  • 1. Data: 2009-10-13 20:51:55
    Temat: TP chce wpuścić kable w grunt - umowa
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Na pewnej wsi TP chce zlikwidować słupy telefoniczne a kable wpuścić w
    ziemię. Z właścicielami działek (w większości rolnych) chcą podpisać
    umowę o treści, którą wklejam poniżej.
    Pytanie do osób mających jakiekolwiek pojęcie w tej tematyce: Czy
    poniższa umowa zawiera jakieś pułapki dla właściciela (oprócz
    "nieodpłatności)? Jak dla mnie absolutnie nie do przyjęcia jest §6, bo
    jak można zrzekać się roszczenia, które jeszcze nie powstało?

    §1
    Właściciel zezwala TP S.A. na nieodpłatne instalowanie na terenie wyżej
    wymienionej działki na głębokości około 1 m., sieci telekomunikacyjnej
    wraz z obiektami ochronnymi, zgodnie z opracowywanym projektem i
    załącznikiem graficznym, z którymi Właściciel zapoznał się oraz wyraża
    zgodę na nieodpłatną eksploatację i konserwację urządzeń
    telekomunikacyjnych, i ewentualne usuwanie awarii oraz umieszczenie
    tabliczek informacyjnych o urządzeniach.
    §2
    W ramach niniejszej umowy TP S.A. zobowiązuje się do przywrócenia terenu
    do stanu pierwotnego oraz do zapłaty odszkodowania za ewentualne straty
    w uprawach, przy czym odszkodowanie wypłacane będzie wg wyceny
    uprawnionego rzeczoznawcy powołanego na koszt TP S.A. w terminie 2
    miesięcy od zakończenia inwestycji. O terminie rozpoczęcie robót
    Właściciel zostanie powiadomiony z tygodniowym wyprzedzeniem.
    §3
    Właściciel działki może prowadzić roboty budowlane z ingerencją w grunt
    do głębokości 0,5 m bez uzgadniania tych robót z TP S.A., w obrębie pasa
    gruntu o szerokości 2m z wybudowaną siecią telekomunikacyjną, za
    wyjątkiem wznoszenia budynków i budowli w rozumieniu Prawa Budowlanego.
    §4
    W przypadku podjęcia przez Właściciela działek budowy (w rozumieniu art.
    3 pkt. 6 Ustawy z dnia 07.07.1994r. - Prawo Budowlane), która koliduje z
    siecią telefoniczną, TP S.A. zobowiązuje się do jej przełożenia na
    terenie powyższej działki na własny koszt, które umożliwi bezkolizyjne
    prowadzenie budowy.
    §5
    Umowę zawiera się na czas nieokreślony. Wszelkie zmiany niniejszej umowy
    wymagają formy pisemnej w postaci aneksu podpisanego przez obydwie
    strony pod rygorem nieważności.
    §6
    Zawarcie i wykonanie niniejszej umowy wyczerpuje wszelkie roszczenia
    Właściciela z tytułu korzystania przez TP S.A. z jego nieruchomości.

  • 2. Data: 2009-10-13 21:15:33
    Temat: Re: TP chce wpuścić kable w grunt - umowa
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    wombi wrote:

> [...]
    > telekomunikacyjnych, i ewentualne usuwanie awarii oraz umieszczenie
    > tabliczek informacyjnych o urządzeniach.

    ewentualna konserwacja, usuwanie awarii oznacza zgode na wjazd i
    rozkopanie tego jeszcze raz w przyszłosci.
    o dowlnej porze, dowolną ilość razy

> [...]
    > miesięcy od zakończenia inwestycji. O terminie rozpoczęcie robót
    > Właściciel zostanie powiadomiony z tygodniowym wyprzedzeniem.

    ich rzeczoznawca, czyli wyceni ci straty na 5 zl.
    Niedogodnosci zwiazanych z wiecznie rozkopanym ogrodkiem pod nosem, juz
    cie nie wyceni bo to nie strata.

    A moze konkretna kwota za kazdy dzien, a nie wycena strat.

    czy to uwzglednia straty rowniez w przyszlosci zwiaznane z konserwacją i
    usuwaniem awarii zdefiniowanych w par 1

> [...]
    > siecią telefoniczną, TP S.A. zobowiązuje się do jej przełożenia na
    > terenie powyższej działki na własny koszt, które umożliwi bezkolizyjne

    ha ha ha,

    to ze sie zobowiazuje to nie znaczy ze to zrobi.

    po pierwsze
    a) może sie nie dac przelozyc, i powiedzą, że chcieliby, ale sie nie da
    b) po drugie nie jest napisane kiedy do zrobią (moze w nastepnej
    pieciolatce, jak uwzglednia to w projekcie)
    c) po trzecie nie napisali co jak sie zobowiaza a jednak nie zrobia,
    zrobia za 5 lat, albo nei da sie zrobic.

    $4a
    O ile TP sa nie wykona prac okreslonych w par 4 w terminie x miesiecy
    od powiadomienia ich o robotach okresl w par $, TPSA wyplaci xxx
    złotych za kazdy miesiac opoznienia w wykonaniu prac.
    W przypadku niewykonania prac okres w par 4 w ciagu yyy miesiecy,
    wlasiciel ma prawo do rozpoczecia budowy i zniszczenia instalacji TPSA
    jesli zajdzie taka koniecznosc.
    TPSa z tego tytulu nie bedzie miala prawa roscic sobire zadnych odszkodowan.

  • 3. Data: 2009-10-13 21:16:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wombi" <w...@o...eu> napisał w wiadomości

    Umowa, jak umowa. TP SA prowadzi sieć pod ziemię po polu, więc faktycznie
    użytkownikowi działki rolnej niewiele to przeszkadza. Stąd też brak
    odpłatności. Oczywiście możesz się nie zgodzić, ale sadzę, że wynegocjować
    odpłatności Ci się nie uda. Albo TP SA po prostu zmieni bieg linii albo
    zrezygnuje z przebudowy.

  • 4. Data: 2009-10-13 22:11:28
    Od: kuba <p...@o...pl>

    wombi pisze:
> [...]

    > Zawarcie i wykonanie niniejszej umowy wyczerpuje wszelkie roszczenia
    > Właściciela z tytułu korzystania przez TP S.A. z jego nieruchomości.

    Ciekawa jest sama istota tego zapisu. Moim zdaniem nie wolno tej kwestii
    upraszczać do "zrzeczenia się roszczenia". Taka instytucja ogólna nie
    istnieje. Można mówić np. o zrzeczeniu się ograniczonego prawa
    rzeczowego. Jeśli mówimy o zrzeczeniu się roszczenia w sensie
    wierzytelności, to realizuje się to przez zwolnienie z długu. Podobnie
    jak tobie, wydaje mi się, że nie można zwolnić z długu przyszłego -
    nieistniejącego. Zwolnienie takie wywiera bowiem bezpośredni skutek
    polegający na zgaśnięciu stosunku prawnego, który przecież nie istnieje.

    Z drugiej strony, dlaczego nie dopuścić zobowiązania, że x nie będzie
    dochodził jakichkolwiek roszczeń związanych z danym stosunkiem prawnym,
    choćby były one potencjalne (albo nawet z jakimś abstrakcyjnym
    stosunkiem prawnym, mogącym kiedyś powstać). Oczywiście trzeba mieć na
    uwadze, żeby nie dopuścić się nieważności czynności prawnej, np. w
    przypadku wyłączenia z góry roszczeń ex delicto, których wyłączyć nie wolno.

    Ja właśnie w ten sposób rozumiałbym ten paragraf 6. I faktycznie jest on
    bardzo szeroko sformułowany i niebezpieczny dla podpisujących umowę.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 5. Data: 2009-10-14 08:40:28
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 13 Oct 2009 16:15:33 -0500, witek napisał(a):

    > ewentualna konserwacja, usuwanie awarii oznacza zgode na wjazd i
    > rozkopanie tego jeszcze raz w przyszłosci.
    > o dowlnej porze, dowolną ilość razy

    Oraz ułożenie nowych linii, magistrali, nawet na całej szerokości działki
    :)
    I do tego nie będą musieli więcej uzyskiwać zgody na "wejście w teren"!
    Ale jaja...... tak wykorzystującej właściciela gruntu "oferty umowy" nie
    widziałem.
    Ale tez jej treść pozbawia Cię w zasadzie zrobienie czegokolwiek z tą
    działką.
    Nie licz że uzyskasz PnB w przypadku odrolnienia działki, bo będziesz
    musiał na swój koszt przebudować kable tepsiane.
    Takiej umowy bym nie podpisał w życiu!
    Pogonić łachy w cztery strony.

  • 6. Data: 2009-10-14 18:10:32
    Od: wombi <w...@o...eu>

    kuba pisze:

> [...]
    > nieistniejącego. Zwolnienie takie wywiera bowiem bezpośredni skutek
    > polegający na zgaśnięciu stosunku prawnego, który przecież nie istnieje.

    Rozumiem, że na myśli masz prawo materialne, bo już w formalnym można
    zrzec sie roszczenia procesowego (Art. 203. § 1 k.p.c.)

> [...]
    > uwadze, żeby nie dopuścić się nieważności czynności prawnej, np. w
    > przypadku wyłączenia z góry roszczeń ex delicto, których wyłączyć nie

    Wyraźny przepis co do odpowiedzialności kontraktowej np. w art.11 ustawy
    z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

  • 7. Data: 2009-10-15 07:26:02
    Od: kuba <p...@o...pl>

    wombi pisze:

    > Rozumiem, że na myśli masz prawo materialne

    Jak najbardziej.

    > Wyraźny przepis co do odpowiedzialności kontraktowej np. w art.11 ustawy
    > z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

    No to jest przykład podpadania pod art. 58 KC, taki jak ja podałem z
    tymi deliktami. Natomiast nie ma on przecież nic wspólnego ze sprawą,
    którą opisałeś, więc dalej uważam, że takie zobowiązanie będzie
    dopuszczalne.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 8. Data: 2009-10-15 08:00:14
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu>

    kuba pisze:

> [...]
    > tymi deliktami. Natomiast nie ma on przecież nic wspólnego ze sprawą,
    > którą opisałeś, więc dalej uważam, że takie zobowiązanie będzie

    Pisząc o sprzedaży konsumenckiej chciałem tylko wskazać, że w ramach
    odpowiedzialności ex contractu istnieją fragmentaryczne uregulowania,
    które wprost zakazują "zrzekania się roszczenia" na przyszłość. W żadnym
    razie nie chodziło mi o to, że przepisy o sprzedaży konsumenckiej
    miałyby zastosowanie do tej umowy :).

  • 9. Data: 2009-10-15 12:17:34
    Od: Stachna <s...@g...com>

    On 13 Paź, 22:51, wombi <w...@o...eu> wrote:
> [...]
    > telekomunikacyjnych, i ewentualne usuwanie awarii oraz umieszczenie
    > tabliczek informacyjnych o urządzeniach.

    poza wjazdami jeżeli nastąpią zmiany - co to są obiekty ochronne i
    tabliczki
    później postawią studzienkę zabiorą 4m2 a do studzienki dowalą obiekt
    ochronny w formie płotu
    3x3 m

    nie podpisywać chyba że straty przez niezależnego rzeczoznawcę - każda
    modyfikacja odrębnej umowy i aneksu,

    ew. niezamierzone uszkodzenia naprawiane na koszt dzierżawcy czyli jak
    przejedziesz za głeboko pługiem to niech się martwi TPSA.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-10-15 20:58:04
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Herald pisze:

    > Pogonić łachy w cztery strony.

    Zgadzam sie :)
    Tyle, że jeszcze znalazłem coś takiego:

    Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne

    Art. 140. 1. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest
    obowiązany umożliwić operatorom oraz podmiotom, o których mowa w art. 4
    pkt 1, 2, 4, 5 i 8, instalowanie na nieruchomości urządzeń
    telekomunikacyjnych, przeprowadzanie linii kablowych pod, na albo nad
    nieruchomością oraz umieszczanie tabliczek informacyjnych o
    urządzeniach, a także ich eksploatację i konserwację, jeżeli nie
    uniemożliwia to racjonalnego korzystania z nieruchomości.
    2. Warunki korzystania z nieruchomości przez operatora ustala się w
    umowie, która powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia
    przez operatora o jej zawarcie.
    3. Korzystanie z nieruchomości, o której mowa w ust. 1, jest odpłatne,
    chyba że linia lub urządzenia telekomunikacyjne służą zapewnianiu
    telekomunikacji właścicielowi lub użytkownikowi nieruchomości, na ich
    wniosek.
    4. Jeżeli strony nie zawrą umowy w terminie, stosuje się przepisy art.
    124 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.
    U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, ). Prezes UKE może występować w
    postępowaniu spornym na prawach strony. Do Prezesa UKE stosuje się
    przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące prokuratora.
    5. Jeżeli nieruchomość stanowi przedmiot użytkowania, najmu, dzierżawy
    lub trwałego zarządu, przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.