  • 1. Data: 2015-12-05 23:04:00
    Temat: Wyłudzenie VAT. O co chodzi?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W wątku "ostatni .... zgasi światło" wraca temat wyłudzenia VAT.
    Objaśnijcie mi, o co w tym chodzi.
    Przykładowy Robert L. wystawia fakturę za usługę, której nie było.
    Kupujący odlicza VAT, Robert L. VAT nie płaci. To proste.

    Ale jakby to wyglądało w sytuacji, gdy Robert L. zapłaci VAT i PIT?
    Kupujący odlicza VAT i zalicza fakturę w KUP. Robert L. zapłaci podatki,
    ale usługi nie ma. Co wtedy z zapłaconymi podatkami? Czy zwrócą je temu
    Robertowi L., czy zaliczą na poczet kary, jaką zapewne dostanie, czy
    jakoś inaczej?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-12-05 23:08:25
    Temat: Re: Wyłudzenie VAT. O co chodzi?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05-12-15 o 23:04, Jacek pisze:
> [...]
    > ale usługi nie ma. Co wtedy z zapłaconymi podatkami? Czy zwrócą je temu
    > Robertowi L., czy zaliczą na poczet kary, jaką zapewne dostanie, czy

    Zakładając, że urzędowo zostanie ustalone, ze faktura była fikcyjna, to
    obydwaj przedsiębiorcy korygują podatek i płacą grzywny. W tym wypadku
    rzekomy usługodawca ma zwrot podatku.

  • 3. Data: 2015-12-05 23:25:40
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Pominąłeś, czy kupujący usługę zapłacił za nią sprzedającemu.
    BTW coś się zmienia od 1.I.2016

    -----

  • 4. Data: 2015-12-05 23:41:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Zakładając, że urzędowo zostanie ustalone, ze faktura była fikcyjna, to
    > obydwaj przedsiębiorcy korygują podatek i płacą grzywny. W tym wypadku
    > rzekomy usługodawca ma zwrot podatku.

    Dla sprzedającego to nie wykonanie usługi, tylko wystawienie faktury
    jest podstawą do uiszczenia podatku, więc on niczego nie koryguje w
    podatku, skoro fv była (art. 108).

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2015-12-06 02:01:28
    Od: Sonn <x...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-05 o 23:25, ????? pisze:
    > Pominąłeś, czy kupujący usługę zapłacił za nią sprzedającemu.
    > BTW coś się zmienia od 1.I.2016

    A co to ma do rzeczy. Podstawą naliczenia VAT jest faktura a nie czy
    Jasiu zapłacił Zbyszkowi.

    I naucz się jak należy odpisywać w usenecie matole.

    --
    Sonn

  • 6. Data: 2015-12-06 19:06:15
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 06.12.2015 o 02:01, Sonn pisze:

    > A co to ma do rzeczy. Podstawą naliczenia VAT jest faktura a nie czy
    > Jasiu zapłacił Zbyszkowi.

    Na szczęście ma - istnieje coś takiego jak metoda kasowa dla małych
    podatników gdzie zobowiązanie do zapłacenia VAT powstaje po zapłacie,
    jednocześnie dopóki nie zapłacą nie mogą odliczyć.
    I ten sposób powinien obowiązywać wszystkich.

  • 7. Data: 2015-12-06 19:17:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-06 o 19:06, MK pisze:

> [...]
    > jednocześnie dopóki nie zapłacą nie mogą odliczyć.
    > I ten sposób powinien obowiązywać wszystkich.

    Ci podatnicy nie rozliczali się metodą kasową.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2015-12-06 21:21:16
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 06.12.2015 o 19:17, Liwiusz pisze:

    > Ci podatnicy nie rozliczali się metodą kasową.

    Powyższe rozważania są raczej ogólne.

  • 9. Data: 2015-12-06 22:06:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 5 Dec 2015 23:04:00 +0100, Jacek
    <k...@a...com> wrote:
> [...]
    temu
    > Robertowi L., czy zaliczą na poczet kary, jaką zapewne dostanie,

    Czyżbyś świadczył usługi informatyczne?;)

    Jeśli usługi de facto nie było to zależy jak bardzo kontrolerzy chcą
    się przyp.. Z reguły jest tak, że jeśli podatki zapłacone a cena
    usługi rażąco nie odbiega od ceny rynkowej to się czepiać nie będą.
    Jeśli oprócz faktur masz dodatkowe argumenty np. raporty
    zdawczo-odbiorcze to jesteś w stanie uwiarygodnić usługę. Gdy cena
    jest podejrzanie wysoka mogą podejrzewać wyprowadzanie kasy ze spółki
    usługobiorcy, zaczną mocniej węszyć i może być cyrk.
    Miałem przy kontroli przypadek, że zażądali dokładnego opisu co było
    wykonywane.
    Szczególnie trzeba uważać, gdy takie faktury są wystawiane przez
    osoby powiązane kapitałowo między nabywcą usługi a jej dostawcą, np.
    współaściciel sp zoo ma też działalność gosp. która dostarcza do
    własnej spółki usługi, nie wolno w takim przypadku być jednocześnie w
    spółce zatrudnionym, bo to proszenie się o problemy.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-12-07 10:38:12
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Dec 2015, MK wrote:

> [...]
    > nie zapłacą nie mogą odliczyć.
    > I ten sposób powinien obowiązywać wszystkich.

    Ale ponieważ nie obowiązuje, rzeczony Zbyszek mówi rzeczonemu Jankowi
    "ponieważ to jest komplikacja dla księgowości (bo jest) to my sobie
    poszukamy innego podwykonawcy".

    pzdr, Gotfryd