  • 1. Data: 2005-10-03 09:02:29
    Temat: Stop wariatom medialnym!
    Od: "GT" <g...@c...op.pl>

    Lublin dnia 30.09.2005

    Grzegorz T.
    Lublin

    Prokuratura Stołeczna
    Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa

    Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna z siedzibą przy Alei Jana
    Pawła II 24 jest autorem kampanii medialnej pod nazwą: "Stop wariatom
    drogowym!". Łamie ona przepisy Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego z dnia
    19 sierpnia 1994 roku, a mianowicie:
    Art.2 p.1 - jest anty promocją zdrowia psychicznego i nie zapobiega
    zaburzeniom psychicznym, a wprost przeciwnie - może spowodować wzrost
    częstości ich występowania.
    Art.2 p.3 - nie kształtuje wobec osób z zaburzeniami psychicznymi
    właściwych postaw społecznych, takich jak zrozumienie, tolerancja,
    życzliwość a także nie zapobiega ich dyskryminacji.
    Art.4.2. p.7 - nie uwzględnia zagadnienia zdrowia psychicznego w
    działalności publicznych środków masowego przekazu i to szczególnie w
    programach radiowych i telewizyjnych.
    Art.53 - podaje lekarzom oraz innym organom właściwym do wykonywania w/w
    Ustawy informację o występujących u innej osoby objawach zaburzeń
    psychicznych, wiedząc, że informacje te są nieprawdziwe.
    Dodatkowo kampania PZU S.A. jest pogwałceniem "Zasad ochrony osób z chorobą
    psychiczną oraz rozwoju opieki nad zdrowiem psychicznym" przyjętych przez
    Zgromadzenie Ogólne ONZ w deklaracji nr 46/119 z dnia 17 grudnia 1991 r.
    Zasada nr 4, stanowi, iż:
    p.1. Stwierdzenie czy dana osoba ma chorobę psychiczną powinno zapadać w
    zgodzie z akceptowanymi międzynarodowymi standardami medycznymi.
    p.2. Stwierdzenie choroby psychicznej nigdy nie powinno być podejmowane na
    bazie statusu politycznego, ekonomicznego czy socjalnego lub też
    przynależności do określonej grupy kulturowej, rasowej lub religijnej a
    także z jakiegokolwiek powodu nie mającego bezpośredniego związku ze stanem
    zdrowia psychicznego.
    p.3. Żaden konflikt rodzinny lub zawodowy, a także nie konformistyczny
    stosunek do wartości moralnych, socjalnych, kulturalnych lub politycznych
    oraz wierzeń religijnych uznawanych w środowisku danej osoby, nigdy nie może
    być decydującym czynnikiem służącym zdiagnozowaniu choroby psychicznej.
    p.5. Żadna osoba lub autorytet nie może określać ani wskazywać nikogo jako
    osoby chorej psychicznie z wyjątkiem przypadków mających bezpośredni związek
    z chorobą psychiczną lub skutkami choroby psychicznej.
    Nazwa kampanii "Stop wariatom drogowym!" jest wieloznaczna. Może ona
    oznaczać:
    - propagowanie szkodliwej społecznie postawy zrównującej łamanie przepisów
    drogowych z istnieniem u kierowców zaburzeń psychicznych; tym samym uwalnia
    ich od odpowiedzialności - osoba chora psychicznie nie jest winna temu, że
    choruje; z pewnością wielu polskich kierowców poczuło się urażonych
    przypisywaniem im potencjalnych zaburzeń psychicznych, nawet w stanie
    uśpienia
    - propagowanie szkodliwej społecznie postawy poprzez utrwalanie stereotypu
    osoby chorej psychicznie w potocznym słowie "wariat"
    - dyskryminowanie osób chorych psychicznie w ruchu drogowym - hasło "Stop
    wariatom drogowym!" osoby te mogą odczytać jako "Zakaz prowadzenia pojazdów
    mechanicznych dla osób chorych psychicznie".

    z poważaniem

  • 2. Data: 2005-10-03 09:05:46
    Temat: Stop przestępcom medialnym!
    Od: "GT" <g...@c...op.pl>

    Stop przestępcom medialnym!

    Przepraszam, nie powinienem posługiwać się językiem, który piętnuję.

    GT

  • 3. Data: 2005-10-03 09:40:39
    Temat: Re: Stop wariatom medialnym!
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "GT" <g...@c...op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Art.2 p.1 - jest anty promocją zdrowia psychicznego i nie zapobiega
    > zaburzeniom psychicznym, a wprost przeciwnie - może spowodować wzrost

    Zjezdzaj TROLU!!
    Jak ktos nie rozumie przekazu reklamy, ktory IMO jest w tym akurat wypadku
    bardzo dobry to w ogole nie powinien wlaczac TV lub komputera.

    To samo tyczy sie wypowiedzi Walesy ktory mial w tym wypadku racje

    Jacek

  • 4. Data: 2005-10-03 10:20:40
    Od: "czarny" <c...@e...pl>

    > To samo tyczy sie wypowiedzi Walesy ktory mial w tym wypadku racje

    Popieram.

    Znajdź sobie inne medium do rozpowszechniania swoch bzdur.

  • 5. Data: 2005-10-03 19:40:52
    Temat: Re: Stop przestępcom medialnym!
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    > Stop przestępcom medialnym!
    >
    > Przepraszam, nie powinienem posługiwać się językiem, który piętnuję.

    Nie walcz z tym, może jesteś jeszcze do uratowania ;)

  • 6. Data: 2005-10-05 06:06:00
    Temat: Lekcja Otylii
    Od: "GT" <g...@c...op.pl>

    Lekcja Otylii, GW 03.10.2005

    Kampania "Stop wariatom drogowym" jest niepoprawna politycznie, bo
    pokazywanie facetów w kaftanach bezpieczeństwa, którzy rzucają się pod
    pędzący samochód, uwłacza cierpiącym na choroby psychiczne - oni nie robią
    rzeczy tak idiotycznych.

    http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34314,2947770.html

  • 7. Data: 2005-10-05 06:09:18
    Temat: Koniec kampanii PZU
    Od: "GT" <g...@c...op.pl>

    Podsumowanie kampanii "STOP wariatom drogowym" - ponad 80% Polaków uważa, że
    kampanie prewencyjne są potrzebne. GW 04.10.2005

    Zakończyła się ogólnopolska kampania prewencyjna "STOP wariatom drogowym",
    realizowana przez PZU SA w ramach działań "PZU z myślą o bezpieczeństwie".
    Dane Policji z lipca i sierpnia br. mówią o największej dotychczas
    odnotowanej dynamice spadku liczby śmiertelnych ofiar wypadków. O 672
    wypadki drogowe zmniejszyły się wakacyjne statystyki policyjne w porównaniu
    do analogicznego okresu roku 2004. O 917 osoby zmniejszyła się liczba
    rannych w tych wypadkach, a o 54 osób zmalała liczba zabitych - wynika z
    danych Wydziału ds. Ruchu Drogowego Biura taktyki Zwalczania Przestępczości
    KGP. Właśnie w tym okresie - corocznie najgorszym jeśli chodzi o liczbę
    wypadków drogowych - kierowcy mogli się zetknąć z kampanią "STOP wariatom
    drogowym".
    Badania skuteczności kampanii "Stop wariatom drogowym", zrealizowane przez
    Instytuty Pentor i SMG/KRC, pokazały, że z przekazem reklamowym kampanii
    bezpośrednio zetknęło się ponad 64% ogółu społeczeństwa i aż 73% grupy
    docelowej - kierowców. Ponad 50% osób zapamiętało hasło kampanii. Badania
    jakościowe pokazały także, że Polacy pozytywnie ocenili zastosowaną w
    kampanii kreację. Ponad 88% badanych stwierdziło, że określenie "wariat
    drogowy" to właściwe określenie dla kierowcy jadącego niebezpiecznie. Ponad
    88% badanych podobało się hasło "Stop wariatom drogowym" dla kampanii
    piętnującej kierowców stanowiących zagrożenie dla innych. Ponad 80% badanych
    podkreśla potrzebę realizowania tego typu kampanii prewencyjnych.
    Przygotowując kampanię celowo odeszliśmy od tradycyjnych motywów służących
    straszeniu i szokowaniu tragicznymi skutkami wypadków. Zamiast tego
    zwróciliśmy się do kierowców w sposób bezpośredni, prezentując w sposób
    metaforyczny rzeczywiste sytuacje na drodze i nieodpowiedzialne postawy
    kierujących pojazdami - powiedział Tomasz Fill, rzecznik prasowy PZU.
    Zachowania te odegrane zostały w symboliczny sposób przez przerysowane
    postacie "wariatów drogowych". W sześciu spotach telewizyjnych przedstawione
    zostały najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w tym m.in. jazda po
    pijanemu, nadmierna prędkość, brawura, wyprzedzanie "na trzeciego".

    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,55402,29489
    87.html

  • 8. Data: 2005-10-05 06:22:22
    Temat: Wariat drogowy pod kontrola PZU - komentarz
    Od: "GT" <g...@c...op.pl>

    W kampanii prowadzonej do 03.10.2005 przez PZU S.A. pod hasłem "Stop
    wariatom drogowym" wykorzystano symbol i wizerunek agresywnego chorego
    psychicznie w kaftanie bezpieczeństwa. Dzięki takim drastycznym środkom
    zastosowanym przez PZU Policja odnotowała znaczący spadek wypadkowości na
    polskich drogach w czasie trwania kampanii. Oznacza to, że PZU S.A. jako
    ubezpieczyciel odnotował spory zysk wynikający ze zmniejszenia wypłat
    odszkodowań. Uważam, że PZU S.A. 20 % tego zysku powinien przekazać na rzecz
    polepszenia jakości opieki psychiatrycznej w polskich szpitalach, która jak
    praktycznie każda dziedzina polskiej służby zdrowia cierpi na niedostatki.
    PZU S.A. powinno także w ramach zwalczania stereotypów dotyczących leczenia
    psychiatrycznego zaangażować się promocji zdrowia psychicznego połączonego z
    propagowaniem przestrzegania przepisów drogowych na polskich drogach. Nie
    należy zawieszać akcji "Stop wariatom drogowym", jeśli uzyskano tak dobre
    efekty, trzeba tylko zmienić jej formę. Skoro hasło "wariat drogowy" jest
    pojęciem potocznym i dodatkowo w trakcie kampanii medialnej zostało jeszcze
    utrwalone w odbiorze społecznym, wnioskuję o oznaczenie przynajmniej części
    samochodów służbowych PZU S.A. hasłem reklamowym "Wariat drogowy pod
    kontrola PZU". Wnoszę także o przeznaczenie jednego z tak oznaczonych
    pojazdów dla mnie na okres 4 lat z przydzieleniem limitów kosztowych do
    wykorzystania.

    GT

  • 9. Data: 2005-10-05 06:23:25
    Od: "GT" <g...@c...op.pl>

    Użytkownik "czarny" <c...@e...pl> napisał :
    > Znajdź sobie inne medium do rozpowszechniania swoch bzdur.

    Medium jest ogólnodostępne, można nie czytać, jak komuś się nie podoba.

    GT

  • 10. Data: 2005-10-05 12:12:35
    Temat: Re: Koniec kampanii PZU
    Od: --- konrad --- <m...@U...NUMBERSpl>

    GT napisał(a):

> [...]
    > podkreśla potrzebę realizowania tego typu kampanii prewencyjnych. (...)

    szkoda, ze nie zbadano, lub nie podano do publicznej wiadomosci, ilu
    badanych identyfikuje sie z tytulowym "wariatem na drodze". moim zdaniem
    ta reklama jest zjawiskiem pozytywnym, ale forma i tresc nie tworza
    skutecznego przekazu, patrz http://tinyurl.com/8u8yv

    "tez mi sie nie za bardzo podobaja spoty PZU, ale z innego powodu.
    chyba nie oczekiwalbym w to miejsce dokumentow z zycia ulicy.
    natomiast obawiam sie, ze te dosc efektowne reklamy nie sa zbyt
    efektywne. sa za bardzo na skutek zastosowanej przenosni odrealnione i
    jednoczesnie za agresywne w stosunku do potencjalnego odbiorcy.
    bo ktory wariat przyzna sie, ze jest wariatem, ze ten spot jest o nim?
    to musialby byc naprawde nadkruszony innymi okolicznosciami osobnik, ew.
    niezwykle wrazliwy :), ale taki sam juz doszedlby dawno do wniosku, ze
    komus robi lub zrobi krzywde jezdzac jak jezdzi. jakiegos katharsis bym
    raczej od nikogo nie oczekiwal po obejrzeniu tych spotow.
    lepszy efekt przynioslaby chyba pozytywna reklama spoleczna. krotkie
    spoty, typowe sytuacje, jasny, prosty przekaz - uswiadomic ludziom, jak
    wazne dla bezpiecznego, milego, wygodnego i optymalnego przemieszczania
    sie samochodami jest uzywanie z odpowiednim wyprzedzeniem
    kierunkowskazow, przepuszczanie pieszych (akurat jest w Moskwie trwa
    teraz akcja "przepuszczam pieszych", tak mi sie przypomnialo :)),
    przestrzeganie ograniczen predkosci, nieprzekraczanie linii ciaglej,
    prawidlowe oswietlenie rowerow, przechodzenie przez jezdnie tylko w
    dozwolonych miejscach, prawidlowe pokonywanie rond. wszystko to przez
    _utrwalanie_pozytywnych_wzorcow_."

    pozdrawiam,
    --
    Konrad