  • 1. Data: 2005-06-09 10:43:00
    Temat: Szkolenia w okresie probnym
    Od: georgino <h...@j...bez.trzymanki.pl>

    Witam,

    Mam pytanie co do szkolen w okresie probnym,
    zwiazane z kwestia prawna rowniez - stad crosspost na dwie grupy.

    Znajoma niebawem rozpocznie prace w pewnej firmie,
    gdzie na start bedzie musiala przejsc jaskies szkolenia
    (SAP itp), z tego co wnioskuje sa to szkolenia niezbedne
    do pracy w firmie (choc wiadomo rowniez podnoszace kwalifikacje).

    Czy w takim razie firma, ktora zatrudnia pracownika
    na okres probny 3 miesiecy, moze wreczyc mu takze lojalke
    wymagajaca 3 letniej wspolpracy lub zwrotu kosztow szkolen w przypadku
    wypowiedzenia umowy o prace (z winy pracownika zapewne)?

    Moze byc to troche dziwne bo niejako te 3 miesiace probne dotycza obu
    stron - pracodawca probuje pracownika i vice versa.
    Jesli pracownik stwierdzi, ze jednak nie podoba mu sie praca w firmie i
    nie powstanie nowa umowa zadowalajaca obie strony
    po uplywe okresu probnego, to co?

    Wiem, ze sporo informacji moge znalezc w Dz.U.1993 nr 103 poz. 472
    (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
    dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji
    zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych).
    Niestety ta pozycja jest niedostepna w serwisie Sejmowym,
    moze wie ktos jak to zdobyc w sieci albo poza nia - najlepiej bezplatnie
    lub np. pay-by-SMS.

    Z gory bardzo dziekuje za wszelkie komentarze do tej sprawy,

    Georgino

  • 2. Data: 2005-06-09 11:26:50
    Temat: Re: Szkolenia w okresie probnym
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    georgino napisał(a):

> [...]
    > wymagajaca 3 letniej wspolpracy lub zwrotu kosztow szkolen w przypadku
    > wypowiedzenia umowy o prace (z winy pracownika zapewne)?

    Może zawrzeć z pracownikiem umowę w tym zakresie. Dokładana treść w
    rozporządzeniu o którym piszesz.

> [...]
    > Jesli pracownik stwierdzi, ze jednak nie podoba mu sie praca w firmie i
    > nie powstanie nowa umowa zadowalajaca obie strony

    To wtedy nic bo pracownik *nie wypowie* umowy, tylko umowa ulegnie
    rozwiązaniu z mocy prawa na skutek upływu okresu próbnego.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-06-09 11:37:56
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 09 Jun 2005 13:26:50 +0200, Johnson <j...@n...pl> napisał:

    > To wtedy nic bo pracownik *nie wypowie* umowy, tylko umowa ulegnie
    > rozwiązaniu z mocy prawa na skutek upływu okresu próbnego.

    Ja bym jednak dokladnie sprawdzil tresc umowy, bo moga byc w niej wpisane
    restrykcje w zwiazku z nierozpoczeciem pracy (nowa umowa) po okresie
    probnym.

  • 4. Data: 2005-06-09 11:45:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    krzysztofsf napisał(a):

    > Ja bym jednak dokladnie sprawdzil tresc umowy, bo moga byc w niej
    > wpisane restrykcje w zwiazku z nierozpoczeciem pracy (nowa umowa) po
    > okresie probnym.

    Tylko że taka umowa będzie nieważna, gdyż jest sprzeczna z paragrafem 6
    rozporządzenia o którym mówił autor wątku i ogólnym zasadamami prawa pracy.

  • 5. Data: 2005-06-09 12:11:31
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 09 Jun 2005 13:45:43 +0200, Johnson <j...@n...pl> napisał:

    > Tylko że taka umowa będzie nieważna, gdyż jest sprzeczna z paragrafem 6
    > rozporządzenia o którym mówił autor wątku i ogólnym zasadamami prawa
    > pracy.

    Faktycznie, jak pisal zalozyciel watku, w necie trudno znalezc
    (przynajmniej na bezplatnych serwisach) tresc tego rozporzadzenia.
    Nie znajac jej, ciezko mi dywagowac na temat ewentualnych furtek
    niebezpiecznych dla pracownika. Swoja droga, jesli nowy pracownik ma byc
    poddany kosztownemu szkoleniu, to jesli firma chce miec pewnosc, ze po
    przeszkoleniu nie ucieknie niepodpisujac kolejnej umowy, to logiczniejsze
    byloby danie krotkiego 2-tygodniowego okresy probnego na ogolne
    rozpoznanie pracownika i potem podpisanie juz dluzszej lub bezterminowej
    umowy, w trakcie ktorej odbyloby sie szkolenie.
    Albo firma jest bardzo pewna korzystnosci swoich warunkow zatrudnienia,
    albo jednak zanlazla jakies zabezpieczenie (ewentualnie faktycznie moze
    bazowac, na nieznajomosci tych przepisow przez pracownika).

  • 6. Data: 2005-06-09 16:17:41
    Od: Wwa <w...@n...pl>

    georgino napisał(a):
> [...]
    > wymagajaca 3 letniej wspolpracy lub zwrotu kosztow szkolen w przypadku
    > wypowiedzenia umowy o prace (z winy pracownika zapewne)?

    A ską wiesz, że pierwsza umowa będzie tylko na 3 miesiące?
    Przecież pracodawca może przygotować umowę na dłuższy okres
    np. na 3 lata.
    Wwa

  • 7. Data: 2005-06-09 16:38:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Wwa napisał(a):

    > A ską wiesz, że pierwsza umowa będzie tylko na 3 miesiące?
    > Przecież pracodawca może przygotować umowę na dłuższy okres
    > np. na 3 lata.

    Okres próbny może być max trzymiesięczny.

  • 8. Data: 2005-06-09 16:41:54
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Johnson [Thu, 09 Jun 2005 18:38:43 +0200]:

    > Okres próbny może być max trzymiesięczny.

    Ale pierwsza umowa niekoniecznie musi byc na okres probny.
    Moze byc po prostu umowa na czas okreslony i tyle.

    Kira

  • 9. Data: 2005-06-09 16:44:48
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Kira napisał(a):

    > Ale pierwsza umowa niekoniecznie musi byc na okres probny.
    > Moze byc po prostu umowa na czas okreslony i tyle.

    A czytali pierwszy post w wątku? O czym tam mowa?

  • 10. Data: 2005-06-09 18:25:41
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "georgino" <h...@j...bez.trzymanki.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wymagajaca 3 letniej wspolpracy lub zwrotu kosztow szkolen w przypadku
    > wypowiedzenia umowy o prace (z winy pracownika zapewne)?

    Moze - nie moze - sprawdz ceny szkolen s SAP'a - przestaniesz sie dziwic
    dlaczego pracodawca tak stawia sprawe.

> [...]
    > Jesli pracownik stwierdzi, ze jednak nie podoba mu sie praca w firmie i
    > nie powstanie nowa umowa zadowalajaca obie strony

    To zwroci koszty szkolenia. Nie chce ryzykowac zwrotu kosztow? Niech szuka
    innej pracy.

    > Wiem, ze sporo informacji moge znalezc w Dz.U.1993 nr 103 poz. 472
    > (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki
    Socjalnej z
> [...]
    > Niestety ta pozycja jest niedostepna w serwisie Sejmowym,
    > moze wie ktos jak to zdobyc w sieci albo poza nia - najlepiej bezplatnie

    Nawet jezeli uda sie niezaplacic, to po dupie dostana :
    a) osoby aktualnie zatrudnione w tej firmie
    b) osoby chcace sie w niej zatrudnic po przegranej (przez firme) sprawie.

    sz.