  • 1. Data: 2002-02-03 11:13:43
    Temat: TESTAMENT
    Od: "BEATRIS" <b...@t...pl>

    Mam nadzieje ze bedziecie potrafi mi pomoc i odpowiecie na moje pytania. ale
    zanim je zdadam kilka slow wyjasnienia.
    Dziadek mial bedac kawalerem syna. Potem ozenil sie i z tego mazenswta mial
    corke1, corke2, corke3. Rozwiadol sie i zwiazal z kobieta2 ktora miala
    corke4. Zwiazek ten byl formalny. Po smierci kobiety2 dziadek sprzedal
    samochod i bedac pelen wladz umyslowych przeprowadzil wpraw w sadzie na
    ktorej nie podal corki3 i corki 4. Gdy cala sprawa sie zakonczyla zrobil akt
    darowizny mieszkania na wnuczke. Potem zyl w konkubinacie.
    Dziadek niedawno zmarl.
    PYTANIA:
    1. Po ilu dniach od smierci nalezy ujawnic testament?
    2. Czy testament sporzadzony tylko w obecnosci lekarki i pielegniarki jest
    wazny? Czy nalezy go uprawomocnic w sadzie??
    3. Czy pielegniarka i lekarka, ktore caly czas przebywaja w domu konkubiny
    moga byc swiadkami testamentu??
    4. Czy 6 tygodni po smierci dziadka jest jakas wazna data?
    5. Czy corka3 nieujeta w testamencie moze byc swiadkiem??
    6. Czy testament sporzadzony w obecnosci owej lekarki, pielegniarki i corki3
    jest wazny jesli jeszcze jedna z nich go sporzadzala?
    7. Jak dlugo corka4 moze roscic prawa do spadku po swojej matce i czy ma
    prawa do spadku po dziadku (maz matki)?

  • 2. Data: 2002-02-03 12:49:40
    Temat: Re: TESTAMENT
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 3 Feb 2002, BEATRIS wrote:

    > samochod i bedac pelen wladz umyslowych przeprowadzil wpraw w sadzie na
    > ktorej nie podal corki3 i corki 4.

    Czy mam przez to rozumieć że spisał testament, w którym te córki wyłączył
    od dziedziczenia?

    > 1. Po ilu dniach od smierci nalezy ujawnic testament?

    Na wezwanie sądu, albo przy składaniu wniosku, jeśli posiada go
    wnioskodawca. Ponieważ spadkobierca może chcieć odrzucić spadek, rozsądną
    granicą wszczęcia postępowania spadkowego jest 6 miesięcy od dowiedzenia
    się o śmierci spadkodawcy.

    > 2. Czy testament sporzadzony tylko w obecnosci lekarki i pielegniarki jest
    > wazny? Czy nalezy go uprawomocnic w sadzie??

    Oczywiście że tak. Testamentów zresztą nie przechowuje się w sądzie, tylko
    ewentualnie u notariusza, ale to tylko dla bezpieczeństwa.

    > 3. Czy pielegniarka i lekarka, ktore caly czas przebywaja w domu konkubiny
    > moga byc swiadkami testamentu??

    Testament pisemny nie wymaga świadków, a ustny z kolei wymaga ich trzech
    (albo dwóch jeśli spisuje go osoba wymieniona w art. 951 ust. 1 KC). Poza
    tym do świadczenia wymagany jest podpis na testamencie, który sporządza ta
    osoba lub jeden ze świadków.

    > 4. Czy 6 tygodni po smierci dziadka jest jakas wazna data?

    Chyba 6 miesięcy? Trzeba w tym czasie złożyć oświadczenie o przyjęciu lub
    odrzuceniu spadku.

    > 5. Czy corka3 nieujeta w testamencie moze byc swiadkiem??

    Świadkiem testamentu może być każdy z wyjątkiem osób wymienionych w art.
    956 KC, oraz osób dla której testament przewiduje korzyść (także zapis),
    jak również ich krewnych, powinowatych oraz przysposobiających/ionych (art.
    957).

    > 6. Czy testament sporzadzony w obecnosci owej lekarki, pielegniarki i corki3
    > jest wazny jesli jeszcze jedna z nich go sporzadzala?

    Tak, o ile zachowano formę testamentu ustnego (spisanie oświadczenia
    spadkodawcy razem z miejscem i datą jego złożenia + podpisy świadków i
    spadkodawcy (jeśli może się podpisać)).

    > 7. Jak dlugo corka4 moze roscic prawa do spadku po swojej matce i czy ma
    > prawa do spadku po dziadku (maz matki)?

    Rozumiem że sytuacja wygląda tak:

    - córka1 i córka2 są spadkobierczyniami testamentowymi
    - córka3, córka4 oraz syn (z nieformalnego związku) mają roszczenie o
    zachowek
    - kobieta1, o ile jeszcze żyje, może się domagać zachowku (jako
    eskmałżonek), o ile nie orzeczono rozwodu z jej winy, a pozostali
    spadkobiercy nie sprzeciwią się temu w ciągu roku od otwarcia spadku.

    Oczywiście nie mają prawa do zachowku osoby wydziedziczone w testamencie
    oraz osoby które nie są krewnymi spadkodawcy (choćby przez brak sądowego
    uznania dziecka). Jeśli którekolwiek ze zstępnych nie żyje, jego udział
    (albo zachowek) przypada w częściach równych jego zstępnym.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-02-03 17:02:01
    Od: "BEATRIS" <b...@t...pl>

    1.Czy mam przez to rozumieć że spisał testament, w którym te córki wyłączył
    od dziedziczenia?
    Niestety nie, wowczas odbyla sie sprawa o podzielenie czesci majatku
    kobiety2 na ktorej dziadek nieujawnil corki3 i corki 4 a pozostale dzieci
    zrzekly sie prawa do spadku po niej na rzecz dziadka w konsekwecji stal sie
    prawowitym wlascicielem calosci majatku. 1 pazdziernika zostal spisany akt
    darowizny mieszkania na wnuczke a samochod dziadek sprzedal w tydzien po
    smieci kobiety2.
    Czy w chwili obecnej obie te corki maja prawo do jakies czesci po niej (od
    postanowienia sadu minel rok)?

    Przepraszam ze pytam raz jeszcze ale chce miec jasnosc w tej sprawie.
    2. Testament niby posiada konkubina i nie chce go narazie ujawnic dopiero po
    6 tygodniach. Czy ma do tego prawo??

    3. Testament zostal napisany na zwyklej kartce przy piegniarce, lekarce i
    corce3. Czy na postawie tego papierkiu mozna zostac przeprowadzony podzial
    majatku czy musi sie to odbyc po rozprawie sadowej???
    Tym bardziej ze zostal sporzadzony w 14 dni przed smiercia dziadka kiedy
    dziadek juz nie wstawal z lozka byl pod wplywem silnych srodkow
    usmiezajacych bol [miedzy innymi morfiny].

    4. Czy pozostaje wazny testament jesli zawiera kilka niescislosci typu:
    - jest w nim mowa o mieszkaniu ktorego nie byl juz wlascicielem
    - ze zyl w konkubinacie ponad 2 lata co jest nieprada bo dopiero 6 miesiecy?

  • 4. Data: 2002-02-03 17:33:21
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 3 Feb 2002, BEATRIS wrote:

    Zatem nikt nie został wyłączony od dziedziczenia?

    > Niestety nie, wowczas odbyla sie sprawa o podzielenie czesci majatku
    > kobiety2 na ktorej dziadek nieujawnil corki3 i corki 4 a pozostale dzieci

    Dziedziczenie ustawowe, jak rozumiem?

    > Czy w chwili obecnej obie te corki maja prawo do jakies czesci po niej (od
    > postanowienia sadu minel rok)?

    Pominięte córki mogą żądać zmiany lub uchylenia postanowienia spadkowego
    (art. 579), jeśli wykażą swój interes prawny (czyli odpowiednie
    pokrewieństwo ze spadkodawcą przy jednoczesnym braku testamentu).

    > 2. Testament niby posiada konkubina i nie chce go narazie ujawnic dopiero po
    > 6 tygodniach. Czy ma do tego prawo??

    Nie, osoba u której znajduje się testament, powinna go złożyć w sądzie
    spadku (wg. ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy) gdy tylko dowie
    się o śmierci - art. 646 KPC, a już na pewno na wezwanie sądu spowodowane
    wnioskiem osoby zainteresowanej. Na opornego posiadacza sąd może nałożyć
    grzywnę do 5000 zł.

    > 3. Testament zostal napisany na zwyklej kartce przy piegniarce, lekarce i
    > corce3. Czy na postawie tego papierkiu mozna zostac przeprowadzony podzial
    > majatku czy musi sie to odbyc po rozprawie sadowej???

    Podział nie musi się odbywać w sądzie, a stwierdzenie nabycia spadku nie
    jest równoznaczne z przyznaniem konkretnych przedmiotów majątkowych
    spadkobiercom (pomijając zapisy).

    > Tym bardziej ze zostal sporzadzony w 14 dni przed smiercia dziadka kiedy
    > dziadek juz nie wstawal z lozka byl pod wplywem silnych srodkow
    > usmiezajacych bol [miedzy innymi morfiny].

    Może więc powstać wątpliwość czy dziadek był w stanie pozwalającym na
    świadome wyrażenie woli. Jeśli nie, testament jest nieważny tak samo jak
    każde inne oświadczenie woli złożone w takich warunkach (art. 945 ust. 1
    KC w zw. z art. 82).

    > 4. Czy pozostaje wazny testament jesli zawiera kilka niescislosci typu:

    Testament powinien być tak tłumaczony, aby uwzględnić jak najpełniejsze
    urzeczywistnienie woli spadkodawcy. Postanowienia które opierają się na
    błędnym mniemaniu spadkodawcy nie wpływają na ważność całości, chyba że
    bez nich testament w ogóle nie zostałby sporządzony (np. błąd co do
    pokrewieństwa ze spadkobiercą testamentowym).

    > - jest w nim mowa o mieszkaniu ktorego nie byl juz wlascicielem

    Wtedy nie może nim rozporządzać.

    > - ze zyl w konkubinacie ponad 2 lata co jest nieprada bo dopiero 6
    > miesiecy?

    Długość konkubinatu nie ma znaczenia (ponieważ konkubenci i tak nie
    dziedziczą z ustawy).

  • 5. Data: 2002-02-03 22:09:01
    Od: "BEATRIS" <b...@t...pl>

    Serdecznie ci dziekuje rozwiales kilka moich watpliwosci.

    Pozdrawiam

    Beatris