  • 1. Data: 2003-05-04 14:38:14
    Temat: malzenstwo, mieszkanie, intercyza...
    Od: "Mikos" <m...@w...pl>

    Rodzice kupili siostrze mieszkanie. Gdy ona wyjdzie za maz i w razie gdy sie
    jej nie ulozy to czy to mieszkanie bedzie bralo udzial w podziale majatku?
    W internecie szukalem i raz pisza ze wspolny majatek jest to majatek
    zgromadzony po zawarciu zwiazku malzenskiego a raz pisza ze wspolny majatek
    to po prostu caly majatek.
    Gdyby prawo bylo dla niej niekorzystne czy moznaby bylo teraz czyms sie
    zabezpieczyc przed ewentualnoscia podzialu mieszkania ( intercyza raczej
    odpada )

    Nie przewiduje jakis komplikacji, ale chcialbym wiedziec jak sprawa wyglada
    z punktu widzenia prawa.
    Pozdrawiam M.

  • 2. Data: 2003-05-04 15:23:31
    Temat: Re: malzenstwo, mieszkanie, intercyza...
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Rodzice kupili siostrze mieszkanie. Gdy ona wyjdzie za maz i w razie gdy
    sie
    > jej nie ulozy to czy to mieszkanie bedzie bralo udzial w podziale majatku?

    Hej!

    Sprawa jest prosta. To co zostalo nabyte przed powstaniem
    wspolnosci ustawowej (przed zawarciem malzenstwa) bedzie
    nalezalo tylko do niej i nie bedzie przedmiotem ewentualnego
    przyszlego podzialu.

    Oto odpowiednie artykuly Kodeksu Rodzinnego i Opiekunczego:

    Art. 32. § 1. Dorobkiem małżonków są przedmioty majątkowe nabyte
    W CZASIE TRWANIA wspólności ustawowej
    przez oboje małżonków lub przez jednego z nich.

    § 2. (...)

    Art. 33. Odrębny majątek każdego z małżonków stanowią:
    1) przedmioty majątkowe nabyte PRZED powstaniem wspólności ustawowej;
    (...)

    Pozdrawiam, Konrad

  • 3. Data: 2003-05-04 15:40:43
    Od: "Mikos" <m...@w...pl>

    Dzieki za ekspresowa odpowiedz, uspokoiles mnie

    Pozdrawiam M.

  • 4. Data: 2003-05-04 16:57:49
    Od: "Gosc A" <u...@N...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Art. 33. Odrębny majątek każdego z małżonków stanowią:
    > 1) przedmioty majątkowe nabyte PRZED powstaniem wspólności ustawowej;

    a co w przypadku gdy mieszkanie nie jest wykonczone, co nalezy przed slubem
    okreslic?
    dziekuje bardzo za pomoc

  • 5. Data: 2003-05-04 17:57:12
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > a co w przypadku gdy mieszkanie nie jest wykonczone, co nalezy przed
    slubem
    > okreslic?
    > dziekuje bardzo za pomoc

    W tym wypadku bedzie mial zastosowanie artykul 45 KRiO :

    Art. 45. § 1. Każdy z małżonków powinien zwrócić wydatki i
    nakłady poczynione z majątku wspólnego na jego majątek odrębny.
    Może żądać zwrotu wydatków i nakładów, które poczynił ze swego
    majątku odrębnego na majątek wspólny. Zwrotu dokonywa się przy
    podziale majątku wspólnego; jednakże sąd może nakazać wcześniejszy
    zwrot, jeżeli wymaga tego dobro rodziny.

    § 2. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy
    dług jednego z małżonków został zaspokojony z majątku wspólnego.

    Czyli np. mieszkanie zostalo wyremontowane ze srodkow pochodzacych
    z wynagrodzenia obojga lub jednego z malzonkow itp

    Konrad