  • 1. Data: 2015-12-06 01:15:16
    Temat: Światła Skandynawskie w Polsce
    Od: PlaMa <m...@w...pel>

    Cześć,

    zadałem na pl.misc.samochody pytanie dotyczące świateł skandynawskich i
    nie jestem cięgle pewien ich legalności.

    O co chodzi?

    W Ford Focus mk2 istnieje prosta możliwość (jeden przełącznik i dwa
    bezpieczniki) włączyć funkcję "świateł skandynawskich". Polegają one na
    tym, że przy odpaleniu stacyjki już na punkt 2 włączają się światła
    mijania z 70% normalnej mocy a światła postojowe i oświetlenia tablicy
    pozostają wyłączone.

    Od razu zwrócono mi uwagę, że podważa to rozporządzenie nakazujące
    działanie świateł mijania razem ze światłami pozycyjnymi i podświetlenia
    tablicy (rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków
    technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Par. 13
    pkt 2) i jako takie kwalifikuje się na mandat a może i na zabranie DR i
    lawetę.

    Niemniej na forum dotyczącym Focusa, użytkownicy bronią tego rozwiązania
    następującymi argumentami:

    > Zgodnie z zapisami "Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji
    Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w
    odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej", światło
    realizujące wiele funkcji może mieć oznaczenie homologacyjne dla funkcji głównej i
    nie musi mieć oznaczenia homolagocyjnego dla innych funkcji - pod warunkiem, że
    realizuje je zgodnie z podanym Regulaminem.

    > Toteż światła mijania w funkcji świateł dziennych - po ograniczeniu mocy do ok
    70-80% - są w pełni zgodne z zapisami Regulaminu dotyczącymi DRL i są absolutnie
    legalne w Polsce i każdym innym kraju UE. I nie muszą mieć żadnych napisów "RL"!

    > Poza tym - zgodnie z zapisami Regulaminu świecenie wraz z DRL świateł pozycyjnych i
    oświetlenia tablicy rejestracyjnej oraz kokpitu jest JEDYNIE DOPUSZCZALNE dla
    samochodów zarejestrowanych przed 01.01.2010 i NIE JEST DOZWOLONE dla samochodów
    rejestrowanych po raz pierwszy po tej dacie. Oznacza to, że dowolny samochód (także
    rejestrowany wcześniej), jeśli posiada prawidłowe DRL może nie mieć innych świateł
    włączonych - bo taki stan prawny jest stanem podstawowym.

    oraz

    > przepisy są jasne i Policja nie ma prawa karać za włączenie świateł mijania w
    funkcji świateł dziennych pod warunkiem, że ich intensywność świecenia jest
    ograniczona do wymaganego przepisam poziomu (w naszym przypadku za pomocą
    przewidzianego fabrycznie drutu oporowego) i zastosowania żarówek zgodnych ze
    specyfikacją na reflektorze.

    > Dla porządku linki Regulaminów dla wszytkich:
    > To jest Regulamin 48
    > http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:PL:PD
    >
    > a to Regulamin 87:
    > http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0068:PL:PD
    >
    > Ten drugi Regulamin też jest ważny. Obydwa obowiązują bezwzględnie w Polsce.
    >
    > A tu jest kluczowy cytat z Regulaminu 87:
    >
    > 5.1.2. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie
    sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów stanowiących załączniki do
    Porozumienia z 1958 r., można zastosować jeden międzynarodowy znak homologacji,
    jednakże pod warunkiem, że takie światła nie są zespolone, połączone lub wzajemnie
    sprzężone ze światłem lub światłami niespełniającymi przepisów któregokolwiek z tych
    regulaminów.

    > Czyli - jeśli DRL zrealizowany za pomocą świateł mijania jest zgodny z wymogami
    dotyczącymi DRL, to znak homologacyjny RL nie jest wymagany. Wystarczy znak
    homologacyjny świateł mijania

    Odpowiedzią na to był tekst Tomasza Pyry z pms:

> [...]
    > Tylko tyle.
    >
    > Jednak nie oznacza to, że na dowolnej lampie bez symbolu RL wolno
    > użytkownikowi uruchomić sobie funkcjonalność DRL.
    > Byłoby to legalne tylko w przypadku lamp które zostały homologowane z
    > funkcją DRL.
    > A te lampy które taką funkcję spełniają fabrycznie zawsze widziałem że
    > symbol RL miały, czyli wygląda na to, że producenci nie korzystają z
    > możliwości nieumieszczenia znaku RL.
    >
    > I owszem okazuje się że jest to teoretycznie możliwe że lampy do DRL nie
    > będą mieć znaku RL, ale praktycznie sądzę że może to być zjawisko

    Przyznam się, że nie wiem co o tym myśleć. Mogę używać za dnia tych
    świateł czy też nie mogę?

    Co Wy na to?

  • 2. Data: 2015-12-06 10:09:37
    Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "PlaMa" <m...@w...pel> wrote in message
    > Co Wy na to?

    ja tam nie wiem

    ale poswiecil bym godzinke i kilkadziesiat zlotych na zamontowanie
    ledow zeby uniknac kopania sie z koniem w czasie kontroli czy
    przegladu a przedewszystkim (o ile ten samochod ma taki problem)
    uniknac wypalania sie odblysnikow

    kiedys tez tak mialem ale zrezygnowalem kiedy okazalo sie ze
    lcm3 w e39 po aktywacji skandynawskich nie gasil mi swiatel
    zarowek po wylaczeniu silnika (z kluczykiem zostawionym w stacyjce)
    tak jak robil to bez tej funkcji

    takie moje 0,03pln

    --
    http://db.org.pl/

  • 3. Data: 2015-12-06 11:42:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06-12-15 o 01:15, PlaMa pisze:

> [...]
    > tym, że przy odpaleniu stacyjki już na punkt 2 włączają się światła
    > mijania z 70% normalnej mocy a światła postojowe i oświetlenia tablicy

    Ale jak sam zauważyłeś konieczna jest zmiana bezpieczników i
    przełącznika. Co do zasady, jeśli diagnosta albo kontrola drogowa to
    wykryje, to jest podstawa do mandatu i zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

  • 4. Data: 2015-12-06 12:00:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik m4rkiz m...@m...od.wujka.na.g.com ...

> [...]
    > lcm3 w e39 po aktywacji skandynawskich nie gasil mi swiatel
    > zarowek po wylaczeniu silnika (z kluczykiem zostawionym w stacyjce)

    Dobre ledy to jednak wydatek w granicach 150zł minimum.
    Ponoc...

  • 5. Data: 2015-12-06 12:59:37
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Pamiętaj, że urodziłes się w kraju, w którym każdy, kto się dorwie do władzy
    (przykładowo zostanie Srażnikiem Wiejskim lub panietką na poczcie) bedzie
    się starał zrównać Cię z trawą.
    Ostatnio podziwiałem dwuosobowy patrol SM czekający pod blokiem 1,5 godziny
    w środku nocy na przyjazd holownika do odholowania pojazdu (droga prywatna,
    nie publiczna). W międzyczasie parę awantur mieszkańców (m.in. pani zeszła w
    papilotach), że środku nocy nie mogą spać lecz funduje im się hałas.
    Srażnik przyznał z rozbrajającą szczrością "Panie, jak on odjedzie zanim
    przyjedzie holownik, to będę w plecy 1000 zł" (to był dostawczak większy od
    osobowego) - mam nagrane jakby co.

    -----

  • 6. Data: 2015-12-06 13:52:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06-12-15 o 12:59, ????? pisze:

> [...]
    > przyjedzie holownik, to będę w plecy 1000 zł" (to był dostawczak większy od

    I ów patrol by dodać sobie otuchy śpiewał patriotyczne pieśni czy
    szczękał oporządzeniem, że czekając na holownika powodował tyle hałasu,
    że aż "pani w papilotach" spać nie mogła? Bo mnie to okrutnie
    zaintrygowało.

  • 7. Data: 2015-12-06 14:10:52
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Budzik"

    Dobre ledy to jednak wydatek w granicach 150zł minimum.
    Ponoc...
    ---
    A te za 20zł to myślisz zepsute są ?

  • 8. Data: 2015-12-06 16:00:33
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik re r...@r...invalid ...

    > A te za 20zł to myślisz zepsute są ?

    Nie tak od razu.
    Ale myślisz ze podziała to porządnie dłużej niz rok?
    Widoczne też to średnio a to już jednak jakiś element bezpieczenstwa.

  • 9. Data: 2015-12-06 18:00:53
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "re" napisał w wiadomości grup
    > A te za 20zł to myślisz zepsute są ?

    Te za 20zł są widoczne z odległości 3m, połowa się nie świeci i nie gasną po
    zapaleniu świateł mijania.
    Policjanci powinni zabierać dowody rejestracyjne za te gówna montowane na
    samochodach.

  • 10. Data: 2015-12-06 21:35:05
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik qwerty q...@p...fm ...

    > Te za 20zł są widoczne z odległości 3m, połowa się nie świeci i nie
    > gasną po zapaleniu świateł mijania.

    To czy gasną czy nie to akurat nie zalezy od swiateł a od tego jak są
    podłączone.