    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spolka prawa handlowego bez zarzadu
    Date: Sun, 14 Sep 2003 12:53:22 +0200

    | rezygnacji
    |
    | Bez watpienia tak. Pojawia sie tylko problem w postaci wymogu formalnego
    do
    | wniesienia pozwu. Wymaga on uchwały ZW (art 228 pkt 2 ksh) Pan C skoro nie
    | jest zainteresowany spolkA nie bedzie pewnie zainteresowany podjeciem
    | stosownej uchwały.

    No ale w takim wypadku trafny byłby zarzut, że p. C. nie podjął stosownych
    kroków, czym działał na szkodę wierzycieli.

    | Jeśli tak, to czy ta
    |
    | IMHO mozna ich pociagnac rowniez do odpowiedzialnosci karnej.Przestepstwo
    | 585 ksh jest przestepstwem abstrakcyjnego narazenia na szkode, sama szkoda
    | nie jest wymagana. Mamy zdaje sie tutaj przypadek umyslnego zaniechania w
    | zamiarze ewntualnym podjecia czynnosci w celu unikniecia wyrzadzenia
    spolce
    | szkody.

    Ale Marcin podniósł, że zmiana właściciela mogła być istotnym powodem
    takiego wniosku. Ja uważam, że to żaden powód, bo oni jako zarząd mieli
    obowiązek pracować dla spółki i osoba właściciela nie wydaje mi się mieć
    jakiegoś istotnego znaczenia. Co więcej, zakładając - co jestem w stanie
    udowodnić - że panowie A. B. i C. współdziałali razem i celem tego
    współdziałania było zamotanie wierzycieli i spowodowanie, by nie dochodzili
    roszczeń to chyba zarzut z art. 585 ksh nie będzie pozbawiony podstaw.

    | Co do kks nie wiem niestety. Nie widze mozliwosci pociagniecia w tych
    | okolicznosciach kogokolwi za niewypelnianie obowiazkow po rezygnacji
    | zarzadu.

    No właśnie do takiego samego wniosku doszedłem. Albo jestem ślepy, albo mamy
    dziurawe prawo.

    | Nie sadze. Spolka juz istnieje. A nawet jsli to odpowiedzialnosc z 292 ksh
    | jest odpowiedzialnoscia wobec spolki a nie wierzycieli. Wobec tego znowu
    | pojawia sie problem uchwaly ZW wymaganej do wytoczenia powodztwa. Pan C z
    | oczywistych wzgledow jej nie podejmie.

    Ale mnie chodziło raczej o odpowiedzialność karną. Chciałem p. C. przysunąć
    z 585 ksh, ale coś mi się zdaje, że faktycznie się nie da.

    | Co do odpowiedzialnosci za ewent. zobowiazania podatkowe sprawa jest
    | prosta - ordynacja podatkowa przewiduje odpowiedzialnosc Pana C.

    Akurat zaległości podatkowych nie ma. Te spłacili. Pozostali inni
    wierzyciele. Ale dla porządku, to zgodnie z art. 112 Ordynacji Podatkowej
    pan C. odpowiadałby solidarnie z A. i B.