  • 1. Data: 2003-09-12 21:54:04
    Temat: Spolka prawa handlowego bez zarzadu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Istnieje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Udziały w spółce mają dwie
    osoby - panowie A. i B. Są oni również jedynymi członkami zarządu spółki. W
    pewnym momencie dochodzi do sprzedaży wszystkich udziałów. Spółkę nabywa pan
    C. Panowie A. i B. jednocześnie składają rezygnację z członków zarządu. Pan
    C. akt notarialny podpisuje, ale już w spółce więcej nic nie czyni. nie
    powołuje zarządu i nie powiadamia również Sądu o nabyciu udziałów oraz nie
    dopełnia innych związanych z tym formalności.

    I teraz pytania:

    1. Czy panowie A. i B. opierając się na art. 202§5 ksh w związku z art.
    746§2 kc, biorąc pod uwagę, iż brak było ważnych powodów złożenia rezygnacji
    odpowiadają wobec spółki za powstałe straty? Jeśli tak, to czy ta
    odpowiedzialność ogranicza się do odpowiedzialności cywilnej, czy też
    możliwe jest pociągnięcie ich do odpowiedzialności karnej za działanie na
    szkodę spółki z art. 585§1 ksh. - w wyniku powyższego firma de facto
    przestała istnieć, nie można ustalić miejsca przechowywania dokumentów o
    majątku nie wspominając.

    2. Kto i na jakiej podstawie odpowiada za niedopełnienie przez Spółkę
    obowiązków wynikających z ksh, ale również obowiązków wynikających z kodeksu
    karno-skarbowego? - bo spółka oczywiście od dwóch lat nie składa żadnych
    deklaracji, najprawdopodobniej nie prowadzi ksiąg.

    3. Na jakiej podstawie można pociągnąć p. C. do odpowiedzialności za
    istniejący stan rzeczy, głównie za niepowołanie przez dwa lata zarządu
    spółki? Czy wobec braku zarządu należy go traktować na równi z założycielem?
    Na jakiej podstawie?

  • 2. Data: 2003-09-12 22:35:38
    Temat: Re: Spolka prawa handlowego bez zarzadu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    I jeszcze dodatkowe pytanie:

    Ma ktoś może treść art. 196 kh wg brzmienia z połowy 2001 roku? Znalazłem
    OSN III CZP 29/97 które powołując się na ten przepis podnosi, że Zarząd
    poprzedni powinien wykonywać swoje obowiązki do czasu mianowania następnego.
    Poszukałbym ewentualnie odpowiedniego tekstu w ksh, tylko nie mam tamtego,
    więc nie wiem do czego się odnieść. Wszędzie mam aktualne przepisy kh, a
    papierowy wyrzuciłem dawno.

  • 3. Data: 2003-09-12 23:34:49
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > 1. Czy panowie A. i B. opierając się na art. 202§5 ksh w związku z art.
    > 746§2 kc, biorąc pod uwagę, iż brak było ważnych powodów złożenia
    rezygnacji
    > odpowiadają wobec spółki za powstałe straty?

    Bez watpienia tak. Pojawia sie tylko problem w postaci wymogu formalnego do
    wniesienia pozwu. Wymaga on uchwały ZW (art 228 pkt 2 ksh) Pan C skoro nie
    jest zainteresowany spolkA nie bedzie pewnie zainteresowany podjeciem
    stosownej uchwaly.

> [...]
    > szkodę spółki z art. 585§1 ksh. - w wyniku powyższego firma de facto
    > przestała istnieć, nie można ustalić miejsca przechowywania dokumentów o

    IMHO mozna ich pociagnac rowniez do odpowiedzialnosci karnej.Przestepstwo z
    585 ksh jest przestepstwem abstrakcyjnego narazenia na szkode, sama szkoda
    nie jest wymagana. Mamy zdaje sie tutaj przypadek umyslnego zaniechania w
    zamiarze ewntualnym podjecia czynnosci w celu unikniecia wyrzadzenia spolce
    szkody.

> [...]
    > karno-skarbowego? - bo spółka oczywiście od dwóch lat nie składa żadnych
    > deklaracji, najprawdopodobniej nie prowadzi ksiąg.

    Co do kks nie wiem niestety. Nie widze mozliwosci pociagniecia w tych
    okolicznosciach kogokolwi za niewypelnianie obowiazkow po rezygnacji
    zarzadu.

> [...]
    > istniejący stan rzeczy, głównie za niepowołanie przez dwa lata zarządu
    > spółki? Czy wobec braku zarządu należy go traktować na równi z

    Nie sadze. Spolka juz istnieje. A nawet jsli to odpowiedzialnosc z 292 ksh
    jest odpowiedzialnoscia wobec spolki a nie wierzycieli. Wobec tego znowu
    pojawia sie problem uchwaly ZW wymaganej do wytoczenia powodztwa. Pan C z
    oczywistych wzgledow jej nie podejmie.

    Co do odpowiedzialnosci za ewent. zobowiazania podatkowe sprawa jest
    prosta - ordynacja podatkowa przewiduje odpowiedzialnosc Pana C.

    Dan

  • 4. Data: 2003-09-12 23:48:33
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > więc nie wiem do czego się odnieść. Wszędzie mam aktualne przepisy kh, a

    Art. 196. Mandaty członków zarządu wygasają z dniem odbycia zgromadzenia
    spólników, zatwierdzającego sprawozdanie, bilans i rachunek zysków i strat
    za ostatni rok ich urzędowania.

    Odpowiednikiem jest art 202 par 1 ksh. Ale nie wtym rzecz. W kh dla
    wygasniecia mandatu konieczne bylo podjecie uchwaly zatwierdzajacej
    sprawozdanie. W przypadku jej niepodjecia mandat czlonka zarzadu pomimo
    rezygnacji trwal nadal i mozna bylo mowic o obowiazkach czlonka zarzadu
    wobec spolki mimo rezygnacji. Obecnie- na gruncie ksh - zlozenie rezygnacji
    jest rownoznaczne z wygasnieciem mandatu (art 202 par 4 ksh) Zarzad wiec nie
    ma obowiazku prowadzenia spraw spolki po zlozeniu rezygnacji.
    Jezeli wiec rezygnacja miala miejsce juz w dacie obowiazywania ksh to IMHO
    orzeczenie jest nieaktualne. Niestety nie moge go znalezc wiec nie znam
    tresci i tylko przypuszczam.

    Dan

  • 5. Data: 2003-09-12 23:56:16
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Dziwi mnie ze w tej sytuacji zaden z wierzycieli spolki nie wniosl o
    ustanowienie kuratora dla spolki. W zasadzie to przynajmniej sad rejestrowy
    powinien z urzedu ustanowic kuratora z art 26 ustawy o KRS. Ale w sumie
    rejestrowy sad z urzedu sie takimi rzeczami w praktyce chyba nie zajmuje,
    chociaz moglby.

    Dan

  • 6. Data: 2003-09-13 18:34:58
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

    "lablador" <l...@p...fm> wrote in message

    > rezygnacji
    >
    > Bez watpienia tak.

    Dlaczego niby bez wątpienia? Ja tam wątpie. Bowiem:
    a) przepisy o zleceniu stosuje się jedynie odpowiednio, a nie wprost.
    Ustanowienia _ważnych powodów_ jako warunku koniecznego do rezygnacji z
    funkcji przez członka zarządu to nieuzasadnione moim zdaniem ograniczenie.
    Zresztą przejście spółki na inny podmiot może byc całkiem ważnym powodem.
    b) ustalenie związku przyczynowego między czynem a szkodą ( jaką szkodą? )
    byłoby trudne. Przed wszystkim za powołanie nowego zarządu odpowiedzialny
    jest właściciel i to jego prędzej widziałbym w roli sprawcy szkody. Inne
    rozwiązanie oznaczałoby, że zarząd wbrew własnej woli musi ad infinitum
    pełnić swe funkcje a to byłoby raczej niekonstytucyjne ( nikogo nie można
    zmusić do czynienia czegoś, czego nie nakazuję mu prawo art 31).

    Depi.

  • 7. Data: 2003-09-14 10:21:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | Zresztą przejście spółki na inny podmiot może byc całkiem ważnym powodem.

    W sumie chyba tak

> [...]
    | pełnić swe funkcje a to byłoby raczej niekonstytucyjne ( nikogo nie można
    | zmusić do czynienia czegoś, czego nie nakazuję mu prawo art 31).

    Problem w tym, że ja nie znalazłem nigdzie przepisu karnego mówiącego co,
    jeśli nowy właściciel tego nie zrobi. Najchętniej jemy bym przywalił, tylko
    z której strony?

  • 8. Data: 2003-09-14 10:23:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | powinien z urzedu ustanowic kuratora z art 26 ustawy o KRS. Ale w sumie
    | rejestrowy sad z urzedu sie takimi rzeczami w praktyce chyba nie zajmuje,

    Sąd Rejestrowy ograniczył się do nałożenia na spółkę grzywny w wysokości 500
    zł za niepoinformowanie Sądu o zmianie. Tylko nie wiem od kogo oczekuje
    wykonania tego zarządzenia, bo jak pisałem spółka ta, to obecnie po prostu
    zapis w KRS i nic więcej.

  • 9. Data: 2003-09-14 10:26:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tak coś przypuszczałem, bo nie mogłem znaleźć obowiązku w ksh. No ale w tym
    wypadku pozostaje pytanie kto ma reprezentować spółkę oraz komu i jakie
    przestępstwo można zarzucić za powstały stan rzeczy? No bo sytuacja raczej
    nie jest normalna.

  • 10. Data: 2003-09-14 10:53:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | wniesienia pozwu. Wymaga on uchwały ZW (art 228 pkt 2 ksh) Pan C skoro nie
    | jest zainteresowany spolkA nie bedzie pewnie zainteresowany podjeciem

    No ale w takim wypadku trafny byłby zarzut, że p. C. nie podjął stosownych
    kroków, czym działał na szkodę wierzycieli.

> [...]
    | nie jest wymagana. Mamy zdaje sie tutaj przypadek umyslnego zaniechania w
    | zamiarze ewntualnym podjecia czynnosci w celu unikniecia wyrzadzenia

    Ale Marcin podniósł, że zmiana właściciela mogła być istotnym powodem
    takiego wniosku. Ja uważam, że to żaden powód, bo oni jako zarząd mieli
    obowiązek pracować dla spółki i osoba właściciela nie wydaje mi się mieć
    jakiegoś istotnego znaczenia. Co więcej, zakładając - co jestem w stanie
    udowodnić - że panowie A. B. i C. współdziałali razem i celem tego
    współdziałania było zamotanie wierzycieli i spowodowanie, by nie dochodzili
    roszczeń to chyba zarzut z art. 585 ksh nie będzie pozbawiony podstaw.

    | Co do kks nie wiem niestety. Nie widze mozliwosci pociagniecia w tych
    | okolicznosciach kogokolwi za niewypelnianie obowiazkow po rezygnacji
    | zarzadu.

    No właśnie do takiego samego wniosku doszedłem. Albo jestem ślepy, albo mamy
    dziurawe prawo.

> [...]
    | pojawia sie problem uchwaly ZW wymaganej do wytoczenia powodztwa. Pan C z

    Ale mnie chodziło raczej o odpowiedzialność karną. Chciałem p. C. przysunąć
    z 585 ksh, ale coś mi się zdaje, że faktycznie się nie da.

    | Co do odpowiedzialnosci za ewent. zobowiazania podatkowe sprawa jest
    | prosta - ordynacja podatkowa przewiduje odpowiedzialnosc Pana C.

    Akurat zaległości podatkowych nie ma. Te spłacili. Pozostali inni
    wierzyciele. Ale dla porządku, to zgodnie z art. 112 Ordynacji Podatkowej
    pan C. odpowiadałby solidarnie z A. i B.