi zdjęcia i je podaruje
    (nieważne, czy "utwór" w rozumieniu prawa majątkowego czy tylko
    gotowe odbitki), to do 1000 zł nie ma sprawy, jest legalnie.
    Nie tłumaczcie mi że coś tu stoi na głowie ;)

    > Zgodnie z interpretacja jednego z US, ktory nakazal piekarzowi zaplacic VAT
    > za rozdawany chleb.

    Ale ów US zajął się tylko drugą stroną umowy i to w przypadku, kiedy
    w rachubę wchodził VAT!

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-07-01 11:06:05
    Od: "Robert Sadłowski" <nospam_rsad@nospam_zak.com.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości

> [...]
    > w rachubę - trzeba oddać cały odliczony kiedykolwiek (tj. zarówno przy
    > zakupie jak i modernizacjach takiego kompa) VAT i tyle.

    A to, to juz kompletna paranoja.
    12 lat temu taki zestaw (PC-et + monitor) na firmowym osprzecie (HP-Vectra)
    kosztowal np. 2000 PLN (*10.000 denominacja). 22 % Vatu od wartości
    ksiegowej zakupu znacznie przekracza wartość tego przedmiotu dzisiaj.

    Pzdr
    Rowert