  • 21. Data: 2007-07-10 03:07:07
    Temat: Re: Stan wyższej konieczności a zabójstwo
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Na początek chcę Cię ostrzec, że gadasz z laikiem, więc mój punkt widzenia
    oparty jest głównie na analizie semantycznej popartej niewielką,
    hobbystyczną wiedzą prawną.

    Dnia 09.07.2007 Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl> napisał/a:
    > Czy jesteś pewien że chodzi tu o błąd w ocenie wartości? Wydaje mi się
    > że dla błędu - także przy ocenie wartości dobra - właściwy jest art.
    > 29KK.

    Nie jestem pewien - szukam powodu takiej konstrukcji art. 26. Art. 29 to
    dla mnie odrębny przypadek gdzie błąd jest niejako czynnikiem
    pierwszoplanowym.

    > W art. 26 § 2 nie ma mowy o omyłkowym poświęceniu dobra o wartości
    > (nieznacznie) wyższej dla ratowania innego dobra. Co więcej, nie za
    > bardzo widać by istniały podstawy do takiej wykładni w przeszłości -
    > zwróć uwagę iż w art. 23 § 1 KK z 1969 roku jest prościej - dobro nie
    > ma mieć wartości oczywiście wyższej (zatem mogło mieć wartość
    > nieznacznie wyższą).

    Mój tok myślenia: w u.1 Ustawodawca narzuca konieczność oceny wartości
    jako kryterium popełnienie przestępstwa. Okoliczności związane ze stanem
    wyższej konieczności są zwykle takie, że ocena tych wartości jest
    utrudniona. Moze to skutkować popełnieniem błędu w takiej ocenie i dlatego
    w u.2. znajduje się furtka która pozwala uniknąć odpowiedzialności w takim
    przypadku. Przykład: na biurku w pracy pękł pojemnik z farbą, która
    zaczyna zalewać papiery. Chwytasz jakąś bluzkę i szybko wycierasz. Bluzka
    okazuje się markową bluzką, która kosztowała nawiedzona koleżankę
    równowartośc jej pensji :) a papiery okazują się bez większego znaczenia.
    MZ taka sytuacja nie podpada pod art. 29 bo nie ma tu przekonania, że
    zachodzi okoliczność wyłączająca winę - tu w ogóle nie ma rozpatrywania
    winy. Jest przekonanie, że dobro wyższe (ważne papiery) jest zagrożone i
    aby je chronić poświęca się dobro niższe (bluzkę). Na końcu okazuje się,
    że poświęcono dobro o dużo większej wartości niż to ratowane.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2007-07-10 06:24:11
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    On 10 Lip, 05:07, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> wrote:
    > Na początek chcę Cię ostrzec, że gadasz z laikiem, więc mój punkt widzenia
    > oparty jest głównie na analizie semantycznej popartej niewielką,
    > hobbystyczną wiedzą prawną.

    A czy ja kiedykolwiek twierdziłem że jestem specjalistą od prawa
    karnego? ;-) Też traktuję je hobbystycznie.

    Zastanawiam się ciągle nad tą wykładnią art. 26 § 2.
    W prawie karnym nie stosuje się wykładni rozszerzającej - czy
    zawężenie (bez przyzwolenia ustawodawcy) przesłanek znoszących
    bezprawność czynu nie jest właśnie taką wykładnią rozszerzającą
    (odpowiedzialność karną)?

    Natomiast furtka pozwalająca uniknąć odpowiedzialności przy
    przekroczeniu granic stanu wyższej konieczności masz w § 3.
    Tak więc jeśli przekraczasz świadomie granic stanu wyższej
    konieczności to masz art. 26 § 3, jeśli przekraczasz nieświadomie (a
    Twoja nieświadomość jest usprawiedliwiona) to masz art. 29 w
    powiązaniu z art. 26.

    Przykład z drogą koszulką i nic niewartymi dokumentami traktowałbym
    właśnie jako usprawiedliwiony błąd co do okoliczności (art. 29) stanu
    wyższej konieczności (art. 26).

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2007-07-10 07:42:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 10.07.2007 Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl> napisał/a:
    [..]
    Coś wygrzebałem:
    http://www.adwokatura.pl/aktualnosci_luniewski_3402.
    htm

    Z chyba nawet ciekawszym kazusem i pośrednio odpowiedzią na Twoje
    wyjściowe i moje późniejsze dylematy.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2007-07-10 08:18:45
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Bardzo dziękuję za wskazanie tego artykułu.
    Zwraca on uwagę na ten sam problem - chociaż ja akurat nie wskazywałem
    wprost na nieszczęśliwą treść art. 26 a tylko dopasowałem do niego
    absurdalny casus - wadliwej konstrukcji s.w.k. w naszym prawie.
    Tak czy inaczej sprawa stanu wyższej konieczności wydaje mi się bardzo
    ciekawa i jest tu - IMHO - sporo możliwości błędnego stosowania.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2007-07-10 11:15:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > Tak czy inaczej sprawa stanu wyższej konieczności wydaje mi się bardzo
    > ciekawa i jest tu - IMHO - sporo możliwości błędnego stosowania.

    A jakie Ty miałeś rozwiązanie podanego przez siebie kazusu, bo zdaje się
    coś Ci po głowie chodziło? Wymieniony art. zdaje się wywodzić brak
    zastosowania stanu wyższej konieczności dla takich przypadkuch mniej lub
    bardziej bezpośrednio z ustawy zasadniczej.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2007-07-10 11:31:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]

    A jakie Ty miałeś rozwiązanie podanego przez siebie kazusu, bo zdaje się
    coś Ci po głowie chodziło? Wymieniony art. zdaje się wywodzić brak
    zastosowania stanu wyższej konieczności dla takich przypadków mniej lub

  • 27. Data: 2007-07-11 07:37:07
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Wiedziałem że nie da się tego podciągnąć pod s.w.k. ale trudno było mi
    to uzasadnić.
    Uznanie tego zabójstwa za s.w.k. kłóciłoby się z funkcją (niejedną)
    prawa karnego. Czy kłóciłoby się z konstytucją? Trudno powiedzieć.
    Zapewne sąd przyjąłby wykładnię celowościową (trochę naciąganą) i
    uznał że zabójstwo które opisałem nie było działaniem w s.w.k. ale czy
    miałby rację? (Tzn. taka byłaby linia orzecznictwa gdyby tego typu
    przypadki były częstsze i tak by po prostu było pomimo iż kłóciłoby
    się to z treścią art. 26.)
    Art. 26 a szczególnie jego § 2 jest źle napisany i stąd problemy.
    Trudno dobrze uzasadnić że wiadome zabójstwo nie było działaniem w
    s.w.k. ale nie można dopuścić by takim było.