  • 1. Data: 2003-05-04 18:17:06
    Temat: Sprawa spadkowa - jak się do tego zabrać?
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Witam

    W najbliższym czasie czeka mnie sprawa o spadek po moim wuju. Nie był
    żonaty i nie ma dzieci. Swego czasu jego rodzice (a moi dziadkowie)
    zapisali mu dom oraz ziemię. Niestety zmarł on w styczniu tego roku.
    Obecnie osob które są uprawnione do spadku (tak mi się wydaje, nie znam
    się na tym) są 4 osoby, Matka mojego wuja (moja babcia i przy okazji
    równeż uznana przez sąd jako moja rodzina zastępcza), rodzeństo mojego
    wuja czyli jego brat i siostra oraz ja jako spadkobierca mojej matki
    która również była jego siostrą. A jeszcze jedno, mój wujo nie spisał
    żadnego testamentu. OK tyle tytułem wprowadzenia w sytuację a teraz
    pytania.
    1) Jak w takiej sytuacji wygląda podział majątku czyli ile i komu się
    należy
    2) Jak wogóle się do takiej sprawy zabrać, jakie dokumenty przygotować,
    czy jest sens korzystać z usług jakiejś kacelari adwokackiej w przypadku
    jeśli spadkobiercy są zgodni i nikt nie uważa że należy mu się więcej
    niż innym

    Z góry dziękuję za odpowiedź

  • 2. Data: 2003-05-04 18:58:12
    Temat: Re: Sprawa spadkowa - jak się do tego zabrać?
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    MariuszR wrote:
    > 1) Jak w takiej sytuacji wygląda podział majątku czyli ile i komu się
    > należy

    Babcia 9/24
    reszta (rodzeństwo wuja i Ty) po 5/24

> [...]
    > czy jest sens korzystać z usług jakiejś kacelari adwokackiej w przypadku
    > jeśli spadkobiercy są zgodni i nikt nie uważa że należy mu się więcej

    zebrać:
    akt zgonu wujka
    akt zgonu Twojej mamy
    akty urodzenia - wszystkich (oprócz babci)
    akt zgonu dziadka (?)
    Złożyć w sądzie rejonowym miejsca zamieszkania wujka wniosek o nabycie
    spadku, wskazać w nim wszystkich uczestników - spadkobierców (z
    adresami), załączyć wszystkie dokumenty, czekać na wezwanie do
    uiszczenia wpisu, albo od razu zapłacić 20 zł (chyba).
    Po uzyskaniu stwierdzenia nabycia spadku pójść do notariusza, żeby
    wszystko podzielić. Jeśli nie będzie porozumienia spadek może podzielić sąd.

    KG

  • 3. Data: 2003-05-04 19:01:05
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Kamil Gołaszewski napisał(a) na pl.soc.prawo:
    > Złożyć w sądzie rejonowym miejsca zamieszkania wujka wniosek o nabycie
    > spadku, wskazać w nim wszystkich uczestników - spadkobierców (z
    > adresami), załączyć wszystkie dokumenty, czekać na wezwanie do

    Dziękuję za szybką odpowieź, odnośnie tego wniosku czy moge gdzieś w
    sieci znaleźć wzór jak to ma wyglądać?

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498

  • 4. Data: 2003-05-04 20:00:26
    Od: "Sabina" <b...@o...pl>

    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/tytulo
    wa.html

  • 5. Data: 2003-05-04 20:23:27
    Od: "Grupy" <m...@p...pl>

    Użytkownik "MariuszR" <m...@n...post.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy jest sens korzystać z usług jakiejś kacelari adwokackiej w przypadku
    > jeśli spadkobiercy są zgodni i nikt nie uważa że należy mu się więcej

    Dział spadku, jeżeli rodzina się dogada taniej wychodzi w sądzie niz u
    notariusza.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 6. Data: 2003-05-05 12:03:17
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Gołaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości:
    [...]
> [...]
    > Po uzyskaniu stwierdzenia nabycia spadku pójść do notariusza, żeby
    > wszystko podzielić. Jeśli nie będzie porozumienia spadek może podzielić

    Czy we wniosku o nabycie spadku (na podstawie testamentu) wykazuje się tylko
    spadkobierców testamentowych czy również należy wskazać spadkobierców
    ustawowych? Dla usciślenia: testament powołuje jednego spadkobiercę.

    Pozdrowienia
    Serwiz

  • 7. Data: 2003-05-05 12:04:13
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Sabina napisał(a) na pl.soc.prawo:

    > http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/tytulo
    wa.html

    Dziękuję za ten link, sporo mi on wyjaśnił ale nasuneły się jeszcze 2
    pytania.

    1) Odnośnie odpowiedzi Pana Gołaszweskiego ktory pisze

    >Babcia 9/24
    >reszta (rodzeństwo wuja i Ty) po 5/24

    W wniosku muszę od razu napisać jaką część spadku po zmarłym nabywają
    uczestniczy postępowania czy można to określić dopiero u notariusza po
    otrzymaniu orzeczenia sądu?

    2) We wzorze wnisoku o stwierdzenie nabycia spadku znalazłem m.in takie
    stwierdzenie
    "W skład wspadku nie wchodzi gospodarstwo rolne"
    W moim przypadku akurata jest tak że przedmiotem spadku jest właśnie
    gospodarstwo rolne. Czy w związku z tym coś to zmienia, czy wynikają z
    tego powodu jakieś komplikacje?

  • 8. Data: 2003-05-05 15:16:44
    Od: "Sabina" <b...@o...pl>

    > W wniosku muszę od razu napisać jaką część spadku po zmarłym nabywają
    > uczestniczy postępowania czy można to określić dopiero u notariusza po
    > otrzymaniu orzeczenia sądu?
    Chyba nie. Czy każdy jest specem od spadków? To ma wiedzieć notariusz. Tak
    mi się wydaje.

> [...]
    > W moim przypadku akurata jest tak że przedmiotem spadku jest właśnie
    > gospodarstwo rolne. Czy w związku z tym coś to zmienia, czy wynikają z
    Tego nie wiem. To zdanie może jest jedną z opcji?

  • 9. Data: 2003-05-05 17:22:23
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    MariuszR wrote:
    > W wniosku muszę od razu napisać jaką część spadku po zmarłym nabywają
    > uczestniczy postępowania czy można to określić dopiero u notariusza po
    > otrzymaniu orzeczenia sądu?

    I tak sąd będzie musiał to ustalic. Ale napisać możesz.

> [...]
    > W moim przypadku akurata jest tak że przedmiotem spadku jest właśnie
    > gospodarstwo rolne. Czy w związku z tym coś to zmienia, czy wynikają z

    Jeszcze niedawno przy dziedziczeniu gospodarstw rolnych były odrębności,
    teraz już nie. Zresztą i tak wyjdzie to na sprawie.

    KG

  • 10. Data: 2003-05-05 22:09:47
    Temat: Odp: Sprawa spadkowa - jak się do tego zabrać?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik Serwiz <r...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b95jv7$18g$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
    > spadkobierców testamentowych czy również należy wskazać spadkobierców
    > ustawowych? Dla usciślenia: testament powołuje jednego spadkobiercę.

    Jak to - rowniez? Albo tych albo tych. Tertium non datur :-)

    Depi.