  • 1. Data: 2003-05-04 16:10:32
    Temat: cesja ? po umowie kredytowej - sprzedaz samochodu
    Od: "PN" <h...@u...net>

    mam na oku samochod do kupienia...

    wlasiciel twierdzi, ze przed nasza transakcja wezmie z banku i wreczy mi
    papier mowiacy o tym, ze samochod jest "czysty" (kredyt splacony)

    wlasciciel samochodu twierdzi, ze majac ten papier moge juz zarejestrowac
    samochod na siebie (ze nie bedzie z tym problemu)

    ale podobno procedury sadowe trwaja 2 do 4 tygodni i dopiero po tych
    czterech tygodniach bede mial paier (cesje ?) z sadu, stwierdzajacy, ze bank
    nie jest wlascicielem tego samochodu

    nie wiem czy dokladnie zrozumialem tego faceta i o co tu chodzi?...

    ktos moze pomoc, wyjasnic sprawe, jak to z tym jest?...

  • 2. Data: 2003-05-04 19:47:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Z reguły przy zawieraniu kredytu na samochód banki stosują dwustopniowe
    zabezpieczenie. Po pierwsze w umowie czynią wzmiankę, że samochód jest
    własnością banku do czasu spłaty kredytu, a po drugie zastaw sądowy na
    samochodzie. W chwili, gdy gość spłaci kredyt w banku, bank może mu wydać
    dokument, z którego będzie wynikać, że zrzeka się swoich praw do samochodu.
    To wystarczy, by gość mógł w sposób ważny sprzedać samochód, albowiem staje
    się w tym momencie jedynym jego właścicielem. Ale nadal nierozwiązana
    pozostaje sprawa zastawu sądowego.
    Zastaw sądowy może zostać uchylony przez sąd na wniosek właściciela pojazdu
    poparty zaświadczeniem z banku, z którego wynika, iż bank wyraża zgodę na
    wygaśnięcie zastawu. W praktyce taka procedura trwa kilka tygodni. W
    zależności od nawału pracy w sądzie oraz tego, jak szybko bank prześle
    stosowne papiery. Ponieważ najpierw przychodzi nieprawomocne postanowienie i
    trzeba występować następnie o uprawomocnienie bodaj po 14-tu dniach, więc
    nie wydaje mi się, by dało się to przeskoczyć w krócej, niż 6 tygodni.
    Jednakże zastaw sądowy nie uniemożliwia przerejestrowania pojazdu. Podraża
    tylko jego koszty, albowiem w chwili przerejestrowania zastaw zostanie
    przeniesiony do nowego dowodu rejestracyjnego. Gdy otrzymasz już prawomocne
    postanowienie sądu o uchyleniu zastawu, musisz z tym iść do Wydziału
    Komunikacji by usunąć stosowny zapis w ewidencji, dowodzie rejestracyjnym i
    karcie wozu. W sumie to dodatkowe sto kilkadziesiąt złotych (nie pamiętam
    dokładnie ile).
    Pozostaje jeszcze jeden problem. Istnieje możliwość - mało prawdopodobna w
    praktyce, ale nie wykluczona - że na samochodzie ustanowiono dwa zastawy
    sądowe na rzecz dwóch różnych wierzycieli. Wówczas może się okazać, że
    pomimo zezwolenia banku pozostanie drugi zastaw. Ale o takiej możliwości
    wspominam dla porządku, bo w praktyce spotykana jest bardzo rzadko. Przy
    zakupie przez indywidualnego klienta samochodu na raty w zasadzie w ogóle,
    albowiem bank musiałby wyrazić zgodę na ten drugi zastaw, będąc
    współwłaścicielem samochodu.

  • 3. Data: 2003-05-05 22:14:10
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Co do technikaliow nie bede sie czepial, ale czy chodzi Ci o zastaw
    _rejestrowy_, czy o jakis inny, ktorego ja nie znam?

    Depi.

  • 4. Data: 2003-05-06 16:00:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Co do technikaliow nie bede sie czepial, ale czy chodzi Ci o zastaw
    | _rejestrowy_, czy o jakis inny, ktorego ja nie znam?
    Oczywiście o zastaw rejestrowy. Realizowany w praktyce przez sąd, więc
    potocznie nazywany sądowym. Ale jak zawsze masz rację, to zgodnie z ustawą
    zastaw rejestrowy.