  • 1. Data: 2002-03-21 20:21:38
    Temat: Testament - pytanie
    Od: "Slawek" <s...@i...pl>

    Witam Wszystkich.

    Mam problem polegajacy natym, ze babcia mojej zony posiada
    mieszkanie komunalne, ktore obecnie gmina udostepnia do
    wykupienia za 15% wartosci. Glownym najemca jest babcia, a
    prawowitym padkobierca jej corka, czyli moja tesciowa :-(
    Chcemy wplacic pieniadze i wykupic lokal, ktory po wpisaniu
    do ksiegi wieczytej babcia bedzie mogla podarowac wnuczce.
    Do czasu wpisu do ksiegi moze uplynac okolo 2 lat (tak mnie
    poinformowano), a w tym czasie moze sie wiele wydarzyc.
    Rowniez babcia moze pod wplywem presji lub blizej nie opisanych
    powodow zmienic zmiar i kasa przepadnie. Rozwiazaniem jest
    sporzadzenie na okres przejsciowy testamentu. Problem w tym,
    ze zalezy mi na tym aby w testamencie byl zapis, iz jakiekolwiek
    zmiany decyzji w kwestii prawa do lokalu nie mogly byc podejmowane
    bez zgody mojej zony.
    Prosze zatem o udzielenie mi informacji, czy istnieja rozne formy
    testamentow notarialnych ? Czy mozna zastrzec mozliwosc
    dokonywania zmian jedynie za zgoda osoby, ktora prawnie jest
    juz wlascicielem ? Czy wogole jest jakies zabezpieczenie w tym
    przypadku ?
    Bardzo dziekuje za odpowiedzi.
    Pozdrawiam Slawek
    s...@i...pl

  • 2. Data: 2002-03-21 22:12:01
    Temat: Re: Testament - pytanie
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 21 Mar 2002, Slawek wrote:

> [...]
    > ze zalezy mi na tym aby w testamencie byl zapis, iz jakiekolwiek
    > zmiany decyzji w kwestii prawa do lokalu nie mogly byc podejmowane

    Testament zawiera rozporządzenia skuteczne z chwilą śmierci spadkodawcy,
    a nie gdy tenże jeszcze żyje. Zatem zakaz przekształcania prawa do lokalu
    (w postaci polecenia) możnaby wyegzekwować jedynie od spadkobierców, a nie
    czekających na spadek.

    > Prosze zatem o udzielenie mi informacji, czy istnieja rozne formy
    > testamentow notarialnych ?

    Raczej czy istnieją różne formy postanowień - nie, bo celem testamentu
    jest rozporządzenie majątkiem, a nie uregulowanie sytuacji bieżącej. Z
    podobnych powodów nie można powolać spadkobiercy pod warunkiem ani z
    zastrzeżeniem terminu (art. 962 KC).

    > Czy mozna zastrzec mozliwosc dokonywania zmian jedynie za zgoda osoby,
    > ktora prawnie jest juz wlascicielem ? Czy wogole jest jakies
    > zabezpieczenie w tym przypadku ?

    Najprościej zawrzeć z babcią umowę dożywocia pod warunkiem zawieszającym -
    skuteczną od momentu przekształcenia lokalu we własność.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-03-21 22:36:25
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    Ile ta Babcia ma lat , prawie ją uśmierciłeś

    "Czy mozna zastrzec mozliwosc
    > dokonywania zmian jedynie za zgoda osoby, ktora prawnie jest
    > juz wlascicielem ?

    Jakim właścicielem ? Wykupiono to mieszkanie ? Powołanie do spadku po
    babci będzie odbywało się na mocy ustawy lub testamentu . Babcia czyli jak
    dobrze rozumiem to matka twojej teściowej może wydziedziczyć córkę i w
    testamencie ( art. 945 par. 1 k.c określa zdarzenia ,które powodują
    nieważność testamentu ) mieszkanie przekazać prawnuczce . Wydziedziczenie
    art. 1008 k. c - tu spadkodawca może pozbawić zstępnych , małżonka i
    rodziców zachowku z powodu określonego w w/w art.

    -dziedziczenie testamentowe art. 926 par.1k.c
    - testament holograficzny art. 949 k.c
    - testament notarialny art. 950 k.c
    - testament allograficzny art. 951 k.c
    Sandra