  • 1. Data: 2002-03-21 18:35:12
    Temat: wspólnota mieszkaniowa
    Od: "Aleksander Grzebyta" <N...@t...com.pl>

    Witam !

    Wprowadziłem się do mojego nowego :) własnościowego mieszkania. W akcie
    notarialnym był zapis, że wyrażam zgodę aby pierwszym zarządcą nieruchomości
    została spólka "taka a taka" (Prezes jest znajomym developera). W tej chwili
    przyszło pismo z którego wynika że spólka ta działa jako "Zarząd Wspólnoty
    Mieszkaniowej Właścicieli Niewruchomości". Wygląda na to, że chcą mieć
    komitywę : developer-spólka zarządzająca-wspólnota mieszkańców. Nie było
    żadnych wyborów ani zawiązania się wspólnoty mieszkańców.

    Powołują się na DZ U. nr 80 poz 903 z 2000 roku - dopiero to zassałem i będę
    czytał.

    Proszę o rady jak zorganizować wspólnotę aby miała ona osobowość prawną i
    mogła stanowić dobrą opozycję wobec montującej się kliki.

    Mam też pytanie: o jakim funduszu remontowym może być mowa jeśli budynek
    jest dopiero oddany do użytku - jek cois się psuje to trzeba korzytać z
    gwarancji lub rękojmi na budynek a nie z funduszu remotowego.

    Czy aby przprowadzić takie sprawy potrzebny jest adwokat czy wystarczy
    notariusz. Kto brał w czyms takim udział ?

    pozdr Olek

  • 2. Data: 2002-03-21 19:47:38
    Temat: Re: wspólnota mieszkaniowa
    Od: "Axel" <a...@p...NO_SPAM.com>

> [...]
    >
    > Proszę o rady jak zorganizować wspólnotę aby miała ona osobowość prawną i
    > mogła stanowić dobrą opozycję wobec montującej się kliki.

    Jest b. dobra strona Rzeczpospolitej ze wzorami pism dla Wspolnot:
    www.rp.pl/prawo

    Pozdrawiam i zycze sukcesow

    Beata

  • 3. Data: 2002-03-22 11:10:51
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Aleksander Grzebyta:

> [...]
    > developer-spólka zarządzająca-wspólnota mieszkańców. Nie było
    > żadnych wyborów ani zawiązania się wspólnoty mieszkańców.

    Przede wszystkim zapoznać się z ustawą o własności lokali (uwl).
    Czytać też:
    http://www.wm.info.pl/
    http://www.rp.pl/prawo/doc/Wspolnota/spis_tresci.htm
    http://www.jelonki-ogrod.n-s.pl/subpage.php3?p=2
    http://www.cofund.org.pl/khf/pub03.htm
    http://www.krakow.pl/WK/PL/samorzad/wspolnoty/wspoln
    oty.htm
    (Uwaga na nowelizację uwl z 2000 roku, niektóre teksty odnoszą się do
    starszej wersji uwl)

    Jak dokładnie brzmi sformułowanie w akcie notarialnym o "pierwszym
    zarządcy nieruchomości"? Trzeba pamiętać, że przed wyodrębnieniem lokali
    aktami notarialnymi, ich właścicielem był developer, w związku z czym
    miał wolną rękę w decydowaniu o sposobie zarządzania. Sposób zarządu
    nieruchomością wspólną określony w pierwszym akcie notarialnym, odnosić
    się będzie do wszystkich pozostałych (art. 18 ust. 2 uwl), a do jego
    zmiany trzeba uchwały właścicieli lokali, zaprotokołowanej przez
    notariusza (art. 18 ust.3 uwl). Przy złej woli developera rozbicie
    takiego układu może trochę potrwać, bo formalnie do powstania własności
    lokalu niezbędny jest wpis do księgi wieczystej (art.7 ust. 2 uwl), co w
    dużych miastach może trwać miesiącami (w praktyce zazwyczaj nikt tego
    nie pilnuje, bo przecież wspólnota musi działać, ale można się tego
    czepić).

    > Proszę o rady jak zorganizować wspólnotę aby miała ona osobowość
    > prawną i mogła stanowić dobrą opozycję wobec montującej się kliki.

    Porozumieć się najpierw z sąsiadami. Jeżeli nie uda się zebrać
    właścicieli lokali dysponujących większością udziałów (z wyj.
    szczególnych from liczenia głosów określonych w art. 23 uwl), to będzie
    to trudne. Jeżeli firma zarządzająca działa ewidentnie na szkodę
    wspólnoty, to pozostaje droga sądowa (art. 24-26 uwl).

    W praktyce w nowych budynkach znaczna części właścicieli nie za bardzo
    interesuje się sprawami wspólnoty (szczególnie, jeśli sami tam nie
    mieszkają, tylko wynajmują komu innemu), chyba że zarządca przegina z
    kosztami.

> [...]
    > budynek jest dopiero oddany do użytku - jek cois się psuje to trzeba
    > korzytać z gwarancji lub rękojmi na budynek a nie z funduszu

    Warto mieć jakieś pieniądze w funduszu remontowym na zapas, bo jak
    będzie potrzeba ich wydania (np. konieczność jakiegoś remontu ze względu
    na dewastację, czego gwarancja nie obejmuje), to trudno je będzie szybko
    zebrać. Poza tym gwarancja też szybko się skończy (zwykle 2 lata?).
    Wykorzystanie środków z funduszu remontowego wymaga uchwały właścicieli
    lokali, a nie dowolnej decyzji zarządu (nie potrafię jednak podać teraz
    podstawy prawnej).

    MWK
    --
    Marek Kuchciak, Wrocław m...@w...home.pl