  • 11. Data: 2015-04-09 18:13:17
    Temat: Re: Srasz Wiejska, a artykul 96 par 3 KW w zwiazku z art 78 ust 4 i 5 Prawa o ruchu drogowym.
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    No jasne, tylko podaj zwięzłe uzasadnienie sprzeciwu.

    -----

  • 12. Data: 2015-04-09 19:36:02
    Od: Konfabulator Konfabulatorski <k...@1...pl>

    Najlepsze uzasadnienie sprzeciwu, które notorycznie stosuję to: wnoszę sprzeciw do
    nakazu zapłaty. Sprzeciw nie wymaga jakiegokolwiek uzasadnienia. Tak jak wyrok
    nakazowy sąd wydaje nie oglądając jakichkolwiek dowodów.

    Generalnie jednak lepiej podać kilka znanych sobie podobnych osób plus np. listę
    posłów na sejm. Wszystkie te osoby nie mają jakiegokolwiek obowiązku odpowiadania SM.

  • 13. Data: 2015-04-09 22:44:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-04-15 o 19:36, Konfabulator Konfabulatorski pisze:
> [...]
    > plus np. listę posłów na sejm. Wszystkie te osoby nie mają
    > jakiegokolwiek obowiązku odpowiadania SM.

    Odpowiadać na pismo SM nikt nie ma obowiązku - co do zasady.

  • 14. Data: 2015-04-10 09:06:18
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Jak widać w PRL-bis jest obowiązek odpowiedzi na pisma niedoręczone, z
    pozostawionym awizem, pod adresem z DR, a nie adresem zamieszkania.
    ChGW co było w tym piśmie (niedoręczonym), może jakieś wezwanie do złożenia
    wyjasnień czy co oni tam wysyłają.

    BTW najśmieszniej jest w urzędach, gdzie koperty ze zwróconym pismem Ci nie
    otworzą "bo to ich" (wielokrotnie ćwiczyłem), a "doręczenie było
    [zastępcze]" i co nam Pan zrobisz. Aż się prosi art. 176 kk uruchamiać...

    -----

  • 15. Data: 2015-05-05 13:01:57
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Znalazłem takie postanowienie SN z 30 września 2010 r. sygn. akt I KZP
    15/10:
    Sentencja:

    Sąd Najwyższy po rozpoznaniu zagadnienia prawnego "czy wyczerpuje znamiona
    wykroczenia z art. 65 § 2 KW (ewentualnie z art. 97 KW) niespełnienie
    obowiązku określonego w art. 78 ust. 4 ustawy z 20.6.1997 r. Prawo o ruchu
    drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), gdy doręczenie
    kierowanego do właściciela lub posiadacza pojazdu żądania udzielenia
    informacji przez uprawniony organ, nastąpiło w formie doręczenia awizowanego
    (art. 133 § 1 i 2 KPK w zw. z art. 38 § 1 KPW)", odmówił podjęcia uchwały.

    Uzasadnienie:

    [...]

    "W związku z tym stwierdzeniem udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie nie
    ma żadnego znaczenia dla rozstrzygnięcia kwestii zawartej w środku
    odwoławczym. Pomimo braku warunków do podjęcia uchwały wskazać jednak
    należy, że podniesione w pytaniu prawnym zagadnienie opiera się na
    założeniu, iż od sposobu doręczenia zależy ocena wypełnienia znamion
    wskazanego wykroczenia. Jednakże w sytuacji gdy doręczenie żądania, o którym
    mowa w art. 78 ust. 4 PrDrogU, nastąpiło w trybie art. 133 § 1 i 2 KPK w zw.
    z art. 38 § 1 KPW, to trzeba oddzielić procesowy aspekt doręczenia pisma,
    którego skuteczność może opierać się na domniemaniu, od materialnych podstaw
    odpowiedzialności, których nie można domniemywać. W orzecznictwie Sądu
    Najwyższego wyrażono pogląd, że właściciel lub posiadacz pojazdu, który
    odmawia udzielenia informacji o osobie, której powierzył pojazd, narusza
    art. 78 ust. 4 PrDrogU wówczas, gdy został on użyty zgodnie z jego wolą i
    wiedzą przez osobę mu znaną, a więc gdy wie, kto kierował lub używał jego
    pojazdu w oznaczonym czasie. W takiej sytuacji niewypełnienie obowiązku z
    art. 78 ust. 4 PrDrogU jest umyślnym zachowaniem. Dlatego też wykroczenie z
    art. 97 KW w zw. z art. 78 ust. 4 PrDrogU ma charakter wykroczenia umyślnego
    (por. postanowienie z dnia 29 czerwca 2010 r., I KZP 8/10, OSNKW 2010, z. 9,
    poz. 76). Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 78 ust. 4
    PrDrogU obowiązek wskazania osoby, której został powierzony pojazd do
    kierowania lub używania w oznaczonym czasie, powstaje tylko wówczas, gdy
    uprawniony organ wystąpi z takim żądaniem. Wówczas naruszenie tego obowiązku
    może polegać na złożeniu oświadczenia o odmowie wskazania tej osoby albo też
    na nieudzieleniu odpowiedzi na zadane pytanie. Jednakże w każdym wypadku po
    stronie osoby zobowiązanej musi istnieć świadomość żądania udzielenia takiej
    informacji. Nie ma przy tym znaczenia, w jakiej formie takie żądanie
    zostanie przekazane, gdyż istotne jest, czy dana osoba miała świadomość, że
    została wezwana przez uprawniony organ do wskazania, komu powierzyła pojazd
    do kierowania lub używania oraz czy taką wiedzę rzeczywiście posiadała.
    Zgodnie zaś z zasadą ciężaru dowodu, to na oskarżycielu spoczywa obowiązek
    udowodnienia tych okoliczności. Obwinionego chroni bowiem zasada domniemania
    niewinności (art. 5 § 1 KPK w zw. z art. 8 KPW), co wyłącza możliwość
    domniemania świadomości wypełnienia znamion wykroczenia z art. 97 KW w zw. z
    art. 78 ust. 4 PrDrogU."

    -----

  • 16. Data: 2015-05-05 13:08:45
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    I jeszcze wyrok SN z 18 kwietnia 2013 r. sygn. akt II KK 90/13:

    Uzasadnienie:

    "[...] W orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjmuje się wprawdzie, że
    niewskazanie przez właściciela pojazdu na żądanie uprawnionego organu, komu
    powierzył pojazd do kierowania lub używania w okolicznościach wskazanych w
    art. 78 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym z 1997 r., może stanowić wykroczenie
    wskazane w art. 97 KW (zob. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 29 czerwca
    2010 r., I KZP 8/10, OSNKW 2010, z. 9, poz. 76). Jednocześnie wszak podnosi
    się, że art. 129b ust. 2 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym ogranicza wyraźnie
    uprawnienia strażników straży gminnych (miejskich) jedynie do kierujących
    pojazdami, w tym naruszających przepisy ruchu drogowego w razie
    zarejestrowania ich czynu przy pomocy urządzeń rejestrujących, a tym samym,
    nie wobec właściciela lub posiadacza takiego pojazdu, jeżeli nie wykazuje
    się jego sprawstwa. Akcentuje się przy tym, że samo doręczenie żądania
    wskazania przez właściciela pojazdu osoby nim kierującej, jeżeli to nie on
    sam prowadził w danym czasie pojazd, także gdy następuje ono w trybie
    przewidzianym w art. 133 KPK w zw. z art. 38 § 1 KPW, należy oddzielić - w
    aspekcie jego procesowej skuteczności - od możliwości pociągnięcia go do
    odpowiedzialności z art. 97 KW, gdyż to ostatnie nie może opierać się na
    domniemaniu istnienia takich podstaw przez sam fakt niewskazania innej osoby
    użytkującej w danym czasie określony pojazd (zob. postanowienie Sądu
    Najwyższego z dnia 30 września 2010 r., I KZP 15/10, OSNKW 2010, z. 10, poz.
    87, czy wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 grudnia 2012 r., III KK 358/12)."

    -----